אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
העלאת דירוג בטיחות התעופה? לא בתוכנית העבודה של משרד התחבורה ל-2011 צילום: shutterstock

העלאת דירוג בטיחות התעופה? לא בתוכנית העבודה של משרד התחבורה ל-2011

נראה שבמשרד התחבורה הבינו שמדובר בנושא מורכב מכפי שציפו, ולאחר שההבטחות בתוכניות 2009 ו-2010 לא מומשו, בתוכנית הנוכחית הנושא כלל לא מוזכר

16.01.2011, 14:23 | יסמין גיל

האם במשרד התחבורה כבר לא מוכנים להתחייב לתאריך יעד להעלאת דירוג בטיחות התעופה של ישראל? כנראה שכן. בתוכנית העבודה של המשרד ל-2011 בתחום התעופה, היעד המרכזי הוגדר בכלליות כ"פיתוח תשתיות התעופה", ושתי המשימות העיקריות הן: קידום תכנון שדה התעופה בתמנע והמשך שדרוג המסלולים בנתב"ג.

על פי התוכנית ל-2011, מטרת המשרד היא "קידום פיתוח תשתיות התחבורה על פי מדיניות ארוכת טווח". זאת, כאמור, ללא פירוט אותה "מדיניות". המשימה הראשונה היא הקמת שדה תעופה נוסף בישראל ברמת תמנע, כאשר על פי התוכנית סיום התכנון המפורט של השדה מיועד לסוף פברואר 2012. המשימה השנייה היא שדרוג מערך המסלולים בנתב"ג, פרויקט שכבר מתבצע מזה כחצי שנה. מדד התפוקה של המשרד הוא לסיים 50% מהשדרוג עד סוף 2011, ו-100% מהשדרוג עד סוף 2013.

אלא שנושא מרכזי הקשור לענף התעופה הישראלי, אליו התייחסו תוכניות העבודה של משרד התחבורה לשנים 2009 ו-2010, נעדר מהתכנית ל-2011: העלאת דירוג בטיחות התעופה של רשות התעופה האזרחית הישראלית (רת"א). בדצמבר 2008 הוריד מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA) את דירוג בטיחות התעופה של ישראל מקטגוריה 1, הגבוהה, לקטגוריה 2. זאת, בשל היעדר חוקים ורגולציות ברת"א, הנדרשים לפיקוח על המובילים האוויריים שבתחומי המדינה, על פי הסטנדרטים הבינלאומיים.

מאז הורדת הדירוג לפני שנתיים, קודמו נושאים רלוונטיים שונים, בהם הצעת חוק הטיס החדש שנדון מזה חודשים ארוכים בוועדת הכלכלה של הכנסת. מדובר בחוק שאם וכאשר יעבור, יהווה שלב חשוב לקראת החזרה לדירוג הגבוה. זהו חוק עמוס סעיפים, חלקם מעוררי מחלוקת מצד גופים שונים בענף התעופה המקומי.

בתוכנית העבודה של משרד התחבורה ל-2009, אז בראשות שר התחבורה לשעבר, שאול מופז, נכתב כי הדירוג הגבוה יוחזר עד דצמבר 2009. בתוכנית המשרד ל-2010, בראשות השר הנוכחי, ישראל כץ, המועד היה יוני באותה שנה. כעת כאמור, נראה שבמשרד התחבורה הבינו שמדובר בהליך מורכב מכפי שצפו, והיעד לעלות לדירוג הגבוה כלל לא מוזכר בתוכנית ל-2011. ייתכן והנושא מהווה חלק מ"פיתוח התשתיות על פי מדיניות ארוכת טווח", שאותה לא פירטו בתכנית החדשה.

אגב, גם הסכם תעופה לפתיחת השמיים עם האיחוד האירופי, שבתוכנית 2009 הוכרז כי יסתיים בראשי תיבות עד סוף אותה שנה - לא הוזכר כלל בתוכנית לשנת 2011, ולא בכדי. גם כאן הנושא סבוך מהצפוי. הדיונים בין הצדדים בנושא עדיין נמשכים, ואלו נפגשים אחת למספר חודשים, וצפויים להיפגש שוב בעוד כשבוע.

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
הבעיה היא באיוש של רת"א וכל עוד זה לא יטופל נמשיך להידרדר
את מטלות החזרה לדירוג 1 אפשר לסיים ביומיים אם רק עובדיפ לפי הדרישות המחמירות של ICAO. אבל ברת"א החליט מישהו להראות לאמריקאים שהוא מצטיין ולמרות שאין ציונים בחזרה לרמת הביטחות העליונה - הוא רוצה להראות משהו... ונכנס לכל בור וחריץ אפשרי בשטח. הטייסים לא יוכלו לחיות עם תקנות דרקוניות שאינו ניתנות ליישום וכלל לא נדרשות. אפילו בהסתדרות נדהמו והודיעו שיעמדו נגד הגזירות הבלתי הגיוניות והבלתי נחוצות. ככה לא בונים מדינה וככה לא תחזור ישראל בשנים הקרובות לדירוג גבוה.
מקצוען בתחום  |  16.01.11
5.
משרד התחבורה ורת"א
לפחות היה להם קצת שכל והורידו את הנושאים הללו מרשימת הנושאים לביצוע ב:2011 1. בנתב"ג פועל כיום מסלול המראות ונחיתות בודד המשרת מעל 11 מיליוני נוסעים בשנה. השלמת המסלול השני לא תסתיים לפני 2012 2. אין בישראל כולה שדה תעופה חלופי לנתב"ב במקרה של סגירה 3. השדות החלופיים של ישראל -לרנקה בקפריסין ועמאן בירדן 4. הסכם התעופה עם האיחוד האירופאי לא יחתם ב:2011 מכיון שהצד הישראלי העלה דרישות שהאיחוד האירופאי לא יכול לעמוד בהן - בין השאר , הקצאת סלוטים בהית'רו ובפרנקפורט - שדות תעופה פרטיים לטובת חברת תעופה ישראלית ספציפית שיש לה את זכיות הטייס לאותו השדה. אשפר לנחש עבור מי...
אבי .ר , מרכז  |  16.01.11
לכל התגובות