אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
על רקע המהומות במצרים: נמל אילת נכס אסטרטגי

על רקע המהומות במצרים: נמל אילת נכס אסטרטגי

נמל אילת הוא למעשה ה'קלף החזק', או תעודת הביטוח של מדינת ישראל, למקרה שהמעבר לישראל דרך תעלת סואץ ייחסם

31.01.2011, 14:50 | עו"ד יאיר חזן

מהומות הימים האחרונים במצרים והחשש ליציבות שלטונו של מובארק, מזכירים לנו, למקרה ששכחנו, היכן אנו חיים - ישראל היא המובלעת הדמוקרטית האמיתית והיחידה באזור ומסביבנו מדינות איסלמיות, על כל מה שמשתמע מכך.

התמונה הגאו-פוליטית הזו מוכרת וידועה והיא מחייבת את מנהיגיה של ישראל לפעול כדי להבטיח את אי תלותה של ישראל בשכנותיה, על מנת לשמור על עצמאות ויכולת עמידה ביטחונית וכלכלית.

לעצמאות הכלכלית של מדינה יש מרכיבים רבים, ביניהם, פיתוח מקורות הכנסה עצמיים, שימוש וניצול מקורות אנרגיה פנימיים ובתעשייה - ייצור באמצעות חומרי גלם מ'תוצרת בית'. במדינת ישראל שאינה שופעת, לפחות לפי שעה, במקורות אנרגיה ובחומרי גלם תעשייתיים, התלות ביבוא היא כמעט מוחלטת. עם זאת, התלות הזאת אינה צריכה לעורר דאגה. מדינות רבות אחרות, כגון איטליה, יפן ועוד, שגם להן תלות מוחלטת באמצעי ייצור ואנרגיה מיובאים, מצליחות למרות זאת לבסס את מעמדן כמעצמות תעשייתיות מהחזקות ביותר בעולם.

סיבה לדאגה אומנם אין, אבל על מנת להבטיח אספקה שוטפת, רציפה ובלתי תלויה במשבר אזורי זה או אחר, חובה על ישראל לפתח, לקיים ולשמר נתיבי הובלה ואספקה ימיים נוחים ומהירים. מדינת ישראל היא מדינה ימית מובהקת, גבולה המערבי הוא הים התיכון וגם בקצה הדרומי, באילת, יש לישראל מוצא לים האדום ומשם לאוקיינוסים הגדולים של יבשת אסיה.

ספקיות חומרי הגלם, האנרגיה והסחורות הגדולות של מדינת ישראל, הן מדינות שנמצאות ביבשת אסיה ואפריקה ויבוא הסחורות מהן נעשה באוניות העוברות, בעיקר,דרך תעלת סואץ ומשם לנמלי אשדוד וחיפה.

מהומות הימים האחרונים במצרים והתחזקות הגורמים האיסלמיים שם, חייבים לשוב ולהדליק אצלנו 'אור אדום'. מי לידינו יכול להבטיח, שהמעבר דרך תעלת סואץ לאוניות ישראליות ולאוניות שפוקדות את ישראל, ימשיך להיות פתוח ובטוח? מי יבטיח ששלטונות מצרים לא יטילו בעתיד הגבלות על אוניות שיעדן ישראל? כדאי לא לשכוח שלא מזמן, רק לפני כ-40 שנה, נסגרו מיצרי טירן (דרכם מגיעים לתעלת סואץ) בפני ספינות ישראליות ,מה שהביא למלחמת ששת הימים.

נמל אילת הוא למעשה ה'קלף החזק', או תעודת הביטוח של מדינת ישראל, למקרה שהמעבר לישראל דרך תעלת סואץ ייחסם. אומנם, תמיד עומדת האפשרות להשיט את האוניות ממדינות אסיה לישראל מסביב ליבשת אפריקה ומשם לים התיכון ולישראל, אך אפשרות זו יקרה מאוד וארוכה בזמן. נמל אילת הוא לפיכך האלטרנטיבה התחבורתית האמיתית, שמאפשרת למדינת ישראל לשמור על עצמאות ועל אי תלות בשכנינו.

ועם זאת, פעילותו של הנמל הדרומי אין בה פתרון מלא של הבעיה, זאת משום שאמצעי השינוע מאילת למרכז הארץ אינם מפותחים דיים ואינם מאפשרים כיום מעבר מהיר ונרחב של מכולות וסחורות מאילת למרכז הארץ. אומנם, שר התחבורה, ישראל כץ, הודיע לא מכבר על העמדת תקציב מיוחד לשם הכנת תוכניות לסלילת קו הרכבת לאילת, אך הנושא לא תלוי רק בו. משרד האוצר חייב לתמוך בתוכנית והממשלה כולה חייבת לעודד ולסייע. לא היה צורך במראות הקשים ממצרים כדי להבין עד כמה חיונית מסילת הרכבת ממרכז הארץ לאילת.

הכתובת כבר על הקיר ואסור להתעלם ממנה. נמל אילת הוא נכס אסטרטגי מהמעלה הראשונה למדינת ישראל. היום נכון מתמיד.

הכותב הוא יו"ר דירקטוריון חברת נמל אילת

תגיות