אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תתחילו להתכונן: 10 מגמות שצפויות לשלוט בעולם הדיגיטלי ב-2011 איור: ערן מנדל

תתחילו להתכונן: 10 מגמות שצפויות לשלוט בעולם הדיגיטלי ב-2011

לפי התחזית השנתית של דלויט כולנו נראה השנה יותר טלוויזיה, נבוא עם טאבלט לעבודה ונוריד יותר מוזיקה דיגיטלית. מכשירים ניידים יחליפו את המחשב האישי, ופייסבוק תצטרך למצוא דרכים חדשות לעשות כסף

18.01.2011, 15:38 | אסף גלעד, עומר כביר וגילעד נס

טכנולוגיה

 

1. המחשבים האישיים יאבדו את ההובלה לטובת מכשירים ניידים

 

ב-2011 מכשירי מחשוב שאינם מוגדרים כמחשבים אישיים - קרי סמארטפונים, טאבלטים ונטבוקים רבים - יהוו יותר מ-50% מהמכירות בשוק זה: כ-400 מיליון יחידות בסך הכל, בדומה למספר המחשבים האישיים שיימכרו.

מכשירים אלו מאופיינים במעבדים ובמערכות הפעלה שונים מאלו של המחשבים האישיים המסורתיים ששלטו בשוק ב-30 השנים האחרונות. על פי על פי תחזית פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר, ב-2012 צפויה מכירת מכשירים אלו לעקוף את מכירות המחשבים האישיים.

  , מקור: DTTL מקור: DTTL   , מקור: DTTL

לנתון זה יש לצרף את העובדה שבניגוד לדומיננטיות של חלונות בשוק המחשבים האישיים, שום מערכת הפעלה לא צפויה ב-2011 להגיע למעמד זהה בשוק הטאבלטים והסמארטפונים. בסך הכל צופה החברה את קיומן של לפחות חמש מערכות הפעלה, עם נתח שוק של 5% או יותר.

טרנדים אלו משמעם הוצאות גבוהות יותר על ניהול רשתות מחשבים בארגונים גדולים, הכוללות עתה מגוון גדול של מחשבים אישיים ומכשירי מחשוב אחרים. זאת במיוחד לאור העובדה שיותר מעסיקים מאפשרים לעובדיהם לבחור את המכשירים שבהם הם מבקשים לעשות שימוש, במקום לספק להם מכשירים אחידים.

גם מפתחי תוכנה ויצרני ציוד היקפי צפויים להתמודד עם אתגרים ניכרים, שכן כבר לא ניתן לפתח תוכנה אחת או ציוד היקפי אחד היכולים לרוץ על מרבית מכשירי המחשוב בשוק. בעולם המבוזר של 2011, יצרני חומרה ותוכנה יידרשו לספק מוצרים מותאמים יותר. חלקם ייאלץ להתמקד רק בכמה פלטפורמות, מתוך הבנה שאילוצים כלכליים לא מאפשרים להם לתת מענה לכל השוק.

הדבר נכון גם לשוק האפליקציות: עלות התאמת אפליקציה למערכת הפעלה כלשהי היא בין 5,000 דולר לחצי מיליון דולר, בהתאם למורכבותה, ומפתחי אפליקציות רבים לא יוכלו לפנות לכל המכשירים בשוק. אתגר זה מציב בעיה מורכבת עבור חברות מדיה רבות שמעוניינות להיכנס לשוק החדש. מגוון מערכות ההפעלה יאלץ את החברות האלו לתעדף את הפלטפורמות שבהן יפעלו, שכן מגוון מערכות ההפעלה לא יאפשר להן לפעול בכולן במקביל.

 

  , איור: ערן מנדל איור: ערן מנדל   , איור: ערן מנדל

 

2. הטאבלטים יחדרו לשוק העסקי ולחדרי ההמתנה

 

לפי תחזיות דלויט, ב-2011 יותר מ-25% מטאבלטים יירכשו על ידי עסקים - שיעור שצפוי לגדול בשנים הבאות. בסך הכל צפויים עסקים לרכוש יותר מ-10 מיליון טאבלטים ב-2011, ולפי הערכות, בין 70% ל־80% מחברות פורצ'ן 500 יממנו רכישת טאבלטים וישלמו על תוכניות גלישה בפס רחב עבור עובדיהן.

