אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחקר: מחיר הדלק בישראל גבוה ב-30% מהממוצע האירופי צילום: בלומברג

מחקר: מחיר הדלק בישראל גבוה ב-30% מהממוצע האירופי

על פי מחלקת המחקר של הכנסת, בין 2005 ל-2011 עלה מחיר הבנזין בישראל בכ-53%, לעומת עלייה של 38.5% במדינות מערב אירופה

23.01.2011, 20:13 | ליאור גוטמן
אזרחי ישראל משלמים עבור דלק מסוג בנזין 95 כ-30% יותר מהממוצע ב-15 מדינות מערב אירופה - כך עולה מבדיקה שביצעה מחלקת המחקר של הכנסת. לדברי תמיר אגמון, כלכלן במחלקת המחקר, המשמעות הכספית של המחיר הגבוה היא תוספת הכנסות לקופת המדינה בשיעור של כ-7 מיליארד שקל בשנה. המחקר הוזמן על ידי יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), שהזמין אותו לקראת סדרת דיונים שיתקיימו בוועדה בנושא כשלי שוק ועיוותים במשק הדלק הישראלי.

כרמל שאמה הכהן, צילום: עמית שאבי כרמל שאמה הכהן | צילום: עמית שאבי כרמל שאמה הכהן, צילום: עמית שאבי
עיון בנתוני המחקר מעלה מסקנות מעניינות: בין 2005 ל-2011 עלה מחיר הבנזין בישראל בכ-53%, זאת לעומת עלייה של 38.5% במדינות מערב אירופה. מחירו של הסולר, שמשמש מנועי דיזל, זינק בישראל תקופה האמורה ב-96.7%, לעומת עלייה של 38.4% במדינות אירופה. עם זאת, לא רק הממשלה משתתפת בחגיגה על ארנקו של האזרח: מנתוני המחקר עולה ש"מרווח המיסוי (בלו ומע"מ על ליטר בנזין) בישראל הינו 0.78 יורו שמהווים 55.2% מהמחיר, לעומת 0.83 יורו שמהווים 58.4% מהמחיר בממוצע במדינות מערב אירופה. מרווח השיווק (הוצאות תפעול ורווח לליטר בנזין) בישראל הינו 0.18 יורו שמהווים 13.1% מהמחיר, לעומת 0.12 יורו שמהווים 8.5% בממוצע במדינות מערב אירופה", כך שלא רק משרד האוצר נהנה מהכנסות הענף.  

מחיר ליטר בנזין בשירות מלא – 7.27 שקל – מורכב נכון לינואר 2011 מהפרמטרים הבאים: 2.31 שקל (31.7% מהמחיר) הוא מחיר הבסיס של הדלקים שנרכשים באגן הים התיכון. המס המוטל על הדלקים (בלו) מהווה 3.09 שקל ממחיר הליטר (42.5%), סל 0.7 שקל (9.7% ממחיר הליטר) ואילו מרכיב המע"מ מהווה 0.98 שקל (13.5%). מרכיב ההוצאות האחרות (לרבות דלף) מהווה 0.06 שקל (0.8%) ואילו עמלת התדלוק על ידי עובדי התחנה מהווה 0.13 שקל, (1.8%). לפיכך, מרכיב המיסוי (בלו + מע"מ) עומד כאמור על 55.2% ממחיר הליטר.

אחד הנתונים הבולטים במחקר מתייחס לצריכת הדלק הממוצעת בישראל בשנים האחרונות. כך לדוגמה, בשנת 2009 עמדה הצריכה לנפש של בנזין 95 אוקטן בישראל על 416 ליטר, גבוהה בשיעור של 64% לעומת הממוצע במדינות מערב אירופה. הצריכה לנפש ב-2009 באנגליה הסתכמה ב-318 ליטר, בגרמניה 303 ליטר, באיטליה 233 ליטר, בצרפת 133 ליטר, בספרד 154 ליטר ובאוסטריה 260 ליטר.

