אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": חברות הדלק יוצאות למאבק בכוונת המדינה לפגוע ברווחיהן צילום: shutterstock

בלעדי ל"כלכליסט": חברות הדלק יוצאות למאבק בכוונת המדינה לפגוע ברווחיהן

טוענות כי בשל הבירוקרטיה בישראל הצטמצם הרווח התפעולי שלהן בתשעת החודשים הראשונים של 2010 ב־145 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה. מוחות על כוונת יו"ר ועדת הכלכלה לצמצם את חלקן היחסי בהכנסות ממכירת ליטר בנזין

26.01.2011, 07:03 | ליאור גוטמן

חברות הדלק נערכות למאבק ביוזמת ועדת הכלכלה של הכנסת לפגוע בהכנסותיהן ממכירת בנזין: במכתב ששלח איגוד חברות הנפט המאגד את כל חברות הדלק לוועדת הכלכלה, ושהגיע לידי "כלכליסט", נטען כי הגבלות הייחודיות לישראל מגדילות מלאכותית את עלויות התפעול שלהן.

החברות מוחות על מהלך שמוביל יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה־הכהן (ליכוד), שאומר כי בכוונתו לצמצם את מרווח השיווק במחיר הדלק, שהוא מקור הרווח הישיר של החברות ממכירת בנזין. "בדעתי להוביל מהלך להקטנת מרווח השיווק של חברות הדלק, שיתרום להוזלת מחירי הבנזין", אמר אתמול שאמה־הכהן ל"כלכליסט". "הטיפול נמצא בתחום הוועדה ואני לא מתכוון לוותר".

בתחילת השבוע פרסמה מחלקת המחקר של הכנסת ניתוח של שוק הדלק בישראל, שממנו עולה שבין 2005 ל־2011 עלה מחיר הבנזין בישראל בכ־53%, לעומת עלייה של 38.5% במדינות מערב אירופה. לפי נתוני מחלקת המחקר, עלות מרווח השיווק בישראל היא 0.88 שקל שמהווים 13.1% מהמחיר, לעומת 0.59 שקל שמהווים 8.5% בממוצע במדינות מערב אירופה.

במכתבן טוענות חברות הדלק ש"נטל הבירוקרטיה הכרוכה בהקמת תחנת דלק בישראל הוא בלתי נסבל. זמן ההקמה הממוצע עומד על כשמונה שנים, והדבר גורר הוצאות גדולות באופן קיצוני". לטענתן, בשל המגבלות הייחודיות לישראל, "הרווח התפעולי המצטבר של חברות הדלק הגדולות בתשעת החודשים הראשונים של 2010 היה נמוך בכ־145 מיליון שקל מהרווח בתקופה המקבילה".

מנכ"ל דור אלון ישראל יניב אמר ל"כלכליסט" שהדיון במרווחי השיווק "נראה כמו ספין שבא למסך את בעיית המסים. מה שעלה בשנים האחרונות זה הבלו (מס קבוע שנקבע בידי רשות המסים - ל"ג), ועכשיו מחפשים דרך להסיט את הפוקוס".

לדברי יניב, הפתרון לעליית מחירי הבנזין הוא הסרת הפיקוח. "בעיית מרווח השיווק ייחודית לישראל, ולמיטב ידיעתי אין מדינה במערב אירופה שמתעסקת בזה. לא צריך פקידים, יועצים ועורכי דין. תנו לשוק לעשות את שלו והכול יסתדר", אומר יניב.

היום צפויה ועדת הכלכלה לדון במחיר הבנזין על רקע שמועות שלפיהן הוא צפוי לעלות בתחילת פברואר. ובמשרד התשתיות מזכירים שמחיר הבנזין ייקבע רק בסוף החודש, וכל עוד מחיר חבית הנפט ימשיך לרדת, קיים סיכוי שמחיר הבנזין יישאר על רמתו הנוכחית ואולי אף יירד.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

22 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

20.
המדינה צריכה לקבוע מחיר מקסימום לדלק נמוך יותר, כדי שחברות הדלק לא ינצלו את זה
הן מנצלות את מחיר המקסימום הגבוה כדי לגלגל עלינו הצרכנים את עלויות השיווק וההפצה שלהן ולגרוף רווחים נאים במיליוני ש"ח. אין מה לרחם עליהן בכלל. אם המדינה מתכוונת להעלות את מחיר המקס' לליטר בנזין 95' ל-7.40 צריך להתארגן ולצאת להפגנות בכבישים. המצב בלתי נסבל!
26.01.11
לכל התגובות