 

השימוש העיקרי של טאבלטים בשנה הקרובה צפוי להיות בתעשיות המסחר והטיפול הרפואי, ובהן ייפרסו עד 5 מיליון טאבלטים. בעולם המסחר יכולים טאבלטים לשמש כקטלוגי מוצרים ונקודות מכירה ניידות. בעולם הטיפול הרפואי, בשנה הקרובה לפחות יוכנסו טאבלטים בעיקר לחדרי המתנה, כתחליף למגזינים.

טאבלטים צפויים גם להיות פופולריים במיוחד בחדרי ישיבות: בניגוד למחשבים ניידים או לסמארטפונים, אפשר להשתמש בהם כשהם מונחים על השולחן - והם אינם יוצרים מחסום ויזואלי בין המשתתפים בדיון. טרנד זה ידרוש מהארגונים למצוא דרך לאזן בין הרצון לאפשר לעובד לבחור את המכשיר המועדף עליו, לבין הצורך לצמצם את מגוון המכשירים הקיים בארגון כדי להימנע מגידול רב מדי בהוצאות IT.

אתגר נוסף עבור ארגונים הוא בתחום האבטחה. טאבלטים הם קטנים, ניידים ונחשבים למוצר המועדף על גנבים. לכן, כמכשירים חדשים, יש לראות בהם כלים בלתי מאובטחים, עד שיוכח אחרת.

 

הפלייבוק של RIM. הטאבלים יהיו פופולריים בחדרי ישיבות הפלייבוק של RIM. הטאבלים יהיו פופולריים בחדרי ישיבות הפלייבוק של RIM. הטאבלים יהיו פופולריים בחדרי ישיבות

 

3. פרטיות הגולשים תתפוס יותר כותרות

 

לפי תחזית דלויט, סוגיית הפרטיות ברשת עתידה לזכות ב-2011 לכותרות מדאיגות רבות מבעבר. עם זאת, נחשול ביקורת זה עתיד להביא לשינויי רגולציה ותחיקה זניחים בלבד, וכמעט לא ישנה את האופן שבו אתרים אוספים, חולקים ומנצלים מידע על משתמשים.

שינויים אלו לא צפויים לערער מודלים עסקיים מקוונים: קובצי Cookies, האוספים מידע על הרגלי הגלישה של המשתמשים, עדיין יעמדו בליבת הפעילות המקוונת, וחברות מקוונות ימשיכו לחלוק ביניהן כתובות IP של המשתמשים. אולי חמור מכך, הדיווחים הרבים על סוגיות הפרטיות ברשת לא עתידים להטריד את מרבית המשתמשים, ואלה ימשיכו לחשוף ברשת מידע אישי, ביודעין או שלא ביודעין.

עם זאת מתנהלים כיום כמה מהלכי חקיקה שיכולה להיות להם השפעה כלשהי על המצב הקיים. ב-2011 תיכנס לתוקף באיחוד האירופי תקנה המחייבת את אישור המשתמש להתקנת קובצי Cookies. יוזמה אחרת, שעדיין לא אושרה, תדרוש ממפעילי אתרים למחוק את כל המידע האישי שהם מחזיקים על משתמש מסוים על פי דרישתו.

ליישום יוזמות חקיקה אלו יכולה להיות השפעה מכרעת על פעילות מקוונת. חסימת Cookies, למשל, תמנע מאתרים לספק המלצות לגולשיהם ותדרוש הקלדת פרטי כרטיס אשראי לפני כל ביצוע עסקה. ואולם חקיקה כזו יכולה לסכן הכנסות בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שחלק ניכר מהן מיתרגם להכנסות ממסים, ובדלויט מעריכים שמסיבה זו ממשלות לא ימהרו לאשר אותה.

כדי להקדים מהלכי חקיקה עתידיים, בדלויט ממליצים לחברות מקוונות לנקוט מהלכי רגולציה עצמית. בין השאר מומלץ לחברות אלו ליישם עקרונות פרטיות הכוללים מדדי אבטחת מידע, מגבלות איסוף סבירות והליכי ניהול מידע. הפירמה ממליצה להן לספק ללקוחותיהן אפשרויות פשוטות לגישה למידע שנאסף עליהם ולניהולו, וכן לספק שקיפות גדולה יותר של הדרכים שבהן הן משתמשות במידע שנאסף.

 

טלקום

 

4. שיחות הווידיאו ימשיכו לשמש קהל מצומצם

אף שהשנה יזכו שיחות הווידיאו לפופולריות הגדולה ביותר אי פעם, קצב הגידול של שיטת תקשורת זו לא יציג השנה נתונים יוצאים מגדר הרגיל.

 

בדלויט מונים שתי סיבות עיקריות שהובילו אותם לקביעת תחזית זו: ראשית, שיחות הווידיאו מהוות כיום מוצר המעניק לצרכן יכולות תקשורת גדולות יותר מאשר הוא זקוק להן, כאשר רוב שיחות הווידיאו הן למעשה תחליף לשיחות קוליות ואינן משמשות ככלי להעברת מסרים ויזואליים. שנית, למרות ההתפתחות באיכות שיחות הוידיאו עצמן - הנגזרת מהשיפורים בקלות השימוש, ברזולוציה, בסינכרון הקול והתמונה והפחתת רעשי הרקע - הן עדיין אינן יכולות להחליף פגישה המתבצעת פנים אל פנים.

שיחת וידיאו. עדיין לא תחליף לשיחה פנים מול פנים שיחת וידיאו. עדיין לא תחליף לשיחה פנים מול פנים שיחת וידיאו. עדיין לא תחליף לשיחה פנים מול פנים

 

יצרני טלוויזיות רבים משלבים בתקופה האחרונה יכולות של שיחות וידיאו במכשיריהם, ומציעים פתרון לשיחות וידיאו שעלותו נופלת מ־10,000 דולר, לעומת פתרונות ארגוניים שעלותם גבוהה בהרבה.

 

עבור הצרכנים, שיחות וידיאו משמשות כיום בעיקר ככלי לתקשורת במשפחות שחבריהן מפוזרים ברחבי העולם, ובעיקר באירועים חגיגיים מסוימים. בהתחשב בהתקדמות שהושגה בתחום הטלפונים הסלולריים, בקרב רבים מהצרכנים כבר זמינה היכולת לבצע שיחות וידיאו, כך שקשה לראות גידול מהותי בקצב האימוץ של שימוש במוצר זה, ללא שינוי בתכונותיו או ביצירת סיבות נוספות לעשות בו שימוש.

 

עבור עסקים, הבעיה כפולה: עלותן של מערכות לשיחות וידיאו עדיין גבוהה, וגם אם יותקנו מערכות כאלה יגלו החברות כי מספר הארגונים שעמם יכולה החברה לתקשר עדיין נמוך, כך שהתקשורת מוגבלת רק לשיחות וידיאו בין עובדי החברה עצמה.

 

לטענת דלויט, מאז שהוצג לראשונה ב־1964, שירות שיחות הווידיאו כשלעצמו לא השתנה מהותית. מלבד שיפור טכנולוגי, מהות השירות - היכולת לצפות בצד השני בעת שמשוחחים עמו - עדיין אינה גורמת לציבור הרחב לעשות בו שימוש שיחליף צורות תקשורת אחרות.

 

5. העולם יסתפק בדור הסלולרי השלישי, הדור הרביעי יתעכב

בדלויט מאמינים שקצב פריסת רשתות הסלולר בדור הרביעי, ה-LTE, יהיה נמוך השנה יותר מציפיות התעשייה, כיוון שטכנולוגיות זמינות וזולות יותר כדוגמת רשתות דור 3.75 מספקות שירות דומה, וטלפונים ומודמים התומכים ברשתות אלו זמינים כיום בכמויות ובהיצע גדולים יחסית. בדלויט מעריכים כי רק כ-30 ספקי סלולרים יציעו שירות מסחרי המבוסס על דור רביעי בסוף 2011.

 

גורם נוסף לדחיית השימוש ב־LTE הוא העובדה כי רוב ספקיות התקשורת בעולם עדיין אינן מנצלות את מלוא רוחב הפס שהתדרים שבידן מאפשרים, ולכן הן פועלות יותר בכיוון של רכישת ציוד נוסף לרשתות הקיימות ולא במעבר לרשתות מתקדמות יותר.

בנוסף, למרות השימוש במונח "דור רביעי", ה-LTE אינו מאפשר כיום, ולא יאפשר בטווח הקצר לפחות, קפיצה משמעותית במהירות האמורה לאפיין "דור" חדש. דור רביעי בסלולר אמור לספק מהירויות הנעות סביב 100 מגה-ביט לשנייה בעת שהמשתמש נמצא בתנועה, ועד 1 ג'יגה-ביט לשנייה כשהוא משמש כתחליף לתשתית אינטרנט נייחת.

