אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": התעשייה האווירית מנסה למנוע את מיזוג תעש ברפאל צילום: גיא אסייג

בלעדי ל"כלכליסט": התעשייה האווירית מנסה למנוע את מיזוג תעש ברפאל

מנכ"ל תע"א יצחק ניסן נפגש לפני שבוע בנושא עם מנהל רשות החברות דורון כהן. במקביל, ועד עובדי תע"א מנסה לגייס את עובדי תעש לתמיכה במיזוג. אלביט מערכות תוקפת: "החלטה מוזרה, מדאיגה ונטולת היגיון"

17.01.2011, 07:02 | נעמה סיקולר

הצוותים המקצועיים של רשות החברות הממשלתיות ושל משרד הביטחון צפויים להמליץ לשרים על מיזוג התעשייה הצבאית (תעש) ברפאל, כך נודע ל"כלכליסט". בשבוע שעבר נפגש מנכ"ל התעשייה האווירית יצחק ניסן עם מנהל רשות החברות דורון כהן, בניסיון להפוך את ההחלטה לטובת תע"א.

לפני כשלושה שבועות, בתום פגישה של שר האוצר יובל שטייניץ, שר הביטחון אהוד ברק ויו"ר ההסתדרות עופר עיני, הוחלט להקים צוותים מקצועיים שאמורים להודיע בעוד שבועיים אם ניתן למזג את תעש אל תוך אחת מהחברות הביטחוניות הממשלתיות: תע"א או רפאל. הבחינה העלתה כי המיזוג אפשרי וכי הוא הפתרון המהיר והאפקטיבי לתעש, הנמצאת במשבר כלכלי עמוק, יותר מאשר מכירתה במכרז.

בדרך לגיבוש ההמלצה על זהות החברה שבה תמוזג תעש, בודקים הצוותים המקצועיים את האיתנות הפיננסית של החברות המועמדות, את ההשלכות מבחינת הסכמי עבודה ואת הסינרגיה המקצועית לפעילותה של תעש.

הנקודה האחרונה מטה את הכף לזכותה של רפאל. על הרקע הזה ניסה יצחק ניסן לשכנע את דורון כהן כי גם לתעשייה האווירית פעילות נושקת לתעש, וכי מיזוג בין שתי החברות יאפשר הקמת חטיבת יבשה מורחבת בתע"א. כהן טרם ערך פגישה עם בכירי רפאל, אך לפני כחודש ימים ביקר עם צוותו בחברה, ודן עמם גם בנושא המיזוג.

שאלת מיזוגה של תעש בחברה ממשלתית מסעירה את התעשייה הביטחונית כולה. התעשייה האווירית מובילה לחצים אלה באמצעות אנשי הליכוד, יו"ר ועד העובדים שלה ח"כ חיים כץ ויו"ר החברה יאיר שמיר, המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו. במקביל ללחצים הפוליטיים פועל כץ לשכנע את יו"ר ועד עובדי תעש איציק יהודה, לרתום את תמיכת עובדי תעש במיזוג בתעשייה האווירית.

גם מתמודדים פרטיים, ובראשם אלביט מערכות שבשליטת מיקי פדרמן, מפעילים לחצים כבדים נגד החלטת המיזוג. לטענתם ההחלטה התקבלה בחטף, מבלי לשקול את השיקולים התחרותיים, את הסינרגיה של תעש עם חברות אחרות ואת תג המחיר הגבוה שיכולה המדינה לקבל בהליך של מכרז. חוץ מאלביט מתעניינים בחברה גם מספנות ישראל, סמי קצב ומאיר שמיר.

מאלביט מערכות נמסר בתגובה כי "מקבלי ההחלטות בכל הרמות הבכירות דיברו תמיד בשבחה של ההפרטה כחלק מחיזוקן של תעשיות ממשלתיות בקשיים, וברוח זו בוצע תהליך הבראה מוצלח במספר חברות בישראל. החלטת המיזוג היא מוזרה, מדאיגה, נטולת היגיון ובניגוד למגמות בעולם כולו. אלביט הוכיחה שיש לה ניסיון מוצלח במיזוגים ורכישות, ומיזוגה של תעש הוא בעל סיכויי ההצלחה הגדולים ביותר. אף בר־דעת לא יוכל לשבת בחיבוק ידיים בראותו כיצד שיקולים לטובת הטווח הקצר עומדים לגרום נזקים כבדים לטווח הארוך".

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
יצחק יהודה יו"ר ועד העובדים
אם אכן נרקמת לה עיסקת שילוב עם רפאל זה בהחלט מבורך לכל הצדדים,,,,אם זה יהיה טוב לעובדים ימים יגידו כי טרם ידוע או טרם התגלו המוקשים בהסכם. בכל מקרה כלל ציבור העובדים צריך להצדיע ליו"ר יצחק יהודה שלא נכנע ולא נשבר ולא נלחץ בימים הקשים ללא משכורות וכוו...אין צל ספק שאיציק יהודה ידע לנווט את ספינת התעש ,כי חברים יכול היה להיות מאוד גרוע ,לאחר כיברת דרך ארוכה מטישה ומתסכלת כ...10 שנים ללא תוספות שכר ולא מעט תוכניות הבראה אשר בעיקר פגעו בכיסנו ועל חשבון משפ' לטובת איזהו שהוא אופק עתידי, היום ב...ישורת האחרונה חובה לדאוג לכל העובדים ולהחזיר להם אחוזי שכר על השחיקות + תוספות (ראה ע.נמלים)ורשת ביטחון וכו..איציק ישר כוח העובדים מאמינים בך ופועלך למענם .תודה רבה
אבני , מרכז  |  17.01.11
10.
רק לא תעשיה אווירית
מקווה מאד שהמיזוג עם רפאל יצא לפועל. במידה והתעשיה האווירית תזכה בכל זאת זו תהיה בכיה לדורות. והתוצאות לפניכם. המנהלים הלא ראויים ימשיכו במעלליהם , בנוסף יתווספו עו מלככי פינכה מתוך התעשיה האווירית להנהלה הכושלת וכמובן שהיצוג מתעש יהיה בררני או יצוגי בלבד. לעובדי התעשיה האווירית שלא סופרים אותם ממילא יתווספו גם פליטי תעש שאם סבלו עד היום, הם עדיין לא יודעים התעמרות מהי. ועד התעשיה האווירית האינטרסנטי לעצמו בלבד ומייצג את ההנהלה, שמח ולוחץ לאיחוד זה, זאת כדי להגדיל את כוחו פוליטית, הוספת דבק לכסאות עליהם הנם יושבים וכמובן לא על מנת בתמוך בעובדים. ראו הוזהרתם.
מנחם , כפר סבא  |  17.01.11
לכל התגובות