אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טכניקות שבאמת יסייעו לחסוך בדלק צילום: צביקה טישלר

טכניקות שבאמת יסייעו לחסוך בדלק

"כלכליסט" מציג דרכים פשוטות ויעילות למדי לחסוך בדלק, מבלי צורך בידע מכני מוקדם, החלפה של המכונית או הזדחלות בכבישים מהירים

05.02.2011, 09:04 | תומר הדר

מחירי הדלק עלו לשיא. על כך אין עוררין. כרגיל, במשך השבועיים הקרובים עם ישראל, לפחות אלה שבאמת משלמים מכיסם בכל פעם עבור התדלוק, יקונן מרה על המחיר ובסופו של דבר, כמו בתחומים רבים אחרים, יפנים את העובדה שהמחיר עלה וימשיך לפקוד את המשאבות כתמול שלשום.

מדובר בעובדה. אחרי הכול, המכוניות לא יפסיקו לנסוע. יתרה מזאת, אלה שלא נאלצו לשלוף השבוע את כרטיס האשראי מן הארנק בתחנת הדלק ולהתפלץ למראה המחירים, אלא סימנו למתדלק שבמכונית יש פזומט או דלקן לא בדיוק הוטרדו מן המצב.

עם זאת, ישנן דרכים לחסוך בצריכת הדלק, והכוונה היא לדרכים ריאליות וברות יישום ולא לפתרונות תיאורטיים וקשים לביצוע. אחרי הכול, למרות טענותיהם של יבואני הרכב ל"מודעות צרכנים" ושפע העצות שנשמעו השבוע לחיסכון בדלק, לא נרשמה בסוכנויות התנפלות של בעלי מכוניות משפחתיות אשר דרשו רכישת היברידית.

כואב בכיס, צילום: shutterstock כואב בכיס | צילום: shutterstock כואב בכיס, צילום: shutterstock

גם מכירות מכוניות המיני הזעירות לא באמת טיפסו לגבהים חדשים ובכביש החוף לא נרשמו עיכובי תנועה כתוצאה מנהגים שנסעו במהירות 80 קמ"ש ונמנעו מעצירות ותאוצות פתאומיות.

אם כך, כיצד ניתן לחסוך בדלק בלי להקריב את הנוחות ולשנות את אורחות החיים? התשובות, תתפלאו לשמוע, פשוטות למדי ואינן דורשות ידע מכני, החלפה של המכונית או הזדחלות מעצבנת בכבישים מהירים.

1. הצטרפו למועדון צרכנות

 

ראשית, את נושא מחירי הדלק ניתן לתקוף דווקא מן הזווית של המשאבה, כלומר להצטרף למועדון צרכנות אשר מציע ללקוחותיו הנחה בעת רכישת דלק. מועדוני הצרכנות הגדולים, כגון YOU מציעים כבר כיום הנחות של עשרות אגורות לליטר ללקוחותיהם. ההצטרפות אינה מסובכת, לא מדובר כאן במועדון חברים אקסקלוסיבי. בנוסף, בחברות הדלק לא ששים לספר, אך גם מועדוני חובבי רכב מסוימים, כגון קבוצות של בעלי רכבי שטח, כבר התאגדו ואפילו מחזיקים בכרטיסי תדלוק מיוחדים משלהם אשר מקנים להם הוזלות. רוצים להתאגד? הפייסבוק פתוח.

2. תדלקו זאת בעצמכם

 

בכל הנוגע לזווית של המשאבה, במפתיע השבוע כאשר ביקרנו במספר תחנות דלק גילינו שתור המכוניות בעמדות התדלוק בשרות המלא עדיין ארוך משמעותית מתור המכוניות במשאבת התדלוק העצמי. מדובר בחיסכון פשוט אשר דורש, מה לעשות, היכרות אינטימית עם מנגנון פתיחת מכסה הדלק והפעלת המשאבה. קשה? לא בדיוק. ההוראות נמצאות בספר הרכב. עוד דבר שגילינו השבוע הוא שבתחנות דלק מסוימות העובדים ישמחו להפנות את הרכב ישירות אל עמדת התדלוק המלא, או שיזנקו אל בעלי רכבים אשר חונים בעמדת התדלוק המהיר ויציעו להם לעבור משאבה "לקיצור הפרוצדורה". כצרכנים ניתן בהחלט להתעקש על הזכות לתדלק בזול.

תחנת דלק. העדיפו את מסלול השירות העצמי, צילום: בועז אופנהיים תחנת דלק. העדיפו את מסלול השירות העצמי | צילום: בועז אופנהיים תחנת דלק. העדיפו את מסלול השירות העצמי, צילום: בועז אופנהיים

3. רוקנו את הבגאז'

אחרי הזווית של המשאבה ישנה גם הזווית של המכונית. אל דאגה, אינכם נדרשים לרוקן את נוזל הקירור ולהחליף את השמן - רק להוציא חלק מן הפריטים שאינם נחוצים בתא המטען. בישראל, מה לעשות, תא המטען של המכונית משמש במקרים רבים כסוג של מחסן שאינו רשום בטאבו ולכן ניתן למצוא בו באמצע החורף כיסאות ים ושמשיות, בכל עונות השנה מנגל ופחמים וכמובן שלל עגלות תינוק וצידניות. משקלים של כל אלה יכול להגיע לעשרות קילוגרמים, אשר שקולים למשקלו של נוסע נוסף לפעמים ונוסע נוסף, מה לעשות, מעלה את צריכת הדלק.