הניסויים המתקיימים כיום ב־LTE מגיעים למהירויות נמוכות יותר, בדומה לאלו שניתן להציע גם באמצעות שימוש בטכנולוגיות ה־HSPA המתקדמות הזמינות כיום. למעשה, מעריכים בדלויט, עד סוף השנה יציעו רשתות הדור השלישי המתקדמות ביותר מהירויות של עד 30 מגה-ביט לשנייה.

ספקיות התקשורת משתמשות היום בכמה שיטות כדי להציע מהירויות גבוהות יותר, ובהן הקמת אנטנות קרובות יותר אחת לשנייה, שימוש בתחנות בסיס סלולריות המסוגלות לדחוס מידע רב יותר בתוך התדר הקיים והטמעת טכנולוגיית MIMO (שימוש בכמה אנטנות על גבי מכשירי הקצה, כדוגמת נתבים ביתיים וטלפונים סלולריים). בסופו של דבר מעריכים בדלויט כי ה-LTE ייכנס באופן משמעותי לזירה בשנים הבאות וישרת מאות מיליוני לקוחות, אך קצב החלפת הדור השלישי בדור הרביעי יהיה איטי יותר משציפו רבים.

 

השקת הסמארטפון סמסונג Infuse. תומך בדור הרביעי - שלא ממהר להגיע, צילום: בלומברג השקת הסמארטפון סמסונג Infuse. תומך בדור הרביעי - שלא ממהר להגיע | צילום: בלומברג השקת הסמארטפון סמסונג Infuse. תומך בדור הרביעי - שלא ממהר להגיע, צילום: בלומברג

 

6. הגלישה ב-WiFi תגדל, וספקיות הסלולר ילמדו להרוויח מזה

בדלויט צופים כי כמות המידע העוברת על גבי רשתות אלחוטיות (WiFi) מחוץ לבתים תצמח השנה בקצב מהיר יותר (בשיעור של 25%-50%) מקצב הגידול בתעבורת המידע על גבי רשתות סלולריות, כשהשימוש העיקרי בהן יהיה למטרת צפיה בווידיאו.

בחודשים האחרונים החלו חברות הסלולר בארה"ב ובאירופה לסגת מחבילות האינטרנט ללא הגבלה שלהן, והן מציעות כמה חבילות אינטרנט סלולרי בגדלים שונים. עובדה זו גורמת לצרכנים להשתמש פחות באינטרנט הסלולרי, ולהעדיף שימוש ברשתות אלחוטיות, לעיתים אף בתשלום.

בדלויט טוענים כי בעוד שהלקוחות מנסים לאתר כיום בתי קפה או רשתות מזון מהיר כדי להתחבר לאינטרנט אלחוטי, הנקודות החמות של השנים הבאות ייבחרו על פי הצפי לצורך בהן, כדוגמת אתרי תיירות (לשיתוף תמונות ווידיאו מהמקום) או מרכזי קניות (למתן אפשרות להשוואת מוצרים באינטרנט).

האינטרנט הסלולרי ישמש בעיקר את הצרכנים הזקוקים ליתרונות הגלומים דווקא בו - כיסוי נרחב יותר ויכולת לתעבורת מידע תוך כדי תנועה - ועבור אלה יהיו מוכנים לשלם.

גורמים נוספים להתגברות מגמת השימוש ב־WiFi הם הזמינות ההולכת וגדלה של נקודות חיבור אלחוטיות, כמו גם שיתופי פעולה בין חברות סלולריות לחברות המספקות נקודות גישה אלחוטיות. בדלויט מדגישים כי על ספקי הסלולר להבין שהרשתות האלחוטיות משלימות את הרשתות הסלולריות, ולא מתחרות בהן.

 

  , איור: ערן מנדל איור: ערן מנדל   , איור: ערן מנדל

 

מדיה

 

7. ההופעות החיות יצילו את תעשיית המוזיקה

בדלויט מעריכים כי השנה צפויות ההכנסות ממכירה דיגיטלית של מוזיקה לעלות על התגמולים ממכירת דיסקים, לפחות בארה"ב. בהתאם לכך יעלה מספר הנרשמים לשירותי מוזיקה דיגיטלית, שאותה ניתן להוריד דרך הרשת, ותחול ירידה במכירת המדיות המודפסות.

תעשיית הדיסקים צפויה להידחק לנישת המתנות והרכישות העונתיות, ולפיכך לזנק רק בתקופת החגים הנוצרים של סוף השנה או בסמיכות לאירועים מוזיקליים גדולים. רשתות שמוכרות דיסקים יצמצמו את שטחי המכירה, ויפצו עליהם במכירת מוצרים נלווים הקשורים לעולם המוזיקה וכלי הנגינה, או שיסתפקו במכירת כרטיסים להופעות. הדיסקים יחזרו

למדפים רק בעונה הרלבנטית, וניתן יהיה לרכוש אותם בשאר השנה מאתרי האינטרנט של הרשתות או האולפנים.

