ישראל כץ: ישראל תשקיע כ-107 מיליארד שקל בתחבורה
שר התחבורה והבטיחות בדרכים פירט כי התקציב יושקע בכבישים, רכבות ותחבורה ציבורית, לרבות סיום הרכבות הקלות בירושלים ותל אביב
"החברה הלאומית לדרכים תקים כבישים ומסילות בהיקף של 38 מיליארד שקל בחמש השנים הקרובות. כל כביש חדש זה פחות פקקים, פחות סבל של נהגים ויותר בטיחות", כך סיכם היום (ד') שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, את תכני העבודה הקרובה של החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר).
התקציב מיוחס לתוכנית לשדרוג תשתית הרכבות והכבישים לחמש השנים (2011 עד 2016) הקרובות כפי שהיא הוצגה הבוקר בתל אביב. לדברי כץ, התוכנית החדשה עומדת בקריטריונים של חיבור הפריפריה ועיר הבירה למרכז.
לתפיסתו של כץ ישנם לא מעט פרויקטים שמתעכבים בשל בעיות משפטיות או סטטוטוריות ולכן הוא הנחה את החברה הלאומית לדרכים להגדיל את טווח התוכנית מחמש לשש שנים. "מדינת ישראל תשקיע בשנים הקרובות בכבישים, רכבות ותחבורה ציבורית כ-107 מיליארד שקל, לרבות סיום הרכבות הקלות בירושלים ותל אביב. זה לא מספיק. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה מסילה בודדת בתוך תל אביב ויש להוסיף אליה עוד שתיים. אם אנחנו רוצים להיות מדינה שניתן לנוע בה בצורה סבירה בגוש דן, כל התוכניות הן רק תשובה חלקית והפיתוח דורש תקצוב נוסף, אולי באמצעות המגזר הציבורי", אמר.
כץ התחייב שכל התוכניות שכבר מתוקצבות יצאו לדרכן. "יש מספיק דוח"ות של מבקר המדינה שהצביעו על תוכניות שלא יושמו. ההחלטה על נתיבי ישראל, שם תרושת המדינה ברשת רכבות וכבישים עד סוף העשור, לא תמיד התבצעה לפי קריטריונים כלכליים גרידא. זה לא היה עובר כי אין במקומות מרוחקים מספיק תנועת כלי רכב שמצדיקה סלילת כביש ואין מספיק תאונות במקום מסוים שיצדיקו שדרוג של כביש".
מנכ"ל משרד התחבורה הנכנס, אלוף (מיל.) דן הראל, הצטרף לשר בהופעה ראשונה לתקשורת ואמר ש"מדובר בפרוייקטים מאוד גדולים ואנחנו נבחנים ביכולת הביצוע וביכולת להעביר את התוכניות בועדות התכנון. זו מטלה קשה, לפעמים מתסכלת, אבל בקצה המדינה הזאת תהיה מדינה שונה שיותר טוב לחיות בה".
עיקרי התוכנית, שנחשפו לפני כחודשיים ב"כלכליסט", כוללים השקעה של 1.7 מיליארד שקל במוקדי סיכון בכביש, השקעה של כמיליארד שקל בשנה באחזקת הכבישים, פיתוח זוג מסילות רכבת (עכו-כרמיאל וחיפה-בית שאן), ושדרוג כבישים חדשים לרבות 531 (הרצליה - כביש 6), כניסה חדשה לירושלים, זרוע כביש משרחית מצומת תל קשיש בואכה עמיעד, שדרוג הכביש שיורד לערד, הוספת נתיבים בכביש 4 (כביש חיפה הישן) ופיתוח צומת מורשה.
מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, שי ברס, הוסיף שכל פרויקט שהחברה מבצעה הוא קודם כל פרויקט בטיחותי עם ערכי שמירת נוף וסביבה. לדבריו, תוכנית הפיתוח כוללת 61 מחלפים חדשים, הרחבת 191 ק"מ של כביש קיים וסלילה של 52 ק"מ של כביש חדש. תוכנית הפיתוח כוללת השקעה של 22 פרויקטים חדשים בעלות של כ-14 מילארד שקל והשלמת 35 פרויקטים בעלות של כ-9.7 מיליארד שקל.
7 תגובות לכתיבת תגובה