אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנות הצבע צילום: אוראל כהן

שנות הצבע

שלטון המינימליזם הסולידי שאפיין את הבנייה העירונית והציבורית בישראל הולך ומתפוגג, וצבעוניות נועזת משתלטת על חיפויי הבתים - ממוזיאון העיצוב האדום בחולון עד הכניסה הצבעונית של מלון קרלטון בתל אביב

13.02.2011, 11:48 | דקל גודוביץ

הצבעים השמרניים - לבן, שחור, אפור וקרם - היו לסמל המינימליזם העכשווי, המוזיאלי והקר באדריכלות האורבנית בישראל. אך נדמה ששנת 2010 היתה שנת מפנה, שבה החלו להשתלט הצבעים, בעיקר האדום, על נוף האדריכלות העירונית והציבורית. בעוד בבנייה הפרברית הצבע דומיננטי כבר כעשור, בבנייה העירונית הנטייה היתה לשמור על סולידיות. "הרבה שנים היתה אהבה לקובייה הלבנה, ובשנים האחרונות יש חזרה לצבע. זה נובע מתחושת רוויה ורצון ליצור משהו שונה, מיוחד ומעניין. רצון לגוון את הלבן המונוטוני, המשעמם, הצפוי והחדגוני", טוען פרופ' מיכה לוין, היסטוריון אדריכלות ואמנות מודרנית וראש המחלקה לאמנות רב־תחומית בשנקר, שירצה בכנס פתוח לציבור בנושא "המדע והאמנות של הצבע", שיתקיים בבית הספר ב־28 בפברואר.

בית חולים אסותא. גרניט אדומה, צילום: אריאל בשור בית חולים אסותא. גרניט אדומה | צילום: אריאל בשור בית חולים אסותא. גרניט אדומה, צילום: אריאל בשור

 

אדום תל־אביבי

 

בין מובילי השינוי בולט המעצב רון ארד, שבחיפוי מוזיאון העיצוב בחולון, שנפתח השנה, בחר באדום חלודה המתאים ללוחות הברזל בו. גם חלקו התחתון של בית החולים אסותא החדש ברמת החייל בתל אביב, בתכנון האדריכל הקנדי טארק אל־כתיב ממשרד האדריכלים זיידלר, עשוי מלוחות אבן גרניט אדמדמה־חומה, מתוך מחשבה שהצבע האדום מתאים לתל אביב. וגם במרכז הלב החדש ע"ש סמי עופר במרכז הרפואי תל אביב, שעיצבו שרון אדריכלים ורני זיס אדריכלים, יש שימוש בצבע האדום. בחזית החיצונית של המבנה, שייפתח בעוד כשלושה חודשים, עוצבו כמה גומחות המשתרעות על פני כמה קומות ועשויות מקיר זכוכית אדום. לדברי ארד שרון: "צבע אדום יוצר ערך איקוני לבניין, במקום עוד חזית של בניין משרדים. כאן האדום מופיע בחלונות אורבניים גדולים בחזית, שהם מטפורה לחדרי הלב, וממשיך דרך גשרים אדומים שמרחפים באטריום ומחברים את מפלסי הבניין החדש עם הבניין ההיסטורי שתכנן סבי (אריה שרון, מבכירי האדריכלים הישראלים - ד"ג)".

מלון בראון. חום בהשראת שנות השבעים, צילום: אוראל כהן מלון בראון. חום בהשראת שנות השבעים | צילום: אוראל כהן מלון בראון. חום בהשראת שנות השבעים, צילום: אוראל כהן

במלון הבוטיק בראון, לעומת זאת, נצבעו הקירות בחום באופן המדמה אותם לחיפוי פחי אלומיניום עכשוויים, וקיבלו במחי מברשת אחת מראה שיקי - "בהשראת שנות השבעים והמדבריות", כדברי הבעלים לאון אביגד, מבעלי חברת לאופרד, שעיצב את המלון בשיתוף אדריכל דריו גרונצוויג ומעצבי הפנים רובי ישראלי ובן טאובר. לעומתו מלון קרלטון הותיק בנוי מבטון חשוף על חוף ימה של תל אביב, והשנה חודש לרמת 5 כוכבים דה־לקס בעיצוב אדריכל עזרא עטיה מלונדון. גולת הכותרת, שזוהרת למרחוק, היא תוספת למבנה הבטון הכבד והגס - מבואת כניסה קלילה, צבעונית ושקופה שמוארת בלד צבעוני, שמתחלף מכחול לירוק לצהוב ולאדום.

צבעוניות תוססת

הצבעוניות חדרה גם לתחום הריצוף בבנייה הציבורית. שני מבנים שנפתחו בתל אביב השנה מציגים שימוש ברצפה צבעונית מצוירת כמו שהיתה פעם בבתים, אבל הפעם בדוגמת קולאז' טלאים לא מסודר. אחד מהם הוא "בית העיר", שהיה בניין העירייה השני והישן של תל אביב בכיכר ביאליק, והפך למוזיאון ומרכז תרבות על ידי קרן תל אביב לפיתוח ובתכנון האדריכלית מאירה קובלסקי. קומת הקרקע של המבנה רוצפה בקולאז' מרצפות מצוירות. גם מסעדת־בר טאפאס אחד העם של השף יונתן רושפלד, שעיצב אדריכל אלון ברנוביץ, מרוצפת במרצפות מצוירות בעבודת טלאים שמטפסות על הקירות כמו היו אריחי קרמיקה לחיפוי. התוצאה היא עבודה צבעונית טוטאלית ומקורית שמעניקה למקום צבע תוסס, המתאים לחיי הלילה ולשעות פעילותה המאוחרות של המסעדה.

מרכז הלב במרכז הרפואי תל אביב. גומחות וגשרים אדומים מרכז הלב במרכז הרפואי תל אביב. גומחות וגשרים אדומים מרכז הלב במרכז הרפואי תל אביב. גומחות וגשרים אדומים

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות