אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האייפון בוורייזון: למה מלחמות הסלולר טובות לכולנו? צילום: בלומברג

האייפון בוורייזון: למה מלחמות הסלולר טובות לכולנו?

התחלת שיווקו של האייפון בוורייזון, ספקית הסלולר הגדולה בארה"ב, צפויה לנער את השוק. המרוויחים, יש לקוות, יהיו הצרכנים - גם כאן

16.01.2011, 14:34 | שי ענבל

מחקר קומסקור על שוק הסמארטפונים בארצות הברית, שהתפרסם בתחילת החודש, הביא עמו בשורה של ממש: לראשונה נתח השוק של האנדרואיד בארה"ב עקף את האייפון. הדבר עזר לתומכי גוגל לנופף בקלף חזק במיוחד: אייפון כבר לא מוביל, גישת הגן הסגור של אפל הכזיבה ואסטרטגיית הפתיחות של גוגל הצליחה. מוטורולה, סמסונג, HTC והאחרים גברו על אפל. אנדרואיד היא העתיד.

אבל מבט נוסף בעובדות מוביל דווקא למסקנה הפוכה: העובדה שאנדרואיד לא הצליחה להוביל עד עכשיו בארה"ב מעידה על כוחה הרב של אפל. אייפון מיוצר על ידי יצרנית אחת ונמכר אצל מפעילה אחת.

ולא סתם מפעילה: AT&T נהפכה לשק החבטות של אוהבי ושונאי אפל כאחד - האחראית הגדולה, לדבריהם, לניתוקים חוזרים ונשנים ולאיכות השיחה הגרועה במכשיר הסלולרי. אבל האם כל זה עומד להשתנות? ההגעה של אייפון 4 בחודש הבא לווריזון, ספקית הסלולר הגדולה בארה"ב, מרמזת שכן.

על פי ההערכה הרווחת, ההשקה תפגע ב-AT&T, שהחזיקה בבלעדיות על המכשיר עד כה, ותגרום לעריקת משתמשים לרשת המתחרה. אבל יש לה גם השלכות רחבות יותר: היא צפויה להעביר לא מעט מלקוחות ורייזון לחיקו של האייפון. במקרים רבים אלו אותם משתמשים שרכשו מכשיר מסדרת Droid, שעליו מותקנת מערכת ההפעלה אנדרואיד, כי נאמר להם שזה "בדיוק כמו אייפון". אולי אפילו לקוחות מפעילות נוספות יעברו עכשיו, כשיוכלו לקבל מכשיר מצוין ברשת שנחשבת אמינה.

