אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"המדינה יצרה בעיה, הכירה בה, ותצטרך לממן את הפתרון" צילום: shutterstock

"המדינה יצרה בעיה, הכירה בה, ותצטרך לממן את הפתרון"

נציגי כיל ומפעלי ים המלח קראו אתמול לממשלה לממן קציר מלח בבריכת האידוי המשמשת את המפעלים. שר התיירות יעביר לממשלה בימים הקרובים את המלצתו בנושא לקראת הכרעה סופית

26.01.2011, 08:50 | יסמין גיל

"הפתרון ההוליסטי לטיפול בעליית מפלס ים המלח הוא קציר מלא, ויפה שעה אחת קודם", כך אמר אתמול מנכ"ל כיל דשנים דני חן, במסיבת עיתונאים שארגנה החברה. הדברים נאמרו בניסיון כמעט אחרון להשפיע על שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, שימסור בעוד כמה ימים לממשלה את המלצתו בנושא בריכה 5 בים המלח, שהוקמה ב־1965 כדי לשמש את מפעלי ים המלח.

הצטברות המלח בקרקעית הבריכה, ששטחה כ־80 קמ"ר, מאיימת לגרום להצפת חלק מהמלונות הסמוכים אליה בתוך פחות מעשור, ובכיל טוענים כי המדינה אחראית לתיקון המצב, משום שעד 1999 היא היתה הבעלים של מפעלי ים המלח והיא שהקימה את הבריכה וגרמה לבעיה. עוד טוענים בכיל כי מלונות ים המלח, שהקמתם החלה בשנות השבעים, נעשתה בידיעה שבתוך כמה עשורים הם עלולים להיפגע מהצפת הבריכה.

החברה הממשלתית להגנות ים המלח (חל"י) המליצה על שלושה פתרונות לבעיה: העתקת שישה מלונות בסכנת הצפה למקום חלופי, הגבהת הסוללות הקיימות בים באמצעות לגונה, וקציר מלח מהקרקעית והעברתו לאגן הצפוני. "גם הלגונה וגם העתקת בתי המלון הן חלופות שאמורות 'לקנות' זמן לבעיה שתיווצר בעתיד, ואילו הקציר הוא חלופה ארוכת טווח", אמר במסיבת העיתונאים סמנכ"ל תשתיות במפעלי ים המלח, נעם גולדשטיין. "כל הצדדים מסכימים שבכל מקרה בשלב מסוים יהיו חייבים להגיע לקציר, שכן המשמעות שלו היא שהמפלס יישאר קבוע".

"נסכים להשתתף בנטל אף שזאת לא חובתנו"

בכיל מתארים את הקציר כך: שלוש דוברות ינועו בתוך בריכה 5, יאספו את המלח וישלחו אותו לחוף באמצעות צנרת מיוחדת. המים שיצטברו בערימות המלח שעל החוף ינוקזו בחזרה לים, ומצבור המלח היבש שייוותר על החוף יוסע אל האגן הצפוני של ים המלח ויישפך שם. בכיל גם מציעים להקים בריכה תעשייתית חדשה, בריכה 6, שתמוקם בין ים המלח לבין בריכה 5, ובסמוך לה יוכשר אזור תיירות נוסף.

"אנו חושבים שצריך לקבוע את שנת 2017 כגבול שבו נגיע לפתרון", אמר גולדשטיין. "אנו מצפים מהמדינה שתקבל החלטה ישימה ובת־ביצוע. יש גבול ליכולת שלנו להגביה את הסוללות באזור בריכה 5". לגבי חלופת העתקת המלונות אמר: "השאלה היא האם עד 2017 אפשר יהיה להקים מלונות חדשים; יצטרכו לעשות תוכנית סטטוטורית, תכנון והקצאת מגרשים, ואם נצא מנקודת הנחה שיהיו עיכובים והתנגדויות, העסק יכול להתעכב. אם המטרה היא להגיע לפתרון שמאפשר גם תיירות וגם תעשייה, אנו חושבים שנכון להיום הפתרון היחיד הוא קציר". חן הוסיף כי את הקציר המלא ניתן להשלים ב־6–7 שנים.

על פי נתוני חל"י, העתקת המלונות תעלה 3.5 מיליארד שקל, הקמת לגונה תעלה כ־5 מיליארד שקל, וקציר המלח יעלה כ־6.4 מיליארד שקל. "הנטל של הפתרון צריך להיות מוטל על המדינה", אמר חן, "אם יקראו לנו, ידונו איתנו וישכנעו אותנו, נסכים להשתתף, אבל זאת לא חובתנו. המדינה יצרה בעיה, הכירה בה, וכעת תצטרך גם לממן את הפתרון. כיל נסחרת בבורסה, והנכס העיקרי שלה זה בריכה 5. שליש מתעשיית הברום נסמך על בריכה 5. 30 אלף משפחות מתפרנסות מהבריכה הזאת".

"מיסז'ניקוב ישלים סדרת פגישות - ולאחר מכן יחליט"

 

אמנון ליברמן, יועץ התקשורת של שר התיירות, מסר בתגובה: "השר מיסז'ניקוב צפוי להשלים עוד סדרת פגישות עם גורמים הקשורים לסוגיה, ובהם גורמים סביבתיים, תיירותיים וראשי האוצר, ולאחר מכן יודיע על החלטתו שתובא לאישור הממשלה".

מהתאחדות המלונות נמסר בתגובה: "ההתאחדות מצטרפת לעמדת מפעלי ים המלח ותומכת בקציר מלח מלא. מאחורי חלופה זו התגבש בחודשים האחרונים קונצנזוס מלא בין הגורמים המעורבים בנושא: הארגונים הירוקים, הגורמים המוניציפליים באזור ים המלח, וגורמי תיירות שפרנסתם תלויה באזור ים המלח. ההתאחדות קוראת לשר התיירות למנוע את הרס הטבע, התיירות ומלונות ים המלח, שבהם מועסקים כ־12 אלף עובדים, ולבחור בחלופה היחידה לטווח ארוך — קציר מלח מלא".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות