אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": כך הפסיד הציבור את תחנת הרכבת בכניסה לנתיב המהיר צילום: רודי אלמוג

בלעדי ל"כלכליסט": כך הפסיד הציבור את תחנת הרכבת בכניסה לנתיב המהיר

במשך שנתיים נמנע השופט עודד מודריק מלהכריע בעתירה על הקמת תחנת רכבת בכניסה לנתיב המהיר בתל אביב. התוצאה: בעקבות פתיחת הנתיב לתנועה עלולה הקמת התחנה להתעכב במשך שנים ארוכות, למרות הבטחות משרד התחבורה בנושא

16.01.2011, 07:01 | רויטל חובל

עיכוב של שנתיים במתן פסק דין על ידי בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב גרם לציבור להפסיד תחנת רכבת בכניסה לנתיב המהיר בתל אביב. מבדיקת "כלכליסט" עולה כי למרות עתירה מינהלית שהגישה עמותת אדם, טבע ודין בשנת 2008 בדרישה להתנות את פתיחת הפרויקט בהקמת התחנה, נמנע בית המשפט מלהכריע בנושא. התוצאה: הקמת התחנה צפויה להתעכב שנים ארוכות, לאחר שהתנועה משכה את העתירה עם פתיחת הנתיב המהיר.

תכנון הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב החל לפני למעלה מעשור. התוכנית המקורית להקמת הפרויקט, שהוגשה על ידי חברת נתיבי איילון בשיתוף משרדי האוצר והתחבורה, אושרה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז מרכז בשנת 2002. כנגד החלטה זו, הגישה תנועת אדם, טבע ודין ערר לוועדת משנה של המועצה הארצית. במסגרת הערר דרשה התנועה לכרוך את הפעלתו של הפרויקט בהשלמת הקמתה של תחנת רכבת בכניסה לנתיב המהיר.

בחודש נובמבר 2004 קיבלה המועצה הארצית את הערר. הנימוק שלה להחלטה רלבנטי גם כיום: החשש שלפיו הנתיב המהיר לא יממש את ייעודו המקורי - לעודד נהגים להשתמש בתחבורה הציבורית - ויגביר את העומס בכניסה לתל אביב בעקבות שימוש מוגבר בנתיב של כלי רכב פרטיים.

המסלול העוקף של המדינה

 

בשלב הזה, קיבל הסיפור תפנית מפתיעה: למרות החלטת המועצה הארצית להתנות את הפעלת הפרויקט בהקמת התחנה, החליטה המדינה באורח פלא להתעלם מהנושא - והגישה למוסדות התכנון תוכנית חדשה, שממנה נעלם לחלוטין התנאי להקמת תחנת הרכבת.

בחודש מרץ 2008 אושרה התוכנית כהווייתה על ידי הוועדה המחוזית של מחוז מרכז שבאופן מפתיע בחרה להתעלם מהחלטת המועצה הארצית.

מי שעמד מאחורי ההתנגדות להקמת התחנה היה דווקא שר התחבורה דאז מאיר שטרית, שטען כי הקמת התחנה עלולה לעכב את הנתיב המהיר ולייקרו בכ־100 מיליון שקל. טענה נוספת נגד התחנה היתה כי זו מיותרת לאור קרבתה היחסית לתחנה הקיימת בכפר חב"ד.

"ההליך לא היה תקין"

 

בעקבות החלטת הוועדה, במהלך 2008 עתרה אדם, טבע ודין לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב נגד הפקדת התוכנית. בין השאר, טענה העמותה בעתירה כי התניית הקמת הנתיב בהקמת התחנה קריטית מאחר שאם לא תתקבל תישאר התחנה כתוכנית במגירה.

העתירה נידונה על ידי השופט עודד מודריק, אשר הבטיח לקבל פסק דין בעניינה בדיון שקיים בדצמבר 2008. מאז, המתינו בעמותה בסבלנות לקבלת פסק הדין שלא הגיע. החודשים נקפו, ובינואר נפתח הנתיב לתנועה. בעקבות פתיחת הפרויקט — והפיכת העתירה למיותרת — ביקשו בעמותה למחוק אותה.