כך, מחירו של התקליטור צפוי אף לעלות בשל הפיכתו למוצר נדיר, בדומה לתהליך שעבר על תקליט הוויניל. עם זאת, מפני שתעשיית המוזיקה המוקלטת עדיין מספקת חשיפה אדירה לאמנים, היא תמשיך להתקיים, גם אם במחיר הפסד.

על פי דלויט, תעשיית ההקלטות תראה יותר ויותר השקעות מכיוונם של מפיקי אירועים חיים (תוכניות טלוויזיה, פסטיבלים או הופעות חיות) בפיתוח האמנים ובהקלטות אולפניות, שיפצו במעט על אובדן הכנסות של כ-500 מיליון דולר בשנה שממנו סובלים האולפנים.

הופעה של Arcade Fire, צילום: אי פי אי הופעה של Arcade Fire | צילום: אי פי אי הופעה של Arcade Fire, צילום: אי פי אי

8. הטלוויזיה תמשוך קהל גדול יותר מאי פעם

ב-2011 תוכניות ריאליטי, אירוח ואירועים חיים משודרים ימשיכו למשוך קהל גדול יותר מאי פעם. ב-2011 יצפו בעולם ב־140 מיליארד שעות טלוויזיה יותר מאשר ב-2010, וההכנסות הגלובליות מפרסום בטלוויזיה יעלו ב-10 מיליארד דולר. בנוסף, כ-40 מיליון צופים חדשים יצטרפו למעגל הצופים הקיים.

גם השנה הטלוויזיה שומרת על מעמדה כמדיום המוביל בכל הנוגע להכנסות מפרסומות. שנת 2011 צפויה להיות השנה החמישית ברציפות שבה יצמחו ההכנסות הגלובליות מפרסום, מ-171 מיליארד דולר ב-2007 ל-191 מיליארד דולר ב-2011.

נתון זה בולט לנוכח הירידה החדה באותה התקופה של ההכנסות הגלובליות מפרסום בעיתונות, מ-126 מיליארד דולר ל-93 מיליארד דולר. עם זאת, הטלוויזיה תשמש כזרז למכירת עיתונים הכוללים מדריכי טלוויזיה, ותהווה כלי פרסום מרכזי למוצרים המתפרסמים בתוכניות אירוח.

מכירת מיליוני מכשירי טלוויזיה, המכילים טכנולוגיה של חיפוש תוכניות לצפייה, לא תמנע מרוב הצופים להמשיך ולצפות בתוכניות לפי לוח השידורים הנקבע על ידי הערוצים. הדור הצעיר, המנוסה בחיפוש ברשת, ינצל כישורים אלה גם בסלון הביתי, אך פלח שוק זה לא צפוי להתעצם בשנים הקרובות.

לדברי רו"ח יגאל בריטמן, יו"ר ומנהל עסקים ראשי בדלויט, "גם ב-2011 נמשיך להיות עדים למספר הולך וגדל של קמפיינים ברשתות החברתיות, אך יש לזכור כי הפרסום בטלוויזיה היה ועודנו הפלטפורמה העיקרית בתחום. ההכנסות מפרסום בטלוויזיה לשנת 2011 צפויות להיות גבוהות כמעט פי 40 מאשר ברשתות החברתיות".

  , איור: ערן מנדל איור: ערן מנדל   , איור: ערן מנדל

9. משחקי הרשת ישגשגו, הפיראטיות תקטן

ענף משחקי המחשב צפוי לגדול גם השנה, אבל לא כולם ייהנו מכך. הנהנים העיקריים מהגידול יהיו יצרניות התוכנה, שיגדילו את המכירות השנה ב-52 מיליארד דולר, 6% יותר מבשנה שעברה. יצרניות החומרה דווקא יסבלו מירידה של 19% במכירות ויכניסו 13 מיליארד דולר בלבד בכל השנה.

הסיבה המרכזית לכך היא שיותר ויותר הכנסות מגיעות ממודלים עסקיים חדשים כמו מנויים חודשיים על משחקים ברשת, עמלות על שירותים, רכישת מוצרים וירטואליים בתוך המשחקים ופרסום במשחקים חינמיים. שירותים חדשים אלה אחראים על הכנסות של 10 מיליארד דולר, 16% מסך ההכנסות הצפויות השנה. עד סוף 2012, עשוי נתח השירותים החדשים לעלות על 50% מכלל עוגת ההכנסות ממשחקי המחשב.

