אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה תגזור קופון של 600 מיליון שקל ממכירת אחזקותיה בכביש 6 צילום: גדי קבלו

המדינה תגזור קופון של 600 מיליון שקל ממכירת אחזקותיה בכביש 6

בקרוב יחלו הפגישות עם המוסדיים. בין המתעניינים: קרן התשתיות של פועלים שוקי הון וכלל ביטוח

08.02.2011, 08:36 | ליאור גוטמן ורחלי בינדמן

אגף החשב הכללי במשרד האוצר פרסם אתמול (ב') רשמית כי בכוונת המדינה למכור 49% מזכויותיה בחברת דרך ארץ, זכיינית כביש חוצה ישראל. תחת חברת דרך ארץ פועלת חברת ההפעלה - קבלן המשנה של החברה - שמתחזק ואוכף את פעילות כביש האגרה.

בשבועות הקרובים תצא המדינה להליך של רוד שואו בקרב הגופים המוסדיים, לשם קבלת הצעות לרכישת זכויותיה בחברת דרך ארץ. על פי ההערכות, המדינה צופה כי תרשום ממכירת אחזקותיה רווח של כ־600 מיליון שקל.

פרט למכירת הזכויות בדרך ארץ, המדינה מוכרת גם זכות לקבלת חוב ביניים נוסף, שהסתכם במקור ב־390 מיליון שקל ושוויו הנוכחי נאמד כיום ב־500 מיליון שקל. הקונה יקבל למעשה שלוש תעודות השתתפות בזכויות המדינה: בהון מניות, בהלוואת בעלים ובחוב הביניים.

באוצר מסבירים כי מכירת דרך ארץ תבוצע בהליך תחרותי, במסגרתו יציעו המתמודדים הצעות לרכישת תעודות השתתפות בזכויות האמורות. ההליך כפוף לזכות סירוב ראשונה של חברת דרך ארץ והשותפות בה להצעת המכר של המדינה בתוך 30 יום.

גורם המקורב לעסקה העריך כי הליך המכירה מתבצע דווקא עכשיו כיוון שהפרויקט הבשיל והוא מוכר בציבור ובעל תזרים הכנסות חיובי וקבוע.

ירון זליכה ירון זליכה ירון זליכה
זליכה מארגן קבוצת רוכשים

מי שמוביל את המכרז מטעם המדינה הוא הכלכלן קותי גביש. עם זאת, באחרונה נחשף ב"כלכליסט" כי עוד טרם הפרסום הרשמי של משרד האוצר, החל ירון זליכה, החשב הכללי לשעבר, לקיים סבב פגישות עם גופים מוסדיים במטרה לארגן באופן עצמאי קבוצת רוכשים שיתמודדו על זכויות המדינה.

גביש ביצע באחרונה פגישות גישוש עם הגופים המוסדיים, בהם חברות הביטוח הגדולות שעדין שוקלות את אטרקטיביות הרכישה. עם הגופים ששוקלים לקחת חלק ברכישה ניתן למנות את מנורה מבטחים, חברת הביטוח הפניקס ובית ההשקעות אלטשולר שחם, שכבר מחזיק במניות דרך ארץ.

קרן נוי, קרן להשקעות בתשתיות ואנרגיה שהקמתה הושלמה לפני מספר ימים על ידי פועלים שוקי הון וקבוצת כלל ביטוח, נפגשה אף היא עם גביש ומסרה כי היא "נמצאת בשלבים מתקדמים של בחינת האפשרות לקחת חלק במכרז כביש 6". בראש הקרן עומד איש העסקים פיני כהן שמונה ליו"ר הקרן. כהן כיהן כמנכ"ל אפריקה ישראל מ־1998 עד 2006, וניהל בעבר את פרויקט כביש חוצה ישראל משלב היזמות עד שלב התפעול.

אופציה לדילול הזכייניות

בעלי המניות הנוכחיים בדרך ארץ הם שותפות תש"י דרכים, המורכבת מקרן תשתיות ישראל וגופים מוסדיים (50%), וחברת שיכון ובינוי (50%), כאשר למדינה יש אופציה לקבל מהזכייניות 49% מהחברה על חשבונן, שלאחריה ידוללו אחזקות הגופים האמורים ל־25.5% כל אחד. בתחילת חודש ינואר מכרה אפריקה השקעות את החזקותיה בחברת דרך ארץ (37.5%) לקבוצת קרן תשתיות ישראל בתמורה לכ־502 מיליון שקל.

כביש חוצה ישראל, הידוע בכינויו כביש 6, משתרע על פני 13 מחלפים לאורך 140 ק"מ, ממחלף עין תות בצפון, עד מחלף מאחז בדרום. זהו כביש האגרה הראשון שהוקם בישראל בשיטת BOT) Bulid Operate Transfer), כאשר תקופת הזיכיון החלה ב־2002 ותסתיים ב־2029. בכביש נוסעים כ־135 אלף כלי רכב ביום.

תגיות