אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": הנתיב המהיר הזהיר מעומס בכניסה לת"א? אל תאמינו לו צילום: רודי אלמוג

בלעדי ל"כלכליסט": הנתיב המהיר הזהיר מעומס בכניסה לת"א? אל תאמינו לו

השילוט בכניסה לנתיב המהיר לתל אביב מכיוון ירושלים הזהיר מפני עומסי תנועה בנתיב הציבורי - שהתגלו כלא קיימים. התוצאה: עשרות נהגים השתמשו בנתיב המהיר ושילמו אגרה מיותרת שלא לצורך. הזכיין: מדובר בבעיה בהגדרות המערכת

19.01.2011, 06:59 | ליאור גוטמן

עשרות נהגים שהסתמכו על התראות השלטים בכניסה לנתיב המהיר לתל אביב בדבר עומסי כניסה בנתיב הציבורי, גילו כי האזהרות היו שגויות וכי למעשה סתם שילמו עבור נסיעה בנתיב. ל"כלכליסט" נודע שבימים האחרונים השילוט שבכניסה לנתיב הזהיר נהגים מכיוון ירושלים שהכביש הציבורי מאזור נתב"ג לכניסה לתל אביב עמוס, ולכן כדאי לשקול שימוש בנתיב המהיר.

להפתעת הנהגים, כמה מאות מטרים לאחר כניסתם לנתיב הודיע שלט של החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) שמותקן על אחד הגשרים בדרך לתל אביב, שהדרך פנויה ואין בה שום עומס - הכרזה שלדאבונם של הנהגים שנוסעים בנתיב המהיר נתגלתה כנכונה. התוצאה: עשרות נהגים שילמו עמלת נסיעה מבלי שתהיה לכך כל סיבה.

יצוין שהנתיב המהיר בכניסה לתל אביב חסום לכניסה וליציאה מאזור נתב"ג ועד למבואות מחלף קיבוץ גלויות בנתיבי איילון. המשמעות היא שנהגים שכבר נכנסו לנתיב ושילמו עמלת נסיעה בת שישה שקלים בחרו בנסיעה בנתיב בלא הצדקה תחבורתית, וללא אפשרות להימלט מהתשלום המיותר. התופעה חזרה על עצמה כמה ימים ברציפות ובעיקר בסביבות השעה 09:00 בבוקר.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שמקור הבעיה הוא בסנכרון שבין שלטי ההכוונה לכניסה לנתיב, המתארים בפני הנהגים הקרבים את מצב העומס בכבישים. נראה כי בעיה בגלאי הנפח של הנתיב מתעתעת בנהגים ומזהירה אותם שהנתיב הציבורי עמוס, אף שלמעשה הוא פנוי. בשל הבעיה, במקום לספר לנהגים שהתנועה זורמת הם מתריעים מפני עומס שאינו קיים, ובכך מזמינים נהגים להשתמש בנתיב בלי שום סיבה.

מזכיינית פרויקט הנתיב המהיר שפיר הנדסה נמסר: "מערכת התראות העומס בנתיב הנה מערכת אוטומטית שהגדרותיה נקבעו מראש. התראות העומס מתייחסות לשלושה קטעים: אזור מחלף נתב"ג, אזור מחלף שפירים ואזור מחלף גנות. התראות העומס, המופעלות כעת בהתאם לנפח התנועה בנתיב, מופעלות גם כאשר נפח התנועה גבוה רק בחלק מאותו מקטע. כחלק מתהליך הפקת הלקחים של הימים הראשונים להפעלת הנתיב, פנתה חברת הנתיב המהיר ביוזמתה למדינה והמליצה לשנות את ההגדרות להפעלת ההודעות בשלטים. אנו מצפים להנחיות המדינה".

משרד התחבורה מסר: "אנחנו לא מכירים בעיה במערכת הממוחשבת של הנתיב המהיר".

הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב הוא נתיב האגרה הראשון שמופעל בישראל. מדובר במקטע כביש שזכה לכינוי "הפקק של המדינה", בין אזור נתב"ג למחלף קיבוץ גלויות לאורך כ־13 ק"מ. לפי תנאי הזיכיון, מהירות הנסיעה המינימלית בנתיב לא תפחת מ־70 קמ"ש, כאשר אגרת הנסיעה נעה בין 6 שקלים ל־75 שקל כדי לשמר מהירות זו. בימים הראשונים להפעלה נרשם עומס תנועה נמוך יחסית של כ־400 מכוניות בממוצע בשעות העומס בבוקר, לעומת נפח חזוי של כ־1,600 מכוניות. בימים האחרונים עלה מספר הנהגים לכדי כאלף מכוניות לשעה ויותר.

תגיות

83 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה