אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"ההתייקרות במס על הדלק תתרום לקופת המדינה 1.2 מיליארד שקל בשנה" צילום: shutterstock

"ההתייקרות במס על הדלק תתרום לקופת המדינה 1.2 מיליארד שקל בשנה"

כך אמר נציג משרד האוצר במהלך דיון על מחירי הדלק בוועדת הכלכלה. יו"ר הועדה, כרמל שאמה הכהן: "החגיגה על כיסו של הצרכן בעניין מחירי הדלק הולכת להיגמר"

26.01.2011, 09:59 | ליאור גוטמן

"ההתייקרות במיסוי על הדלק - 20 אגורות בתחילת 2011 ועוד 23 אגורות שיגיעו בתחילת 2012 - שקולים להכנסות של כ-1% במע"מ ויתרמו לקופת המדינה 2.4 מיליארד שקל בשנתיים, או 1.2 מיליארד שקל בשנה". כך אמר היום (ד') רכז האנרגיה באגף התקציבים במשרד האוצר, אודי אדירי, במהלך דיון בוועדת הכלכלה על מחירי הדלק.

לדברי אדירי, "המיסוי בישראל אינו נמוך ועומדים ביחס למקובל במערב אירופה. סך המס בישראל כאחוז ממחיר הליטר נמוך ביחס לאירופה (56% בישראל לעומת 58% באירופה - ל"ג). המדינה החליטה לעודד שימוש נכון ברכב, עת שהיא הורידה את המיסוי על הרכב (מרמה של 95% ב2005- ל-83% כיום - ל"ג) וייקרה את השימוש בבנזין".

מוקדם יותר היום אמר ח"כ שאמה הכהן, יו"ר ועדת הכלכלה, כי: "אני שומע שחברות דלק משלמות מיליון שקל לחודש שכירות על תחנה אז כנראה שיש פה מרווח שיווק עם הרבה שומן. גם בתחום המסים היה סטטוס קוו שנים רבות ואילו בשנתיים האחרונות יש קפיצה גבוהה. החגיגה על כיסו של הצרכן בעניין מחירי הדלק הולכת להיגמר", הבטיח.

הדברים נאמרו במסגרת דיון חירום שאותו ביקש שאמה לקיים, בעקבות ההתייקרות החריגה במחירי הבנזין בחודשים האחרונים. בתחילת ינואר נרשם שיא כל הזמנים במחיר הבנזין, כאשר ליטר בנזין נמכר ב-7.14 שקל.

ח"כ אופיר אקוניס הסביר במהלך הדיון כי הורדת מחירי הדלק נמצאת באחריות ועדת הכלכלה. "העלאת המס על הדלק וכל מה שמכונה מרווח השיווק של חברות הדלק הם בידינו, ונפעל להוריד אותם". באופן מפתיע, מנהלת ועדת הכלכלה סיפרה כי שרי האוצר והתשתיות הוזמנו לדיון, אולם הם בחרו לשלוח אליו נציגים מהדרג הפקידותי - מנהל מנהל הדלק במשרד התשתיות חן בר יוסף, ורכז האנרגיה באגף התקציבים במשרד האוצר, אודי אדירי.

נציג מחלקת המחקר של הכנסת, שבחן את הנושא, גילה כי מרווח השיווק - הוא מקור ההכנסות של חברות הדלק - מהווה בישראל 13% מהמחיר, זאת לעומת 8.5% בלבד ממחיר ליטר הבנזין במדינות מערב אירופה. בנוסף, עלות המס (בלו) בישראל גבוהה ביחס למקובל באירופה, במיחוד בתחום הסולר.

בתוך כך, חברי ועדת הכספים שאישרו את ייקור הדלק התייחסו אף הם לסוגייה הבוקר. ח"כ זבולון אורלב אמר: "לא נהיה יותר שליחים לדבר עבירה. לא הגיוני שהקואליציה תכריח אותנו להצביע בעד העלייה, ואז חברי ועדת הכלכלה כמו כרמל שאמה ואופיר אקוניס ייצאו החוצה ויחגגו שהם נגד ההעלאה. הם יוצאים צדיקים ואנחנו מצטיירים כאילו אנו פועלים נגד הציבור. יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, אמר: "אני הולך היום לראש הממשלה ולשר האוצר. אומר להם שהמשחק נגמר".

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

18.
מהפך
אנחנו מעמד הביניים דורשים ליישם את הדמוקרטיה - שלטון העם. 1. אנחנו דורשים שמישהו ישלם את המחיר על המחדל הזה - ד"ר שטייניץ או ביבי. זאת דרישה בסיסית שהעם צריך להתעקש עליה, רק כך יעבור המסר, ורק כך השוכנים במגדלי השן יבינו. 2. הפוליטיקאים הם אולי נבחרי ציבור אבל הם כבר ממזמן לא מייצגים את העם במדינת ישראל, אלא רק את עצמם וטובתם, על כן יש להפעיל מנגנוני פיקוח של אזרחי המדינה, אלו יבחרו לפי השכלה וכישורים (מבחנים), יכהנו לתקופה מוגבלת של כמה שנים ולא ימשיכו לפוליטיקה, אלא רק אחרי תקופת צינון ארוכה. 3. שלטון העם - אין יותר החלטות שלופות של פקידי כלכלה, יש להפיץ את הפרוטוקולים של דיוני הכנסת לאזרחי המדינה, ורק מה שהוצג לעם יוכל להמשיך בהתליכי קבלת ההחלטות. מדינת ישראל שייכת לאזרחיה, עכשיו צו השעה להחזיר אותה לאזרחיה!!!
מעמד הביניים , Israel  |  06.02.11
17.
דיי לא יכול יותר !
די לא יכול יותר ! המחרים רק עולים והמשכורת נישארת אותו דבר זה לא יכול להיות ככה אנחנו עובדים עובדים עובדים בשביל מי לוקחים לנו מס על כל דבר ולאן הכסף הזה הולך למשכורת של חברי כנסת לביטחון וזהו האזרח הקטן מקבל כלום רק תשלם ותשתוק ! אנחנו לא רואים כלום מכספי המיסים לא בחינוך לא בתרבות לא בעזרה לסטודנטים כלום דיי נמאס לא יכול יותר !!!
סטודנט עני , תל אביב  |  26.01.11
לכל התגובות