אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לשנות את מיסוי שותפויות הנפט צילום: ישראל מלובני

לשנות את מיסוי שותפויות הנפט

מנגנון המס הנוכחי לא מתאים למצב הקיים שבו השקעה בשותפויות חיפוש נפט נחשבת להשקעה פיננסית רגילה

25.01.2011, 10:02 | הלנה בן ברוך

פרסום המלצות ועדת ששינסקי עורר דיון ציבורי מחודש בנוגע להסדרי מיסוי של שותפויות נפט ומחזיקיהן, והעלה שאלה אם ההסדר הקיים עדיין רלבנטי היום, או שיש צורך בהסדר חדש שגם משקף נכון יותר את המצב העסקי הקיים וגם מפשט את הדיווח על הכנסות מהשקעה ביחידות.

על פי ההסדר הקיים, שותפויות לחיפוש נפט הן גוף שקוף לצורכי מס. משמעות הדבר היא שרואים בכל אחד מבעלי היחידות בשותפות כשותף בעסק וכבעל חלק יחסי מהכנסות השותפות ומהפסדיה לצורכי מס. מדי שנה מכינה השותפות תעודה למחזיק היחידה בשותפות שבה מפורט חלקו בהכנסות, הוצאות והפסדים של השותפות וחלקו במקדמות המשולמות על ידי השותפות למס הכנסה. יש לציין כי המקדמות של השותפות ביחס לחלקם של מחזיקים יחידים בהכנסות שוטפות מחושבות על פי שיעור מס שולי גבוה של 45%. לפיכך, על המחזיקים הנמצאים בשיעור שולי נמוך יותר לבצע תיאום מס או להגיש דו"ח למס הכנסה כדי לקבל החזר.

על פי התקנות, בעל יחידה בשותפות לחיפוש נפט זכאי ליהנות מהוצאה שוטפת מוכרת לצורכי מס בגובה חלקו היחסי בהוצאות שהוצאו על ידי השותפות והפסדיה בשנת המס. סכום ההוצאה המוכרת מוגבל בתקרה בגובה עלות רכישת היחידה, בהפחתת סכומים שכבר הותרו בניכוי, בתוספת סכומים שכבר הוכרו אצלו כהכנסה ובהפחתת חלקו בניכוי מס במקור במישור השותפות בשנים קודמות.

שטייניץ (מימין) וששינסקי, צילום: גיא אסייג שטייניץ (מימין) וששינסקי | צילום: גיא אסייג שטייניץ (מימין) וששינסקי, צילום: גיא אסייג

כדי ליהנות בפועל מהניכוי, על מחזיק היחידה להגיש דו"ח למס הכנסה. יצוין כי המחזיקים נהנים גם מניכוי הנובע מניכוי האזילה (מעין ניכוי הוצאות רעיוני) הניתן לשותפויות נפט מכוח תקנות מיוחדות ואשר ועדת ששינסקי המליצה לבטלו.

כשבעל היחידה מוכר את היחידה שבידיו הוא משלם מס רווח הון של 20% (אם לא מדובר בבעל זכויות מהותי המחזיק 10%). העלות שלו היא סכום הרכישה המעודכן (מחיר רכישה בהפחתת ניכוי שהותר ובתוספת הכנסות שהוכרו). אולם, על חלק מהרווח בגובה הניכוי שהותר משולם מס שולי של עד 45% ולא מס רווח הון בשיעור של 20%.

כפי שניתן לראות, מדובר במנגנון מסובך למדי של התחשבנות שלא מתאים למצב הקיים היום שבו הציבור רואה בהשקעה בשותפויות חיפוש נפט השקעה פיננסית רגילה, כמו כל השקעה אחרת בבורסה. זאת ועוד, הסחירות הרבה ותחלופת בעלי היחידות מקשות עוד יותר על יישום המנגנון המורכב לעיל.

קידוח לווייתן קידוח לווייתן קידוח לווייתן

לכן, הגיע זמן לזנוח את המבנה המורכב לטובת מבנה פשוט יותר של חברה בע"מ שמנפיקה את מניותיה לציבור בבורסה. יצוין כי כפי שיפורט להלן, הדבר לא חייב לפגוע בהטבות שלהן זכאים היום מחזיקים ביחידות.

