אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האוצר: "העמקנו הסבסוד הממשלתי לתחבורה הציבורית" צילום: דוד הכהן

האוצר: "העמקנו הסבסוד הממשלתי לתחבורה הציבורית"

משרד האוצר פרסם תגובה רשמית בעקבות המחאה הגוברת על העלאת המס על הדלק: "ממשלת ישראל שמה לה למטרה מתווה של מדיניות מסים יורדת; מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית מוצמדים למדד המחירים לצרכן ולא למחירי הדלק"

24.01.2011, 16:07 | ליאור גוטמן

בעקבות המחאה הגוברת על העלאת המס על הדלק, פרסם היום (ב') משרד האוצר תגובה רשמית בנושא. באוצר מוסרים כי "ממשלת ישראל שמה לה למטרה מתווה של מדיניות מסים יורדת ליחידים וחברות. במסגרת מטרה זו הוקטנו ורווחו מדרגות המס, כמו כן הוחלט על הרחבת תוכנית מס הכנסה שלילי. עם זאת, על מנת לעמוד ביעד הגרעון שנקבע בחקיקה נדרשת הכנסה מסוימת ממסים.

"במסגרת הכנת התקציב לשנים 2012-2011 נבחנו כלל האפשרויות להגדלת ההכנסה ממסים. ההחלטה על העלאת המסים התקבלה תוך שקילת שיקולים רחבים נוספים, כגון איכות הסביבה וההשפעות החיצוניות. המס על הדלק (בלו) היה בין המסים שהועלו מסיבות אלו".

תחנת דלק. באירופה משלמים הרבה פחות, צילום: shutterstock תחנת דלק. באירופה משלמים הרבה פחות | צילום: shutterstock תחנת דלק. באירופה משלמים הרבה פחות, צילום: shutterstock

באוצר מציינים כי "חשוב לציין כי מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית מוצמדים למדד המחירים לצרכן ולא למחירי הדלק, על כן מדובר בפועל בהעמקת הסבסוד הממשלתי לתחבורה הציבורית וזאת הודות לתועלות הסביבתיות והמשקיות הגלומות בה. כמו כן, העלאת המס על הדלק בינואר 2011 היוותה פחות ממחצית מסך העלייה במחירי הדלק כאשר עיקר העלאה הינה תוצאה של עלייה כללית במחירי הדלקים בעולם.

במשרד האוצר אולי מעודדים את השימוש בתחבורה ציבורית, אולם שכחו לספר שבתחילת פברואר יתייקרו מחירי הנסיעה ברכבת ישראל ב-3%. ההתייקרות היא אמנם עונתית וצמודה למדד, אולם התוצאה המיידית היא שנוסעים חד פעמיים ברכבת ישלמו יותר על כרטיסי הנסיעה. נוסעים קבועים עשוים לקזז את ההתייקרות בשל העובדה שהכרטיס החופשי החודשי שלהם יהיה תקף לנסיעות בין עירוניות ועירוניות כאחד.

משלמים 30% יותר מאירופה

אתמול פורסם כי אזרחי ישראל משלמים עבור דלק מסוג בנזין 95 כ-30% יותר מהממוצע ב-15 מדינות מערב אירופה - כך עולה מבדיקה שביצעה מחלקת המחקר של הכנסת. לדברי תמיר אגמון, כלכלן במחלקת המחקר, המשמעות הכספית של המחיר הגבוה היא תוספת הכנסות לקופת המדינה בשיעור של כ-7 מיליארד שקל בשנה. המחקר הוזמן על ידי יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), שהזמין אותו לקראת סדרת דיונים שיתקיימו בוועדה בנושא כשלי שוק ועיוותים במשק הדלק הישראלי.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "המשרד מברך על כל מהלך שמטרתו לשמור על הסביבה. יחד עם זאת, חבל שבאוצר ממהרים להשתמש בשמירה על איכות הסביבה כתירוץ להעלאת מחירי הדלק, בייחוד לאור העובדה כי לא התייעצו עם משרדנו בנושא. המשרד להגנת הסביבה ממליץ לאוצר להוזיל משמעותית את מחירי הנסיעה באוטובוס וברכבת כחלופות לשימוש ברכב הפרטי ולהפחית עוד יותר את המס על כלי רכב הנקיים".

תגיות