אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שקדי על נתיבי טיסה מעל מדינות אויב: "הם בעלי פוטנציאל לתקלות" צילום: בלומברג

שקדי על נתיבי טיסה מעל מדינות אויב: "הם בעלי פוטנציאל לתקלות"

מנכ"ל אל על אמר את הדברים במפגש עם סוכני נסיעות ביריד IMTM לתיירות. הוא אף הרגיע את הסוכנים ואמר שהחברה תמשיך לשלם להם עמלות בסיס עבור מכירת כרטיסי טיסה גם ב-2011

08.02.2011, 17:53 | יסמין גיל

"אנו מתכוונים להצעיר את צי מטוסי אל על ולצמצם את סוגי המטוסים", כך אמר היום (ג') מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, במהלך מפגש שערכו נציגי החברה עם סוכני נסיעות ביריד IMTM לתיירות בתל אביב. זאת, שעות ספורות לאחר שאל על דיווחה לבורסה על הסכם לרכישת ארבעה מטוסים חדשים מדגם בואינג 737-900ER ואופציה לרכישת ארבעה נוספים, הראשונים שבהם צפויים להגיע לחברה בסוף 2013.

"הלכנו למהלך של רכישת מטוסים צרי גוף הטובים בעולם", אמר שקדי, בהמשך לרכישת ה-737 שיוכלו לפעול בטווחים קצרים ובינוניים, בעיקר ליעדים באירופה, "זה מאפשר לנו לחדש את צי מטוסי החברה, תוך צמצום צי ה-757 שהוא ישן יותר. היעד שלנו הוא לסגור את צי ה-757. הגיע זמנו".

לגבי תוכניות לרכישת מטוסים רחבי גוף, שיוכלו לפעול ליעדים ארוכי הטווח של החברה, בהם צפון ודרום אמריקה והמזרח הרחוק, אמר: "יש עיכובים במסירות ה-787 (דרימליינר) בעולם. ללא ספק זה מטוס נהדר ואני מקווה שנגיע גם לזה. אני מתכוון שלאל על יהיה את המטוס רחב הגוף הטוב בעולם".

"זה לא סוד ש-2009-2008 היו שנים רעות מאוד לאל על. שנים קשות", אמר שקדי לסוכני הנסיעות, "ב-2010 הצלחנו להתייצב ולהיות במגמת עלייה, כאשר היעד הראשון שלנו הוא לשמור על יציבות לאורך זמן. יש לנו נקודת פתיחה לא פשוטה עם מצב מחירי הדלק ושערי המט"ח ונעשה הכל כדי להתמודד עם זה. אם היינו ממשיכים במדיניות של 2009, היינו נפגשים עכשיו בבית קפה - ולא פה בכנס".

לגבי תשלום עמלות הבסיס לסוכני הנסיעות עבור מכירת כרטיסי הטיסה - נושא מעורר מחלוקת בשנים האחרונות לאחר שמספר חברות תעופה זרות ביטלו עמלות אלה, ונוצר חשש בקרב הסוכנים שגם אל על תצטרף למהלך - הרגיע שקדי את הסוכנים, לפחות לעת עתה, ואמר: "היו לנו התלבטויות, אך השורה התחתונה: נמשיך במדיניות העמלות גם ב-2011. זאת היתה החלטה לא פשוטה עבורנו, אבל ברגע שהתקבלה אני שלם איתה לגמרי".

אחת מסוכנות הנסיעות שנכחה באולם שאלה את שקדי מדוע אל על לא מדגישה בפרסומיה כי בטיסותיה למזרח הרחוק אל על אינה עוברת מעל מדינות אויב. על כך ענה המנכ"ל: "לטוס עם אל על למזרח יש משמעויות ביטחוניות. אפשר לקרוא לזה "חריגה לטובה". הנתיבים שאתה עובר בהם בשמים הם בעלי פוטנציאל לתקלות. כל מי שמבין יודע שהוא יכול למצוא את עצמו במקום שהוא לא מאמין שזה קרה לו, ואני מבין קצת בטיסות ובלמצוא את עצמך במקומות שאתה לא מאמין שזה קורה לך. יש כרגע מצב לא נעים במצרים ובמדינות אחרות, ובזהירות רבה אני מסכים איתך - אבל זה יצטרך להיעשות בהבנה ולא על ידי כך שנסביר שחברה כזאת או אחרת טסה מעל איראן".

עוד אמר כי לאחרונה חזר מביקור בקנדה וכי בכוונת אל על לחתום על הסכם שיתוף פעולה עם חברת ווסט ג'ט הקנדית, שמפעילה טיסות מוזלות ליעדים בקנדה, בארה"ב, במקסיקו ובאיים הקאריביים. זאת, בדומה להסכם אינטר-ליין שחתמה אל על לפני מספר חודשים עם ג'ט בלו האמריקאית, המאפשר רכישת כרטיסי טיסה משולבים עם החברות, ליעדי המשך.

סוכנת נסיעות שאלה את נציגי אל על האם בכוונת החברה להוסיף פעילות ביעדים חדשים בצפון אמריקה, למשל מיאמי, שיקגו או סן פרנסיסקו. על כך ענה לה סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים, דוד מימון: "אנו כל הזמן בוחנים יעדים נוספים. בימים אלה אנו עושים עבודה מעמיקה בצפון אמריקה ובתוך כחודשיים נודיע על החלטות. יחד עם זאת לא בטוח שנוסיף יעדים".

תגיות