אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הרכב החשמלי עוד לא מתאים להמונים" צילום: יובל חן

"הרכב החשמלי עוד לא מתאים להמונים"

בראיון ראשון מאז שנכנס לתפקידו, מספר דן אורנשטיין, סגן נשיא ומנכ"ל קבוצת הרכב הפרטי ביבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס, מדוע לא חשוב לו להוביל את שוק הרכב בישראל, כיצד יש ליישם את המודל החשמלי ומדוע נדרשת עדינות מול חברות הליסינג

17.01.2011, 11:55 | תומר הדר

בשנת 2010 כמעט אירע מהפך בשוק הרכב הישראלי. דלק מוטורס, המובילה המסורתית של השוק בעשור האחרון, אשר מסרה בשנה שעברה 42,082 מכוניות, ניצבה לראשונה בפני איום מוחשי מצד כלמוביל, יבואנית יונדאי ומיצובישי, אשר מסרה 39,858 מכוניות.

קברניטי דלק מוטורס מוכרים היטב לציבור הישראלי. לעומת זאת, דן אורנשטיין, מנכ"ל קבוצת הרכב הפרטי של כלמוביל וסגן נשיא קבוצת כלמוביל, מעדיף להימנע מחשיפה וטרם התראיין לתקשורת מאז מינויו לפני שנה. אורנשטיין (41) התמנה לתפקיד בינואר אשתקד לאחר שכיהן כמנכ"ל חטיבת יונדאי בחברה. לפני תפקידו כמנכ"ל יונדאי עמד אורנשטיין בראש חטיבת מיצובישי בכלמוביל. אך למרות הפער הקטן בין דלק מוטורס לכלמוביל, אורנשטיין טוען שהובלת השוק אינה נמצאת בראש סדר עדיפויותיו.

האם אתם רוצים להיות במקום שבו נמצאת דלק מוטורס?

"אנחנו לא רוצים להיות דלק מוטורס", מסביר אורנשטיין, "בפירוש לא מדובר ביעד שרשמנו על לוח המטלות. עם זאת, אם תרחיש כזה אכן ייצא לפועל, כמובן שזה יהיה מאוד נחמד. כמנהל אני לא נמדד על יעדים כאלה".

עם זאת, בפסח האחרון ביקרה בישראל משלחת מטעם יונדאי, שהצהירה בפני התקשורת שתיתן לכלמוביל את כל מה שנדרש כדי להוביל את השוק הישראלי.

"נכון, הקוריאנים רוצים שיונדאי תוביל את שוק הרכב הישראלי. אך עם זאת, חשוב להבין שכיום קיים בעולם ביקוש כבד למכוניות יונדאי ובחברה צופים עלייה בביקוש בשנת 2011. לכן מבחינתי האתגר הגדול לא יהיה מקום בטבלה, אלא הבטחת מספר המכוניות שאנחנו צריכים. יונדאי נמצאת בפני מתקפת דגמים גדולה - מכונית הספורט וולוסטר, יונדאי i25, יונדאי סונטה - וסביר להניח שבעולם יהיו עודפי ביקוש".

יציאה משיווי משקל

בשנת 2010 נשבר לראשונה האיזון העדין בין היבואנים לחברות הליסינג. קרסו נכנסה לתחום הליסינג; שלמה שמלצר נהפך ליבואן אופל. כלמוביל מנהלת חודשים ארוכים מגעים לרכישת חברת הליסינג דביס. כיצד מושפעים מכך יחסיך עם חברות הליסינג?

"אין ספק שיש כאן יציאה משיווי משקל. מדובר במגמה שהחלה לפני כשנתיים ולהערכתנו אף תתחזק. לנו אין כוונה להיכנס לתחום הליסינג התפעולי, אך נשתמש בכל הכלים שברשותנו לתת פתרונות ללקוחות פרטיים. חברות הליסינג הן לקוחות נאמנות שלנו ויש לנו עמן מערכות יחסים טובות. וללא קשר לכך, בשנים האחרונות המכירות שלנו ללקוחות פרטיים עולות. אני יכול לומר שברמת המכוניות, החלוקה אצלנו בין פרטיים לליסינג זהה לזו שבשוק הרכב הישראלי כולו".

דו"ח של שלמה SIXT אשר פורסם בשבוע שעבר חשף שיונדאי היא המכונית הנפוצה ביותר בחברת הליסינג הזו. גם חברות הליסינג האחרות רוכשות מכם מכוניות, ובהנחה נאה. האם המחיר ללקוח הפרטי מסבסד את הנחות הליסינג?

