אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
4 עובדות על גרופון (במחיר 2)

4 עובדות על גרופון (במחיר 2)

הכל התחיל עם שתי פיצות במחיר אחת - דיל שרכשו רק 20 אנשים. בדצמבר האחרון היו לאתר כבר יותר מ-44 מיליון מנויים

13.01.2011, 11:52 | עומר כביר

1. הרעיון התחיל כפרויקט צדדי באתר אחר

אתר גרופון התחיל בכלל כפרויקט צדדי באתר אחר, שהקים מייסד החברה אנדרו מייסון בנובמבר 2007, בשם The Point. באתר יכלו גולשים לפתוח בקמפיין לגיוס תרומות או לפעולה משותפת. ואולם, אלה יצאו לפועל רק עם ההגעה ל"נקודת המפנה" (Tipping Point) - כאשר מספיק אנשים הסכימו להשתתף או לתרום.

נשמע מוכר? לא במקרה, שכן העסקאות בגרופון נכנסות לפועל רק אם נרשמים אליהן מספר מינימלי של אנשים. קונספט זה שולב עם הרצון של מייסון ושותפיו לגלות מקומות מהנים ומיוחדים לבילוי מבין שלל האפשרויות הקיימות בעירם - שיקגו.

הפתרון שהגו נהפך לאבן היסוד השנייה של גרופון: עסקה מוצלחת אחת ביום. שני אלמנטים אלו נהפכו להצלחה מסחררת, ובמהרה האפיל הפרויקט הצדדי על אתר האם שלו ונהיה לתופעה בינלאומית. The Point, אגב, עדיין פעיל.

2. הקופון הראשון - שתי פיצות במחיר אחת במוטל-בר

אתר גרופון עלה לאוויר באוקטובר 2008 עם עסקה לשתי פיצות במחיר אחת במוטל-בר, שממוקם למרבה הנוחות בקומה הראשונה של הבניין בשיקגו שבו שוכנת גרופון. רק 20 אנשים רכשו את הדיל, ועד היום לא ברור כמה מהם, אם בכלל, היו עובדי גרופון. חודש אחר כך היו לאתר רק 400 מנויים, ודילים רבים שהוצעו לא צברו די משתמשים.

אבל גרופון צבר פופולריות והצלחה, ומספר המנויים זינק משמעותית. בדצמבר האחרון היו לאתר יותר מ-44 מיליון מנויים (פי 110 אלף יותר מאשר שנתיים קודם לכן), ו-95% מהדילים מתבצעים.

גרופון. התחיל כאתר צדדי, צילום: בלומברג גרופון. התחיל כאתר צדדי | צילום: בלומברג גרופון. התחיל כאתר צדדי, צילום: בלומברג

3. החברה סירבה ליאהו וגוגל

גרופון מציע דילים חמים מדי יום, אבל גם מייסדי האתר יכלו לסגור דיל חם בשביל עצמם יותר מפעם אחת. באוקטובר האחרון ניסה פורטל יאהו לרכוש את החברה עם הצעה בשווי מסחרר של 3 מיליארד דולר. זה אמנם היה דיל מפתה ביותר, אך נראה שכנהוג בכל מה שקשור לגרופון, גם כאן מדובר ב-50% הנחה.

דירקטוריון גרופון סירב להצעה, וחודש אחר כך קיבלה החברה מגוגל הצעת רכישה שקשה לסרב לה: 6 מיליארד דולר. קשה לסרב, אבל לא בלתי אפשרי. בגרופון החליטו להגיד לא תודה לאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם (לו היו מסכימים, היתה זו הרכישה הגדולה בתולדות גוגל), והעדיפו לשמור על עצמאות. כעת שוקלים בגרופון הנפקה ב־2013. אם הם יפעלו נכון והשוק של החברה ימשיך לצמוח, בעוד שנתיים ההצעה של גוגל עלולה להיראות כמו כסף כיס.

4. רוכשת חקיינים ברחבי העולם במקום להפילם

הקונספט של גרופון קל לשכפול, ולא מפתיע שבתוך זמן קצר קמו לאתר מתחרים רבים בארצות הברית ובכל העולם. אבל מאז שהחל האתר להרחיב את פעילותו מעבר לים, הוא לא מנסה להפיל את החקיינים המקומיים, אלא מצרף אותם לשורותיו. וכך היה גם עם גרופר הישראלית.

במקביל לרכישת גרופר הודיע גרופון על רכישת אתרי קנייה חברתית של קופונים גם בהודו ובאפריקה הדרומית. הרבה יותר קל לרכוש פעילות קיימת מאשר להתחיל לבנות רשת קשרים ואנשי מכירות מקומית מהיסוד. קל, אבל לא זול כפי שראינו מעסקת גרופר. עם זאת, בגרופון לא צריכים לדאוג לתזרים מזומנים - רק השבוע השלימה החברה גיוס של קרוב למיליארד דולר.

תגיות