גורם הצמיחה המרכזי בענף המשחקים כיום הם משחקים מבוססי סלולר וטאבלטים, וכן משחקים חברתיים. לפי ההערכה, 53%-78% מהשחקנים בארה"ב מתחברים למשחק באמצעות הרשת ומשחקים עם יריבים וירטואליים נוספים. על פי דלויט, המעבר למשחק דרך הרשת מצמצם את תופעת הפירטיות ומגביר את הסיכוי להכנסות: יותר שחקני רשת תורמים להכנסת חברות המשחקים באמצעות מיקרו תשלומים על דמויות, תלבושות, מעבר לשלבים חדשים, אפליקציות של משחקים ומודעות מקוונות בזמן אמת.

הבשורה הטובה של דלויט היא לחברות כמו זינגה ודומותיה. הסגמנט הצומח ביותר בשנה הקרובה יהיה משחקי החינם (Free 2 Play) המאפשרים משחק חינם עם תוספות בתשלום, סגמנט שהכניס 2 מיליארד דולר ב-2009, ואילו השנה צפוי להכניס 5 מיליארד דולר. עם זאת, בדלויט צופים כי ההכנסות הממוצעות למשתמש יחיד יחלו במגמת ירידה.

סיטיוויל של זינגה. המשחקים ברשת ימשיכו להתחזק, צילום מסך: Facebook סיטיוויל של זינגה. המשחקים ברשת ימשיכו להתחזק | צילום מסך: Facebook סיטיוויל של זינגה. המשחקים ברשת ימשיכו להתחזק, צילום מסך: Facebook

10. הרשתות החברתיות יצטרכו למצוא מקורות הכנסה חדשים

לפי התחזית, מספר החברים ברשתות החברתיות צפוי להגיע השנה למיליארד, והרשתות החברתיות צפויות להוות פלטפורמה ליותר מ-2 טריליון פרסומות. למרות זאת, צפי ההכנסות המשויכות לפרסום ברשתות החברתיות צפוי להגיע ל-5 מיליארד דולר "בלבד", כ-4 דולר בממוצע לכל חבר ברשת.

  , מקור: DTTL מקור: DTTL   , מקור: DTTL

נוסף על כך, בדלויט לא מתרשמים מחציית רף מיליארד המשתמשים ברשתות החברתיות, כיוון שזהו נתון המעיד על התקרבות לסף הגידול האפשרי. יש לציין, עם זאת, שהגידול השנתי בהכנסות מתחום הפרסום ברשתות החברתיות מגיע לכ־40% בשנה. עיקר הגידול ב-2011 יוכל להגיע לא רק מהצטרפות המונית, אלא גם מהגידול בשהייה בתוך האתר. פייסבוק, למשל, נהנתה מגידול שיא של 66% בזמן השהייה באתר, בין הרבעון השלישי של 2009 לרבעון השלישי של 2010.

על פי הדו"ח, במוקדם או במאוחר, הרשתות החברתיות יצטרכו למצוא כיווני הכנסה אחרים כמו שיתופי פעולה עם אתרי מסחר אלקטרוני, מכירת נתוני משתמשים או הפיכתם לפלטפורמת תשלומים. מודלים עסקיים אחרים של רשתות חברתיות, כגון דמי מנוי, יכולים להגביר את הצמיחה בהכנסות. הדו"ח מזכיר ששולי הרווח של הרשתות החברתיות גבוהים יותר מאלה של אמצעי פרסום אחרים כמו פרסום טלוויזיוני, היות שרמת ההוצאה על תכנים היא נמוכה ביותר ועיקר ההוצאות הן על השקעה בתשתיות.

תגיות

14 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
מגמות
מפחיד, מה יהיה על הפנאי שלנו, על החברתיות, משפחתיות. כיצד נצא לחופש תחת הרדיפה המתמדת של המידע או ההודעות (חיוניות או סתמיות) לא נדע להבדיל. שלא לדבר על תשומת הלב שלנו לחיים האמיתיים, בנהיגה או כל עניין שדורש מגע אנושי אמיתי. ובהנחה שלא תהייה דרך חזרה, ??? לאן הולכים ??
עוז , מרכז  |  18.01.11
לכל התגובות