"לדעתי, הלקוח הפרטי מקבל מאיתנו תמורה טובה; באיכות, באמינות, בשירות. למעשה, במקרים מסוימים הלקוח הפרטי אפילו נהנה ממחיר נמוך של דגמים מסוימים אשר מיועדים גם לציים, כגון ה־i10 החדשה, שעולה 64 אלף שקל. אני חושב שכלמוביל מספקת לקהל הפרטי כלי מכירה ותומכי מכירה כגון טרייד־אין, מימון וליסינג מימוני. עם זאת, בשנים הקרובות נראה מגמה של יותר ויותר הצעות ללקוחות פרטיים שבסופו של דבר יהיו יותר אטרקטיביות ממה שהוצע בעבר לפרטיים. זה שילוב של מיסוי ירוק ושווי השימוש. אנחנו נראה שהפערים בהנחות ילכו ויצומצמו. למעשה, בזכות המיסוי הירוק ניתן היום להבחין בישראל בעלייתם של סגמנטים חדשים, כגון מכוניות המיני הידניות. זהו סגמנט שבעתיד נשקיע בו מאמצים רבים, ובמיוחד בלקוחות פרטיים".

הבשורה לפי מיצובישי

בתוקף תפקידך, אתה אחראי על יונדאי, אך גם על מיצובישי. קשה להתעלם מהעובדה שמיצובישי, שהיתה המכונית הנמכרת ביותר בישראל, נמצאת כיום רק במקום התשיעי בטבלת המסירות. נרדמתם בשמירה?

"ממש לא. מיצובישי עוברת בימים אלה חיזוק לקראת השקה של כמה דגמים חדשים עם הנעה חלופית. בשנת 2011 ה־i–MIEV תוצג רשמית בישראל. בשנים הקרובות מיצובישי תשיק למעשה כמה וכמה דגמים עם הנעה חלופית. עם כל דגם של מיצובישי תושק גם גרסת הנעה חלופית; יהיה מדובר ברכבי פלאג־אין. בשלב הראשון יהיה רכב היברידי עם טווח משודרג של הסוללה. בהמשך יהיו רכבים עם מנוע חשמלי קטן אשר ישמש גנרטור. מדובר בתוכנית קרובה מאוד שתיושם כבר בשנתיים־שלוש הקרובות. באשר למכירות, בשנים האחרונות חיזקנו את הקשרים עם היצרן והעלינו את המכירות ב־70%; זה הישג נאה אך עוד יש מה לעשות".

מיצובישי i-Miev. תוצג בישראל השנה מיצובישי i-Miev. תוצג בישראל השנה מיצובישי i-Miev. תוצג בישראל השנה

 

אם בכוונתכם להפוך את מיצובישי למותג החשמלי של כלמוביל, כיצד יוטענו המכוניות?

"ראשית, אני לא מאמין שהרכב החשמלי בתצורתו הנוכחית, בין אם מדובר בהחלפת סוללה ובין אם בטעינה משקע

ביתי, הוא רכב להמונים. כיום מדובר ברכב שמיועד ללקוחות משכבה סוציו־אקונומית גבוהה. כל עוד לקוחות יקנו רכב, אחד הצרכים הבסיסיים ביותר שלהם הוא חופש תנועה. האפשרות שרכב חשמלי יהיה מוגבל בטווח, לפחות בשלב הנוכחי, היא בלתי נתפסת. שנית, לתפיסתנו, צריך להיות ספק חשמל ומתקין שאחראי על התקנת נקודת הטעינה. בין הצרכן ובין ספק החשמל לא צריך להיות גורם נוסף שיהווה חותך קופון על החשמל. לכן, כלמוביל גורסת שלא צריך להיות ספק טעינה, המקשר בין ספק החשמל ללקוח, מאחר שהדבר בא על חשבון הצרכן וגם על חשבון המדינה. לא צריך להיות מונופול על תשתיות השייכות למדינת ישראל. באירופה, הרשות המקומית פורסת נקודות טעינה ואף אחד לא גוזר קופון על חשבון הצרכנים".

אם כך, האם כלמוביל מתעתדת להיכנס בעצמה לשוק אספקת החשמל לרכב?

"זוהי שאלה שצריך להפנות לצביקה פולק, נשיא קבוצת כלמוביל".

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
שימו לב טוב לכתבה
מדובר בבחור מוכשר , אשר משתדל לייצג / לשמר את הקבעון המחשבתי של הצרכן הממוצע במעבר לרכב חשמלי. לא כך היא התמונה של מרבית האנשים בעלי היקפי נסועה ממוצעת יכולת החלפת סוללה אשר מאפשרת נסיעה שאינה מוגבלת ובטוחה לגמרי, יחד עם עמוד טעינה בבית ובעבודה , מאפשרת מכירת רכב חשמלי ( ולא משנה על ציר הזמן סוג/ דגם הרכב) , להמונים. לעניות דעתי הוא אף חושב כך אך אינו יכול לומר זאת.
יאיר  |  17.01.11
לכל התגובות