להשקת אייפון בוורייזון עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על שוק הסמארטפונים האמריקאי, ולא רק עליו. סביר מאוד להניח שאייפון יחזור להוביל את השוק, הובלה שייתכן ולא היתה אובדת לולא הסכם הבלעדיות עם AT&T. בצד השני המהלך הזה עשוי לתת זריקת מרץ לגוגל לשפר את מערכת ההפעלה שלה, מה שיועיל לצרכנים גם במקומות אחרים בעולם. ישראל, למשל.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
כן, אנדרויד ימשיך לגדול אבל השאלה לאן ואיך?
נראה לי שלא הבנת, כשאמרתי "אנדרויד במרוץ לתחתית" לא התכוונתי מספרית אלא במחיר הממוצע למכשיר, באיכות המכשירים, ובפיזור שלהם בעולם. קודם כל, לגבי מספר המכשירים, ברור שמאה (אולי יותר) יצרני טלפוני אנדרויד ימכרו יותר מכשירים מאשר יצרן אחד (אפל) ולא משנה כמה אפל טובים (והם כן), זה אפילו וודאי שזה יקרה. השאלה היא איזה טלפונים אותם יצרנים ייצרו וימכרו. אנדרויד יגדל אבל בעיקר בשווקים מתפתחים כי יצרנים לא ידועים יעדיפו להשתמש באנדרויד על מנת לייצר טלפונים שיהיו טובים יותר מטלפונים פשוטים (feature phones) לכן מכשירי האנדרויד שימכרו שם יהיו כאלה עם יכולות נמוכות (כי זה מספיק על מנת להציב מכשיר שיהיה יותר טוב מטלפון פשוט). מכשירים אלה ימכרו בדר"כ ללא תוכנית גלישה או עם תוכנית קטנה מאוד (שווקים מתפתחים, לקוחות עם יכולת קנייה נמוכה). כל היצרנים כאן ינסו לצמצם עלויות כמה שאפשר בדר"כ על חשבון יכולות המכשיר (מסך פחות איכותי, מעבד חלש יותר, פחות זכרון, איכות יצור זולה וכו'). בשווקים מפותחים תוכניות הגלישה יקרות יותר ולכן מפעילים שיש להם אייפון יעדיפו למכור אותו כי הוא מושך הכי טוב לקוחות לחתום על התוכניות האלה. לקוחות כאלה משלמים יותר על המכשיר וגם יהיו מוכנים יותר לשלם על אפליקציות ומדייה דיגיטלית למכשיר שקנו. בשווקים אלה יוצעו פחות מכשירי אנדרויד מתקדמים כי יהיו מעט מפעילים שיהיו מוכנים לסבסד אותם (כי יש להם כבר אייפון). המגמה הזו (שתתחיל השנה בארה"ב) תגדל ככל שיהיו יותר מפעילים שיהיה להם אייפון. התוצאה, נכון, אנדרויד ימכר יותר (ואולי אפילו הרבה יותר) מאפשר האייפון, אבל אפל תגרוף יותר רווחים מאשר כל יצרני אנדרויד יחד. ובנוסף, ואולי הכי חשוב וכואב לגוגל, השימוש באפסטור יהיה גדול הרבה יותר מאשר באנדרויד ויותר מפתחים יהיו שם (כי הם הולכים אחרי הכסף). לא בטוח שגוגל תראה הרבה יותר חיפושים מאנדרויד כי הרבה מאוד מכשירי אנדרויד נמכרים בשווקים מתפתחים ללקוחות שמחליפים טלפון פשוט באנדרויד וגוגל תצטרך לשלם יותר לאפל על חיפושים שלקוחות משווקים מפותחים יבצעו מהאייפון. 
יוסי  |  17.01.11
5.
תעזוב סקר מגמתי ותעיין בנתונים אמיתיים
מכירות אנדרואיד, מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל, צפויות לצמוח בקצב מהיר כפליים משל מתחרותיה העיקריות, ובראשן אפל - גם למרות השקת אייפון של אפל ברשת ורייזון - להערכת חברת המחקר קנאליס האמריקאית. עמדה זו מנוגדת להערכות של כמה אנליסטים, שהעריכו כי הימצאות אייפון ברשת של ורייזון, שעד כה שלטו בה בלאקברי של RIM ואנדרואיד של גוגל, עשויה להוות מכה קשה עבור מתחרותיה של אפל. להערכת קנאליס, הפיצול הרב שקיים בשוק עבור אנדרואיד, מערכת הפעלה המשווקת במספר רב של מכשירים ויצרניות, אינו צפוי לפגוע בצמיחה האדירה שלה. לפי נתוני החברה, ברבעון השלישי של 2010 נמכרו 20 מיליון מכשירים מבוססי אנדרואיד, 25% משוק הטלפונים החכמים, לעומת 17.4% עבור אפל. ב-3 הרבעונים הראשונים, להערכת החברה, צמחו מכירות האנדרואיד ב-1,000% לעומת התקופה המקבילה ב-2009 קומסקור דיווחה בשבוע שעבר כי בין החודשים אוגוסט לנובמבר, עברו מכירות אנדרואיד את אלו של האייפון של אפל בקרב משתמשי הסלולר בארה"ב. לפי נתוני נילסן, 40.8% מהרכישות החדשות של מכשירי סלולר היו של אנדרואיד בנובמבר, לעומת 27.5% ביוני. ההצלחה של אנדרואיד אינה מוגבלת לארה"ב בלבד
