אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אלף בית של עסקים עיצוב: שרה מויאל

אלף בית של עסקים

מחקר חדש: אנשים ששם משפחתם מתחיל באות האחרונה של האלף-בית יהיו הראשונים לעוט על עסקה משתלמת. הסיבה: הם תמיד היו האחרונים בתור בבית הספר בגלל מיקומם ברשימת השמות, ועתה הם מנסים לפצות על כך

09.02.2011, 16:06 | סוכנויות הידיעות

מחקר חדש מגלה כי אנשים ששם משפחתם מתחיל באות האחרונה של האלף-בית הלועזי יהיו הראשונים לעוט על עסקה משתלמת. כך מדווח המגזין "טיים". ההסבר: בילדותם הם תמיד היו האחרונים בתור בבית הספר בגלל מיקומם ברשימת השמות, ועתה הם מנסים לפצות על כך.

"לאורך שנים, רק בגלל שם המשפחה שלך, קיבלת יחס לא צודק", מסביר קורט קרלסון, מרצה בבית הספר למנהל עסקים מק'דונהיו בג'ורג'טאון וממחברי המחקר. "משום כך, כשאתה מגיע לשלב שבו אתה מסוגל להפעיל שליטה, אתה עט על ההזדמנות. מדובר באסטרטגיית התמודדות, ובמהלך הזמן זה היא נהפכת לתגובה טבעית".

קרלסון ערך את המחקר בשיתוף עם ג'קלין קונארד, מרצה בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת בלמונט. השניים חשפו את אפקט שם המשפחה באמצעות ארבעה ניסויים שונים. בראשון, סטודנטים לתואר MBA קיבלו הצעה באי-מייל לארבעה כרטיסים בחינם למשחק כדורסל נשים, אך נאמר להם כי המלאי מוגבל. זמן התגובה הממוצע לאנשים ששם משפחתם התחיל באחת מתשע האותיות האחרונות באלף-בית עמד על 19.38 דקות. זאת לעומת 25.08 דקות אצל המשתתפים ששם משפחתם מתחיל באחת מתשע האותיות הראשונות.

במסגרת הניסוי השני, 280 מבוגרים השיבו להזמנה באי-מייל להשיב לסקר אונליין. בתמורה, נאמר להם, יהיה להם סיכוי של 1 ל-500 לזכות ב-500 דולר בהגרלה. גם הפעם, אלה ששמם קרוב יותר לסוף האלף-בית הגיבו מהר יותר להצעה, ולהיפך.

בניסוי נוסף, החוקרים ביקשו מ-41 סטודנטים לדמיין תרחיש שבו הם זקוקים לתרמיל ואז נתקלים בהצעה להנחה של 20% על התרמיל, עד לגמר המלאי. פרט נוסף בתרחיש: הארנק שלהם נשאר בבית ויש להם רבע שעה ללכת ולהביא אותו. שיעור גדול יותר מקרב האחרונים באלף-בית אמר כי ירוץ הביתה כדי להביא את הארנק.

תגיות