יש לציין כי אוכלוסיית המדינות האירופיות גדולה פי כמה מאוכלוסיית ישראל, כך שחלוקת סך צריכת הבנזין במספר אזרחי המדינה עשוי להניב תוצאות שונות, אולם חסרונה של מערכת תחבורה ציבורית מפותחת ויעילה מכריח הלכה למעשה את אזרחי ישראל להשתמש ברכב פרטי, ומכאן הביקוש הגבוה והקשיח לבנזין.

פז היא בעלת ההכנסות הגבוהות ביותר  

לדברי שאמה הכהן, בשנת 2010 הסתכמו הכנסות המדינה מבנזין ב-3.5 מיליארד שקל, היקף הכנסות דומה לזה שנרשם מענף הסולר שזוכה לפריחה באירופה ולדעיכה בישראל. שוק הדלק, שמכיל 1,036 תחנות מדן ועד אילת, מתחלק בין ארבע חברות גדולות: פז (277 תחנות, 26.7% נתח שוק), דלק (222 תחנות, 21.4% נתח שוק), סונול (221 תחנות, 21.4% נתח שוק) ודור אלון (173 תחנות, 16.7% נתח שוק). הנתונים נכונים לדצמבר 2010.

אומדני מחלקת המחקר של מעידים שסך הכנסות ארבע החברות המובילות בשוק ממכירת דלק באמצעות תחנות דלק ובאמצעות שיווק ישיר הסתכם ב-2009 בכ-19.2 מיליארד שקל, ירידה בשיעור של כ-28% לעומת שנת 2008. הירידה במחזור המכירות נבעה בעיקר מירידת מחירי הנפט והדלקים בתקופה זו. עם זאת, בכנסת טוענים שחברת פז היא מובילת השוק במונחי הכנסות עם נתח שוק של כ-40%: בשנת 2009 מכירות דלק בממוצע לתחנה בחברת פז היתה גבוהה בשיעור של כ-22% לעומת חברת הדלק האחרות - 4,881 אלף ליטר לעומת 3,999 אלף ליטר בממוצע בחברות אחרות. התוצאות מיוחסות לכוח השוק של החברה מעצם אחזקתה של בית הזיקוק באשדוד, שנמכר לחברה לפני כארבע שנים לאחר הפרטת בתי הזיקוק על ידי המדינה.

תגיות

15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
ממשלה שזורה חול בעיני אזרחיה... מורידה מיסים ישירים ומעלה פי שלשה מיסים עקיפים..
ככה במחירי הדלק, המיים, החשמל. לא הורידה מע"מ כפי שהובטח. משלמים מיסים מהגבוהים בעולם ובנוסף אגרות על כבישים ומנהרות שהמדינה הפריטה ... יש לממשלה אינטרס שלא לפתח תחבורה ציבורית יעילה -כי היא מרויחה יותר ממיסים על מכוניות ועל ההדלק ... עוד מעט נשלם גם מס עקיף על האויר שאנו נושמים.. (לא מציאה גדולה)... בגלל זיהומו ע"י הדלק שאנו שורפים בפקקים...
אופטיסימי , צפון  |  23.01.11
12.
המחיר - והכמות, שתי הערות..
המחיר שנדרשים כיום לשלם בישראל על בנזין הוא פשוט מס רגרסיווי בלתי הוגן - בניגוד לכל ההצהרות של נתניהו. יש להוריד אותו לרמה האירופאית. חד וחלק. באירופה ממשלות נופלות על פחות מזה... לגבי כמות הצריכה: זה די ברור: 1. באירופה, רוב המכוניות הן עם גיר ידני החוסך 20% בצריכת הדלק. 2. מספר כלי הרכב לק"מ כביש נמוך בהרבה - דבר המונע פקקים שאנחנו "מבלים" בהם" והם צרכני דלק גדולים.
ע.טל  |  23.01.11
לכל התגובות