צילום: בלומברג
מחקר: מחיר הדלק בישראל גבוה ב-30% מהממוצע האירופי
על פי מחלקת המחקר של הכנסת, בין 2005 ל-2011 עלה מחיר הבנזין בישראל בכ-53%, לעומת עלייה של 38.5% במדינות מערב אירופה
23.01.2011, 20:13 | ליאור גוטמן
אזרחי ישראל משלמים עבור דלק מסוג בנזין 95 כ-30% יותר מהממוצע ב-15 מדינות מערב אירופה - כך עולה מבדיקה שביצעה מחלקת המחקר של הכנסת. לדברי תמיר אגמון, כלכלן במחלקת המחקר, המשמעות הכספית של המחיר הגבוה היא תוספת הכנסות לקופת המדינה בשיעור של כ-7 מיליארד שקל בשנה. המחקר הוזמן על ידי יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), שהזמין אותו לקראת סדרת דיונים שיתקיימו בוועדה בנושא כשלי שוק ועיוותים במשק הדלק הישראלי.
עיון בנתוני המחקר מעלה מסקנות מעניינות: בין 2005 ל-2011 עלה מחיר הבנזין בישראל בכ-53%, זאת לעומת עלייה של 38.5% במדינות מערב אירופה. מחירו של הסולר, שמשמש מנועי דיזל, זינק בישראל תקופה האמורה ב-96.7%, לעומת עלייה של 38.4% במדינות אירופה. עם זאת, לא רק הממשלה משתתפת בחגיגה על ארנקו של האזרח: מנתוני המחקר עולה ש"מרווח המיסוי (בלו ומע"מ על ליטר בנזין) בישראל הינו 0.78 יורו שמהווים 55.2% מהמחיר, לעומת 0.83 יורו שמהווים 58.4% מהמחיר בממוצע במדינות מערב אירופה. מרווח השיווק (הוצאות תפעול ורווח לליטר בנזין) בישראל הינו 0.18 יורו שמהווים 13.1% מהמחיר, לעומת 0.12 יורו שמהווים 8.5% בממוצע במדינות מערב אירופה", כך שלא רק משרד האוצר נהנה מהכנסות הענף.
מחיר ליטר בנזין בשירות מלא – 7.27 שקל – מורכב נכון לינואר 2011 מהפרמטרים הבאים: 2.31 שקל (31.7% מהמחיר) הוא מחיר הבסיס של הדלקים שנרכשים באגן הים התיכון. המס המוטל על הדלקים (בלו) מהווה 3.09 שקל ממחיר הליטר (42.5%), סל 0.7 שקל (9.7% ממחיר הליטר) ואילו מרכיב המע"מ מהווה 0.98 שקל (13.5%). מרכיב ההוצאות האחרות (לרבות דלף) מהווה 0.06 שקל (0.8%) ואילו עמלת התדלוק על ידי עובדי התחנה מהווה 0.13 שקל, (1.8%). לפיכך, מרכיב המיסוי (בלו + מע"מ) עומד כאמור על 55.2% ממחיר הליטר.
אחד הנתונים הבולטים במחקר מתייחס לצריכת הדלק הממוצעת בישראל בשנים האחרונות. כך לדוגמה, בשנת 2009 עמדה הצריכה לנפש של בנזין 95 אוקטן בישראל על 416 ליטר, גבוהה בשיעור של 64% לעומת הממוצע במדינות מערב אירופה. הצריכה לנפש ב-2009 באנגליה הסתכמה ב-318 ליטר, בגרמניה 303 ליטר, באיטליה 233 ליטר, בצרפת 133 ליטר, בספרד 154 ליטר ובאוסטריה 260 ליטר.
יש לציין כי אוכלוסיית המדינות האירופיות גדולה פי כמה מאוכלוסיית ישראל, כך שחלוקת סך צריכת הבנזין במספר אזרחי המדינה עשוי להניב תוצאות שונות, אולם חסרונה של מערכת תחבורה ציבורית מפותחת ויעילה מכריח הלכה למעשה את אזרחי ישראל להשתמש ברכב פרטי, ומכאן הביקוש הגבוה והקשיח לבנזין.
15 תגובות לכתיבת תגובה