הטבת המס הניתנת למחזיק היחידה במסגרת הדין הקיים היא למעשה הקדמת הכרה בעלות הרכישה שלו. הקדמה זו רלבנטית בתחילת חיי השותפות, כאשר הוצאות השותפות עולות על הכנסותיה או בשותפות מפסידה. אם היחידה נרכשת בשלב שבו השותפות כבר מרוויחה, אז אין כאן כל הטבה למחזיק. יתרה מכך, השותפות משלמת על רווחיה השוטפים - בגובה החזקת יחידים בה - מקדמות בשיעור מס שולי גבוה ולא בשיעור מס חברות, ונשאר לה פחות כסף פנוי להשקיע בעסקיה לעומת מצב של חברה בע"מ.

יצוין עוד כי מבנה של חברה בע"מ אינו חייב בהכרח לפגוע בהטבה זו. אם המדינה רואה לנכון לעודד את ההשקעה בחיפושי נפט, הרי שניתן להגיע להטבה של הקדמת הוצאה בגין עלות רכישה גם בדרך אחרת. לדוגמה, באמצעות מתן פחת על עלות רכישת מניות, כמו שנעשה במסגרת חוק ההסדרים במקרים מסוימים של השקעה בחברות מחקר ופיתוח.

בפועל, גם במקרים רבים הבנקים שמחזיקים בנאמנות את היחידות לא מספקים את התעודות לבעלי היחידות, או מספקים אותן באיחור רב. הציבור ואף רואי חשבון רבים לא יודעים להבין את משמעות הכתוב בהן, כך שבמקרים רבים לא ניתן בפועל ליהנות מההטבות גם באמצעות הגשת דו"ח כספי.

הכותבת היא שותפה במשרד אלתר ושות' עורכי דין

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
ההסבר מוכיח שהמדינה לא באמת משתתפת בעול החיפושים כיוון שגם על ההחזר משולם
עוד מס של 45%. לידיעתכם, גם חוות הדעת המשפטיות מטעם הועדה מסוייגות ובחלקן אף מבוססות על נתונים לא נכונים. למשל, חוות הדעת של פרופ' אדרעי מניחה שהשותפויות משלמות תמלוגים בלבד של 12.5% דבר שאינו נכון משום שמשולם בנוסף מס חברות של 25% ומס של 45% עבור מחזיקים פרטיים שהם הרוב. עבור ים-תטיס סך כל התשלומים הגיעו ל 52% וזאת לפי ניתוח של רו"ח אלפיה וניסים. ד"ר חלמיש טוען, בחוות הדעת מטעם הועדה(!) שיש כאן פגיעה בברית הידידות בין ישראל לארה"ב. כולם מודים שיש פגיעה בזכות הקניין ומתנים אותה בכך שהיא תהיה מוגבלת ובהבטחות שניתנו ליזמים ולמשקיעים. סיכומו של דבר, הפגיעה במשקיע הקטן אינה מידתית ואינה סבירה. אם מצרפים לכך את העובדה שהיו התחייבויות מפורשות למשקיעים וליזמים - אפילו בטלוויזיה - לא ניתן אלא להגיע למסקנה שבמדינת חוק דמוקרטית החלת המסקנות על תגליות קיימות לא יכולה להתקיים.
טל  |  25.01.11
1.
ומי בדיוק ירצה להשקיע בחברה בע"מ???
כל הרעיון מאחורי יחידות השתתפות הוא לעודד משקיעים להשקיע בתחום ספקולטיבי כשהבונוס הוא התמלוגים שהשותפות מחוייבת לחלק לכולם. ברגע שהרעיון הזה יורד מהפרק, ומוסיפים לזה את ששינסקי, הרווח שנשאר למשקיעים הוא זעום ועדיף להם להשקיע בטבע. הפתרון היחיד - העלאת הGT למקסימום 40%, זה הכל.
רן רן  |  25.01.11