אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנה לאחר שהרשות להגבלים ביטלה "קוד שייר" בין אל על לאירוסוויט, מתכוונות השתיים לחדשו צילום: סיון פרג'

שנה לאחר שהרשות להגבלים ביטלה "קוד שייר" בין אל על לאירוסוויט, מתכוונות השתיים לחדשו

לדברי גורם בענף, צפויות החברות להודיע על חידוש ההסכם בשבוע הבא, בטקס ביטול חובת אשרות הכניסה בין ישראל ואוקראינה. הרשות להגבלים עסקיים: "לא קיבלנו כל בקשה בנושא"

03.02.2011, 15:24 | יסמין גיל

כשנה לאחר שהממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, החליטה שלא לתת פטור להסכם "קוד שייר" בין אל על לחברת התעופה האוקראינית אירוסוויט, מתכוונות שתי החברות הללו לשוב ולחתום על הסכם כזה, כך לדברי גורם בענף. לדבריו, החברות אמורות להודיע על כך בשבוע הבא, במהלך טקס ביטול חובת אשרות הכניסה בין ישראל לאוקראינה שיערך בקייב במעמד שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב. גורם אחר ציין כי החברות אכן ניהלו שיחות בנושא, אולם לא ברור האם כבר חתמו סופית על הסכם.

אירוסוויט מפעילה 16 טיסות שבועיות לכיוון בין ישראל למספר יעדים באוקראינה, מהן 13 טיסות לקייב. מה-1 באפריל היא צפויה לתגבר את התדירויות השבועיות שלה ל-20. אל על מפעילה חמש טיסות שבועיות לכיוון.

בהודעת הרשות להגבלים עסקיים מנובמבר 2009, עת בוטל הסכם ה"קוד שייר" של אל על ושל אירוסוויט, לצד ביטולם של חמישה הסכמים נוספים, נכתב: "מקור התנגדותה של הממונה להסכם נעוץ, בין היתר, בעובדה כי שיתוף פעולה בין שני המתחרים הוותיקים בקו, המטיסים יחד כמעט את כלל הנוסעים בו, עלול לפגוע גם ביכולת של ארקיע להיכנס לקו, ולפגוע בכך בהזדמנות שנוצרה להתפתחותה של תחרות בקו".

עוד ציינה אז הממונה: "עד לאחרונה סירבה אוקראינה להתיר את טיסותיה של ארקיע, למרות שמונתה כמוביל שני על ידי ישראל. באוקטובר 2009, לאחר שהודעתי על החלטתי שלא להעניק פטור להסדר דנן, אישרה רשות התעופה האוקראינית שתי טיסות שבועיות בלבד לארקיע בקו תל אביב-קייב".

ואכן, מאז בוטל הסכם ה"קוד שייר" בין אל על ואירוסוויט, גדלה התחרות בקווים בין ישראל לאוקראינה, אולם רק במעט: חברת אוקראין אינטרנשיונל החלה לטוס לישראל ומפעילה כיום שש טיסות שבועיות בין תל אביב לקייב. ארקיע צפויה להפעיל החל מהחודש הבא שתי טיסות שבועיות לכיוון בין היעדים, על פי מודל השירות המוזל ("לואו קוסט"). באפריל הודיע משרד התחבורה כי בעקבות הסכם חדש שנחתם בין המדינות, תוכל גם ישראייר להפעיל טיסות לקייב, אולם החברה לא עושה זאת.

גורם בענף הסביר ל"כלכליסט": "ברגע שיש חברה כמו אירוסוויט עם כ-15 טיסות שבועיות וכוונה להוסיף עוד טיסות, וחברה שנייה, אל על, עם כמעט טיסה יומית - מגיעים לכמות של למעלה מ-20 טיסות שבועיות. ברגע ששתי החברות הגדולות בכל מדינה חותמות על הסכם "קוד שייר" הן בעצם עלולות להוציא את החברות הקטנות מהמשחק. ארקיע מנסה להפעיל את הקו כ"לואו קוסט" והסכנה היא שאירוסוויט ואל על יחד עלולות להפעיל טיסות זולות יותר, בימים שבהם ארקיע תפעיל את הטיסות המוזלות שלה, כאמור על מנת להוציא את ארקיע מהמשחק".

מאל על נמסר בתגובה: "החברה בוחנת כל העת את הרחבת היעדים ואת שיתופי הפעולה עם החברות המובילות בעולם". מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה לחידוש הסכם ה"קוד שייר" בין אל על לאירוסוויט, כי "לא נתקבלה כל בקשה בנושא". מנציגות אירוסוויט בישראל לא נמסרה תגובה.

תגיות