דוד  |  16.01.11
4.
רק 16%? לא הגיוני, ווריזון הוא המפעיל הסלולרי הכי גדול בארה"ב
ב-2010 ווריזון הלכו חזק על אנדרויד בנסיון להאבק באייפון (זה אחרי שב-2009 הם ניסו ונכשלו עם בלקברי). הם עדיין לא הצליחו למשוך יותר לקוחות מ-AT&T. זה לא שאנדרויד לא נמכר טוב הוא פשוט לא נמכר מספיק טוב. יש לא מעט לקוחות של ווריזון שרוצים אייפון אבל לא מוכנים לעבור למפעיל אחר. לקוחות כאלה אולי קנו אנדרויד אבל הם עדיין רוצים אייפון. בכל מקרה לקוחות שיכנסו לחנות ווריזון החל מהחודש הבא יוכלו לקבל אייפון ברשת שהם מעדיפים. עד עכשיו הם באו לחנות וחיפשו משהו שדומה לאייפון אז הם אולי יצאו מהחנות עם אנדרויד אבל זה ישתנה. אולי רק ל-30% מלקוחות ווריזון יש סמארטפון אבל חלק לא קטן מ-70% שאין להם פשוט חיכו לאייפון ולא היו מוכנים להתפשר על אנדרויד. שים לב לסקר שמופיע פה, 50% מכל לקוחות ווריזון שוקלים לקנות אייפון!! לחלק מהם יש סמארטפון אבל לחלק יש טלפון פשוט. כל זה מעיד על כח המשיכה הגדול של אייפון כמותג שמושך לא חובבי טכנולוגיה אלא סתם אנשים. אנשים כאלה קונים טלפון לא לפי מפרט טכני, אלא לפי מכלול של גורמים שכולל היכרות עם המותג, מחיר, וזמינות ברשת המועדפת. ווריזון כמו כל מפעיל סלולרי רוצה למכור תוכניות סלולריות והאייפון הוא המכשיר היחיד שמצליח למשוך אנשים לתוכניות היקרות שווריזון מציעה (עובדתית לווריזון יש תוכניות שיקרות מאלה של המפעילות האחרות). מכשירי אנדרויד יהיו אולי זולים יותר אבל אין להם את העוצמה של האייפון כמותג. לכו ווריזון, כמו כל מפעיל אחר שיש לו אייפון, ינסה למכור אותו יותר מאשר את האנדרויד כי כך המפעיל ימכור יותר תוכניות סלולריות יקרות.  
יוסי  |  16.01.11
3.
מסקנה לא חכמה...
לוירזון יש נתח שוק של רק 16 אחוז מכלל השוק האמריקאי, רק ל 30 אחוז מלקוחות וריזון יש סמארטפונים, כך שלאייפון נשאר בזכות ורייזן 5 אחוז מהקופה של כלל השוק האמריקאי. גם אם תאורתית כל לקוחות הסמרטפונים של ורייזן יעברו לאייפון, עדיין ביחס לכלל השוק האמריקאי האייפון לא יעקוף את האנדרואיד. באופן מעשי לקוחות שהתרגלו לאנדרואיד המעולה והפתוחה לא יהיו מסוגלים לעבור לאייפון הסגור והמוגבל. כך שהאנדרואיד תוך שנים מעטות יישלוט לבד בשוק וה ios יחזור למקומו הטבעי כנגן מוזיקה ומשחקים.  
דוד  |  16.01.11
2.
1, אבל מה עם שאר המדינות המפותחות?
כמו בריטנייה ואוסטרלייה שם אין בלעדיות ושם האייפון מוביל במכירות ביחס של 2 ל- 1 מול כל מכשירי אנדרויד יחד. הסיבה העיקרית להתחזקות של אנדרויד היא דווקא במדינות מתפתחות כמו סין או הודו שם יצרנים קטנים ולא מוכרים מייצרים טלפונים זולים עם אנדרויד ומוכרים אותם במחיר נמוך במקום טלפונים פשוטים. זה לא טוב לאנדרויד כי טלפונים כאלה, שנמכרים במספרים גדולים, לא מנסים אפילו להתחרות באייפון. במדינות מפותחות אנשים לא יקנו טלפונים כאלה ויעדיפו אייפון, נכון הוא עולה יותר אבל זה זניח ביחס לעלות תוכניות הסלולר שצריכים לקנות עם כל סמארטפון. בנוסף, במדינות מפותחות, ככל שהאייפון נמכר אצל יותר מפעילים יהיו פחות מפעילים שאין להם אייפון שיהיו מוכנים לסבסד מכשירי אנדרויד יקרים שיש להם תכונות המקבילות לאייפון (למה לשים כסף לסבסד טלפון כשיש לי כבר את הדבר האמיתי). בשנה שעברה מרבית מכשירי באנדרויד המובילים יצאו בווריזון כשלא לא היה לה אייפון. השנה המצב יהיה שונה כי לווריזון יהיה פחות חשוב לסבסד המון מכשירי אנדרויד מתקדמים. זה מה שקורה גם בארץ, האייפון מתומחר הכי יקר כי לו יש הכי הרבה ביקוש. המפעילות בארץ יודעות שכל אייפון שנמכר דורש עלות סבסוד לאפל ולכן הם יביאו פחות מכשירי אנדרויד או יעקבו את הגעתם לשוק עד שימכרו מספיק אייפונים. בקיצור, אנדרויד במרוץ לתחתית.
יוסי  |  16.01.11
לכל התגובות