4. הסירו התקנים חיצוניים

בישראל נהוג "להוסיף" למכונית שלל התקנים חיצוניים אשר פוגעים ביעילותה האווירודינאמית, החל במתקנים לנשיאת אופניים וכלה בגגונים שוודיים ממותגים, למקרה שהנסיעה השנתית לאיקאה תוקדם השנה. ובכן, מתקנים אלה פוגעים ביעילותו האוירודינאמית של הרכב באופן ניכר ומעלים את התנגדות הרוח וצריכת הדלק. מסיבה זו, לעיתים מומלץ לוותר על המתקן ולאפסן את האופניים באופן בטוח בתוך הרכב. גם הקניות של השבוע שעבר לא צריכות להישאר על הגג, גם אם זה נוח.

5. השתמשו בתוספי דלק

בנוסף, נכון שרוב נהגי ישראל אינם מכונאים, ניתן לשמר את מערכת הדלק של המכונית במצב נקי באמצעות תוספי דלק. את תוספי הדלק אנו מכירים היטב באמצעות המתדלקים החביבים בתחנות אשר שמחים למכור לנו תוסף עם כל תדלוק, אך האמת היא שתוספים כאלה מומלצים לשימוש אחת לכ-5,000 או 10,000 קילומטרים. שימוש בתוסף מנקה את תאי השריפה שבמנוע מפיח וגם את מערכת הממיר הקטליטי והמזרקים, מאפשר למנוע לפלוט את המזהמים בקלות וכתוצאה מכך להתאמץ פחות ולצרוך פחות דלק. אילו תוספים מומלצים? ובכן, רוב החברות הבינלאומיות אשר עוסקות בתחום הדלק כגון SHELL, CASTROL ו-REPSOL כמו גם חברות מתמחות בתחום השמנים האוטומוטיביים כגון BG האמריקאית או ליקווי מולי הגרמנית מייצרות תוספי דלק יעילים למדי אשר ניתן לרכוש בחנויות לאביזרי רכב במחיר של 80 עד 120 שקלים. תוספים מתוצרת שאינה מוכרת ושאינה עולה בחיפוש אינטרנטי מהיר אינם מומלצים לשימוש.

תוסף דלק ינקה את תאי השריפה במנוע, צילום: בלומברג תוסף דלק ינקה את תאי השריפה במנוע | צילום: בלומברג תוסף דלק ינקה את תאי השריפה במנוע, צילום: בלומברג

6. אל תקנו "תרופות פלא"

השבוע, יש לציין, היה גם שעתם הגדולה של כמה גורמים אשר "גילו" לפתע את הפוטנציאל הצרכני של מחירי הדלק. נתחיל ביבואני הרכב, אלה ששלחו אלינו השבוע הודעות ססגוניות על הצגתם של רכבים חדשים, כאשר לפתע בראש ההודעה על שיווקה של מכונית חדשה ניצב, הפלא ופלא, נתון צריכת הדלק הנמוכה. לא מספר כריות האוויר, לא הספק המנוע, אלא קבוצת הזיהום הנמוכה והצריכה המזערית.

אותם יבואנים כמובן אינם מהססים למכור באולם התצוגה רכבי שטח אימתניים בעלי מנועי שמונה בוכנות שצריכת הדלק שלהם אינה שונה משמעותית מזו של משאית קטנה וקבוצת הזיהום שלהם במדד המיסוי הירוק נמצאת אי שם במרומי התחום האדום, אך כאמור, לפחות השבוע מדובר ביבואני רכב עם מצפון חברתי מפותח. לפחות עד ירידת מחירי הדלק.

השבוע הגיעו אלינו גם שלל פרסומים של שלל יצרני "פטנטים" אשר מורידים את צריכת הדלק של המכונית באופן פלאי. תכשירים צמחיים להוספה לדלק, מנגנונים מיוחדים אשר מערבלים את האוויר אשר נכנס אל מנוע המכונית כדי להפוך אותו לדחוס יותר כל מנת לשפר את הבעירה, כדוריות אשר מוחדרות אל מיכל הדלק והופכות את המכונית לחסכונית יותר, מגנטים מיוחדים אשר מוצמדים אל צינורות הדלק אשר נכנסים אל תוך מערכת ההזרקה ומשנים את הרכבו הכימי של הדלק.

הפטנטים האלה הם ברובם "שמן נחשים", כלומר תרופת פלא שכל קשר בינה ובין הורדת צריכת הדלק הוא מקרי לחלוטין. יצרני הרכב, יש לציין, משקיעים עשרות מיליוני דולרים בשיפור צריכת הדלק של מכוניותיהם. אם מגנטים מיוחדים ומערבלי אוויר אכן היו כה יעילים, הם היו מוצעים על ידי היצרנים.

סביר להניח שבשבועות הקרובים משווקיהן של תרופות פלא רבות לדלק ינסו למכור את מרכולתם לאור עליית מחירי הדלק. בדרך כלל הם יציגו חוות דעת של גופים בחו"ל אשר ניסו את המוצר והתרשמו, עם זאת, בדיקות מעבדה הם כנראה לא יוכלו להציג, לפחות לא בדיקות מעבדה אמינות.

ומשהו לסיום - אל תיבנו על הליסינג

מי עוד יכול לחסוך בדלק? התשובה ברורה - ציי הליסינג. אבל אל תבנו על זה. השבוע פנינו אל חלק ניכר מחברות ההייטק הגדולות בישראל. מדובר בעשרות חברות אשר מעסיקות אלפי עובדים ומחזיקות בעשרות אלפי מכוניות. לכולן הופנתה אותה השאלה- "האם בכוונתכם לצמצם את הקצבת הקילומטרים של המכוניות שבצי שלכם?". כל חברות ההייטק הגדולות שאליהן פנינו, ומדובר כאן בעשרות חברות, נמנעו מלספק תשובה ברורה בנושא.

תגיות