כעת מביטים באדם, טבע ודין בפרויקט באכזבה: "התוצאה של מה שקרה היא משיכת עוד כלי רכב פרטיים לגוש דן, לצד חסימת האפשרות מצד חלק מהתחבורה הציבורית להשתמש בו", אומר היועץ המשפטי של העמותה, עו"ד אלי בן ארי. "המתכננים מנעו מחלק מהתחבורה הציבורית להשתמש בנתיב המהיר וכל זה קורה בלי תחנת רכבת, שלא ברור מתי ואם בכלל תקום. ההתנהלות הבעייתית של מוסדות התכנון, היא שהביאה לביטול התחנה. לדעתנו, ההליך לא היה תקין, וגם תוצאתו".

כדי להתחמק מתנאי זה, הגישה המדינה תוכנית חדשה, שבה נעלם התנאי. התוכנית אושרה כהוויתה בוועדה המחוזית, בהתעלם מההחלטה הקודמת בתוכנית על ידי המועצה הארצית. מי שעמד מאחורי ההתנגדות לתנאי היה שר התחבורה דאז מאיר שטרית בטענה כי התנאי צפוי לעכב ולייקר את פרויקט הנתיב המהיר בכ- 100 מיליון שקל. יש לציין כי עלות הפרויקט נאמדה אז ב 300 מיליון שקל והיום עומדת על 580 מיליון שקל. התנגדות נוספת להקמת התחנה הייתה בשל קרבתה היחסית לתחנת הרכבת בכפר חב"ד.

הנהלת בתי המשפט: "לא ידענו שהנושא דחוף"

 

מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה: "טרם הגישה את הבקשה למחיקת העתירה, משך כל תקופת ניהול ההליכים בתיק, לא העמידה העותרת את בית המשפט על דחיפות מיוחדת הקיימת בתיק זה".

ממשרד התחבורה נמסר: "הקמת תחנת רכבת סמוך לנתיב המהיר היא השלב הבא של הפרויקט והיא תבוצע בהמשך. מאחר שמדובר בפרויקט יקר שעלותו כ־100 מיליון שקל הוחלט על פתיחת הנתיב טרם הקמת התחנה. תחנת הרכבת בכפר חב"ד הוקמה לפני שנים רבות והיא תועתק לפרויקט הנתיב המהיר". במשרד סירבו לענות לשאלה האם ההעתקה מתוקצבת ולמתי היא מיועדת".

ממשרד הפנים נמסר: "הוועדה המחוזית מרכז דנה בתוכנית ושמעה את התנגדויות הציבור, ובכללה את התנגדות אדם טבע ודין. מבחינה תכנונית ניתן יהיה בעתיד להקים במקום תחנת רכבת לשירות הציבור".

ממשרד האוצר נמסר: "התוכנית שונתה וכיום לא דורשת את הימצאותה של תחנת הרכבת בפרויקט, הובלת הליך השינוי של התוכנית נעשתה על ידי משרד התחבורה ולפיכך מומלץ לפנות אליהם על מנת לקבל את ההסברים לשינוי זה".

משפיר הנדסה נמסר: "העתירה עוסקת בשינוי לתוכנית שיזמו משרד התחבורה ונתיבי איילון אשר החליטו מסיבותיהם לבטל את הקמת הרכבת כתנאי להפעלת החנה וסע בנתיב המהיר. שפיר לא התנגדה להקמת התחנה". 

תגיות

41 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

40.
כל התגובות פה...ואף אחד לא חושב אם בכלל צריך תחנה?
הרי הנתיב המהיר מוביל לעזריאלי, שם כבר יש תחנה - כלומר...מי שמגיע עם אוטו משאיר את הרכב בחניון ונוסע באוטובוס בנתיב המהיר עד לעזריאלי, אז למה צריך שם רכבת??? הרי כל הרעיון של ההסעות הוא שהניב המהיר יאפשר הגעה מהירה עם אוטובוס בנתיב המהיר...אם היתה רכבת משם לא היה צריך את הנתיב הזה. גם בחזור יש הסעות עד החניון, אז בשביל מה צריך שם תחנה?
עודד  |  16.01.11
לכל התגובות