אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טריפ על סיטריפ צילום: גלעד קוולרציק

טריפ על סיטריפ

איך לתפוס טרמפ רווחי על החופשות של הסינים

12.01.2011, 08:43 | אילון ג'דה

סיטריפ (סימול: CTRP) היא סוכנות נסיעות סינית שהוקמה ב־1999 ומרכזת פניות של צרכנים ומתווכת ביניהם ליצרנים (מלונות, חברות תעופה וכו'). כגוף המייצג היקף צרכנים רב, נוצר לה כוח מיקוח המאפשר לה להרוויח עמלה נאה לצד הצעת מחיר תחרותי ונוח לצרכן.

שלושת השירותים העיקריים שסיטריפ מציעה הם טיסות, חדרים בבתי מלון וחבילות תיירות מאורגנת. יעדי התיירות העיקריים שלה הם אתרים באסיה, ועם לקוחותיה נמנים גם לקוחות מתיירות הפנים (כלומר, סינים) וגם תיירי חוץ הנקראים בתעשייה "FIT" - תיירים עצמאיים ומזדמנים. מושבה של הנהלת החברה בשנחגאי, אולם היא מחזיקה נציגויות מכירה ביותר מ־50 ערים בסין.

מלבד זאת, חלק ממכירותיה של סיטריפ מתבצעות גם דרך אתר האינטרנט שלה.

אף שמוקד הפעילות העיקרי של החברה הוא באסיה, מנייתה רשומה למסחר דווקא בארה"ב, והיא נסחרת לפי שווי שוק של 12 מיליארד דולר. מטבע הפעילות העיקרי של סיטריפ הוא היואן, המטבע המקומי של סין. במקביל לדיווח חשבונאי במטבע הסיני.

כמו הצמיחה של הכלכלה הסינית, גם סיטריפ צומחת בקצב מואץ. ב־12 החודשים האחרונים הסתכמו מכירותיה בכ־400 מיליון דולר - הישג מרשים עבור חברה שסגרה את 2003 עם מכירות של 26 מיליון דולר בלבד (צמיחה של 50% מדי שנה).

מעבר לשיעורי הצמיחה המרשימים, סיטריפ מצטיינת גם ברווחיות חריגה. לאורך שבע השנים האחרונות עומד שיעור הרווח הגולמי שלה בטווח שבין 77% ל־85%. מדובר בנתונים חריגים מאוד, הן ביחס לפירמה "ממוצעת" כלשהי, אך גם בהשוואה לחברות דומות, כגון פרייסליין (סימול: PCLN).

פרייסליין האמריקאית היא בעלת פעילות זהה לזו של סיטריפ, אולם שוקי היעד שלה הם בעיקר ארה"ב ואירופה. מכירותיה של פרייסליין גבוהות פי שבעה ממכירותיה של סיטריפ, והסתכמו בכ־2.8 מיליארד דולר ב־12 החודשים האחרונים. שווי השוק של פרייסליין עומד על פחות מכפליים משווייה של סיטריפ - 22 מיליארד דולר. אולם, מעבר לפער מהותי בשיעורי הצמיחה, אשר נוטה באופן מובהק לטובתה של סיטריפ, נהנית האחרונה גם מרווחיות תפעולית עדיפה על זו של פרייסליין, המציגה מרווח תפעולי של 25% (וגם זאת בשנים טובות במיוחד), לעומת יותר מ־30% שמציגה סיטריפ.

סיטריפ נהנית ממזל כפול: מחד, היא פועלת בשוק הסיני שנהנה מצמיחה מהירה מטבעו. מאידך, חוזק המותג שלה בשוק (בעיני תיירים מקומיים וזרים גם יחד) גדול מאוד. שני גורמים אלו הם קרקע פוריה לצמיחה מהירה של החברה בצד הצגת רווחיות גבוהה מאוד. פועל יוצא של אלה הוא מחיר מנייתה, המטפס בתלילות. בחמש השנים האחרונות זינקה מניית סיטריפ ב־450% - טריפ פנטסטי, הרחק מעבר לכל מדד השוואה רלבנטי.

הכותב הוא מומחה לאסטרטגיה פיננסית וניהול סיכונים

תגיות