אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מאחורי הקלעים: רם כספי הציע הפרדת כוחות, דן וקרדן התרצו צילום: יובל חן

מאחורי הקלעים: רם כספי הציע הפרדת כוחות, דן וקרדן התרצו

שתי השותפות בחברת אמד שוכנעו ביתרונות פירוק החבילה: דן תפתח את עסקי הנדל"ן וקרדן תיהנה מסינרגיה בין אוויס ל־UMI

11.01.2011, 09:44 | גולן חזני

הצדדים המסוכסכים מפרקים את החבילה: חברת קרדןשבשליטת יוסף גרינפלד וחברת התחבורה הציבורית דן אמורות לחתום מחר על הסכם "גירושים" שיחלק את הנכסים המשותפים להן בחברת אמד הפרטית. כפי שפורסם לראשונה ב"כלכליסט", קרדן תקבל את אחזקותיה של אמד בדן רכב (54%), זכיינית חברת הליסינג והשכרת הרכב אוויס בישראל, ואילו דן תקבל את נכסי הנדל"ן של אמד, ובהם מתחם הרכבת הישן ברחוב ארלוזורוב בתל אביב.

הפשרה שמסיימת את הסכסוך אשר התפתח למאבק שליטה באמד, הושגה בתום פגישה ארוכה שנערכה שלשום בהשתתפות יו"ר דן מיכאל נגר ומנכ"ל החברה שמואל רפאלי, מנכ"ל קרדן איתן רכטר ומנכ"ל אמד אהוד רצאבי. עו"ד זאב שרף ייצג את קרדן, ועו"ד עופר צור ייצג את דן.

בשיאו של הסכסוך, לפני כמה חודשים, פתחה קרדן בהליכים משפטיים נגד דן, והצדדים הגיעו לבית המשפט המחוזי מרכז בפתח תקווה. עו"ד רם כספי, שהופיע בדיון אז מטעם קרדן, המליץ לשופט אברהם יעקב: "השותפות הזו לא עובדת, צריך להפריד את הכוחות". השופט שאל מה הוא מציע, וכספי דיבר על מינוי עורכי דין שילוו תהליך של משא ומתן עד להיפרדות הצדדים. השופט קיבל את ההצעה: עו"ד פנחס רובין ואלי זהר מונו כמלווי המו"מ מצד דן. כספי מונה כמלווה מטעם קרדן. הדיונים בין הצדדים נמשכו עד לפגישה המכרעת שלשום.

עברו לפסים אישיים

דן וקרדן החזיקו, כאמור, בשליטה משותפת באמד, שמחזיקה ב־54% ממניות החברה הציבורית דן רכב, זכיינית אוויס. דן וקרדן מינו (כל אחת) שלושה דירקטורים מטעמן לדירקטוריון דן רכב, והצביעו באסיפת בעלי מניות דן רכב באמצעות נציג אחד של אמד.

השותפות עלתה על שרטון בעקבות מספר מחלוקות. נציגי דן דרשו להשעות את עו"ד יוראי נחושתן שמונה לדירקטוריון אמד מטעם קרדן, עקב חוב שלטענתם היה למשרדו כלפי אמד. נחושתן הכחיש את החוב, והדירקטורים משני הצדדים החליפו מהלומות מילוליות בכמה ישיבות.

בהמשך רכשה קרדן בעסקאות בבורסה כ־8% ממניות דן רכב - אחזקה מרכזית של אמד - תמורת יותר מ־40 מיליון שקל, ועלתה לאחזקה של 14% בחברה, בנוסף לאחזקה עקיפה בה, של 27%, באמצעות אמד. דן האשימה את קרדן כי היא מנסה להשתלט על דן רכב - קרדן מצדה טענה שמדובר בהשקעה פיננסית.

מתחם הרכבת ברחוב ארלוזורוב בתל אביב נהפך למוקד מחלוקת עיקרי נוסף: במגרש זה אמור להיבנות מגדל מגורים של 29 קומות. קרדן דרשה לממש את התוכנית ולבנות מיד את המגדל - בדן סברו שכדאי להמתין. בנוסף היה לסכסוך צד אישי: מנכ"ל קרדן איתן רכטר ומנכ"ל דן שמואל רפאלי לא דיברו ביניהם במשך תקופה ארוכה.

דן הסכימה לפשרה

הפשרה שהושגה בין דן וקרדן בסופו של דבר עמדה על הפרק כבר לפני כמה חודשים, ופרידה באמצעות חלוקת נכסי אמד בין השתיים נראתה כמהלך המתבקש. אלא שדן סירבה בתחילה לפשרה הזו, וראתה באוויס נכס חשוב - ולכן הציעה לרכוש את חלקה של קרדן בחברה המשותפת אמד בתמורה ל־360 מיליון שקל. קרדן סירבה.

לאחר כמה פגישות בין עורכי הדין של שני הצדדים שוכנעה דן לוותר. דן תקבל בעלות מלאה על נכסי הנדל"ן של אמד - נדל"ן מניב בישראל (משרדים, שטחי מסחר וחניונים) ונכסי מקרקעין. בסיכומו של דבר הביעו בדן שביעות רצון ממתווה הפשרה, שמאפשרת לחברה שליטה מלאה בנדל"ן של אמד. דן תוכל כעת להאיץ את פיתוח הנכסים המניבים ולמקסם את הפוטנציאל הקיים בהם.

קרדן מצדה תקבל שליטה בחברת אוויס, הסינרגטית לפעילותה כיבואנית רכב (באמצעות UMI). מסינרגיה דומה נהנה, למשל, יעקב שחר, בעלי יבואנית רכבי וולוו והונדה, המחזיק גם בחברת ההשכרה והליסינג הרץ.

תגיות