אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תנו לדפדפן לעקוב אחריכם

תנו לדפדפן לעקוב אחריכם

קשה להודות בכך, אבל כדי לשמור על רשת חופשית יש להקריב מעט מהפרטיות שלנו. האפשרות השנייה היא לשלם

28.01.2011, 17:02 | שי ענבל

מיקרוסופט, מוזילה וגוגל פועלות בימים אלה להטמעת פתרונות שיחסמו מעקב אחר הרגלי הגלישה של המשתמשים, שבועות ספורים אחרי הנחיה בנושא מצד ועדת המסחר הפדרלית בארה"ב, ה-FTC.

לכאורה, מדובר בהוראה מבורכת שהחברות אימצו במהירות מרשימה. מיקרוסופט ומוזילה הצהירו שהפיצ'ר יגיע בגרסאות הדפדפן הבאות, וגוגל הוציאה כבר השבוע תוסף בשם "Keep My Opt-Outs" שמעניק למתקיניו הגנה מאיסוף מידע על ידיה.

אבל מבט מעמיק מגלה ששלושת הפתרונות הם חסרי תועלת במקרה הטוב, ובעייתיים במקרה הרע. ניסיון העבר מלמד שרק משתמשים מתקדמים יטרחו להתקין את התוסף הייעודי או לנבור במסך ההגדרות כדי למצוא את האפשרות הנכספת. מדובר באותם אנשים שככל הנראה כבר דאגו מראש להתקין תוספים המסייעים בהגנה על פרטיות בסגנון Adblock, ועבורם הפתרונות שמציעות החברות לא רלבנטיים בכל מקרה.

  , צילום: shutterstock צילום: shutterstock   , צילום: shutterstock

כל הצדדים מרוויחים

אבל יש גם צד נוסף למדיניות חסימת המעקב. בעוד שהרושם שנוצר מהנחיית ה-FTC הוא שכל האתרים שעוקבים אחרינו עושים שימוש לרעה במידע, למעשה רוב המידע הזה הוא אנונימי, אינו כולל העברה של פרטים אישיים לשום גוף שהוא, ונאסף לצורכי פרסום בלבד. השימוש שנעשה בהרגלי הגלישה הוא לצורך מיקוד פרסומות והפיכה שלהן לבעלות ערך - גם עבור הגולשים.

מהמצב הזה כל הצדדים מרוויחים במידה מסוימת: בעלי האתרים יכולים להתפרנס ולהמשיך לתת תוכן בחינם, חברות כמו גוגל ויאהו יכולות להתקיים על פרסום, וכן, גם המשתמשים יוצאים נשכרים. אף על פי שקשה להודות בכך, ההקרבה הקלה הזו של פרטיותנו היא אחד הגורמים לכך שהאינטרנט נותר חופשי, ולעובדה שרוב האתרים אינם ממהרים לאמץ מודל של תשלום עבור תוכן.

מובן שאסור להקריב את פרטיותנו על מזבח התוכן ללא גבול, ולאפשר לאסוף כל מידע עלינו. אבל אלה שלא מוכנים בשום אופן לראות או לקבל פרסומות, ממוקדות ולא ממוקדות, עלולים להביא למצב שבו האינטרנט יהיה נתון מאחורי יותר ויותר חומות תשלום.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
ל-1
רונן, הדוגמא שלך לא מתאימה. אנלוגיה טובה יותר היא: תאר לך שאתה קם בבוקר, הולך למכולת. לוקח לך כיכר לחם, עגבניה. ניגש לשלם ואומר לך המוכר "עזוב, קח, קח חינם. רק מה, קח איתך גם עלון פרסומי של נותני החסות שלי". נותני החסות האלו לא באמת יודעים מי אתה וזה גם לא ממש מעניין אותם, אבל הם יודעים מה אתה קונה, לא רק במכולת, אלא גם בסופר, כך שהעלון הפרסומי שקיבלת מותאם להרגלי הקניה שלך. כל עוד המידע נשאר אנונימי ומנוהל אוטומטית ע"י מערכות ממוחשבות כדי לתת לך יותר דברים בחינם ובאופן שיותר יקלע לטעם ולצרכים שלך, אני לא רואה בזה דבר רע.
אור , המרכז  |  30.01.11
1.
חומות תשלום! הו לא!
תאר לעצמך שהיית קם בבוקר, הולך למכולת. לוקח לך כיכר לחם, עגבניה. ניגש לשלם, ואומר לך המוכר "עזוב כסף. קח, קח חינם. רק מה, תשאיר לי מפתח לבית שלך, אולי אני אבוא מדי פעם להסתכל". היית מסכים? לא, נכון? כי בסופו של דבר זה לא כזה נורא לשלם, פה ושם, מדי פעם. לא ברור לי למה אתה מוכן לשלם על אוכל, על דירה, על כ"כ הרבה דברים, אבל כשדורשים ממך לשלם שני דולר לחודש לאתר תוכן, פתאום זה עקרון מקודש, יהרג ובל יעבר, שאתה מוכן שחברות ענק יעקבו אחר כל פעולותיך, רק כדי להמנע מכך.
רונן X , ת"א  |  29.01.11