אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ברצלונה 2011: האינטרנט נוגס בסלולר, השיחות הקוליות נדחקות

ברצלונה 2011: האינטרנט נוגס בסלולר, השיחות הקוליות נדחקות

חברות התקשורת מציגות בתערוכת הסלולר היוקרתית את הדרך שבה הן מתמודדות עם העומס שיוצרים המכשירים החכמים, ועם הירידה בהיקף השיחות הקוליות. גם חזון הארנק הסלולרי הוותיק צובר תאוצה

14.02.2011, 11:36 | גילעד נס, ברצלונה

כנס ה-MWC שנפתח הבוקר (ב') בברצלונה, ובעיקר התערוכה העצומה שמתנהלת במקביל אליו, נחשבים כמקור מידע מהותי עבור תעשיית התקשורת העולמית, וכאירוע שאמור לנקז אליו את הטרנדים שחווה התעשייה הזו בהווה, וצפויים בעתיד הקרוב.

משנה לשנה מתעצבת מחדש זהות התערוכה, כמו תהליך העיצוב מחדש של תעשיית התקשורת כולה. בעבר שימש האירוע כאכסניה להצגת החידושים הטכנולוגיים הצפויים בתחום מכשירי הקצה, בדמות טלפונים קטנים ועוצמתיים יותר. אבל בשנים האחרונות, עם ירידת קרנן של חברות הטלפונים הסלולריים כמובילות טרנדים (מלבד אפל), העצימה התערוכה את הדיון בתוכן ובשירותים שיוצעו לצרכן על גבי אותם מכשירים, כמעט ללא חשיבות ליצרן המכשיר עצמו.

תערוכת הסלולר היא האירוע שבו מוקדש חלק גדול מהזמן והמקום כדי להציג את מאחורי הקלעים של התעשייה. הדיונים עוסקים בנושאים הבאים: ההגירה לדור הרביעי או הניסיון לנצל בצורה טובה יותר את החידושים בדור השלישי; יצירת מנגנונים להפקת הכנסות רבות יותר מהצרכן מול היצע התוכן והשירותים החינמיים שמקיף אותו; ויישום הטכנולוגיות הסלולריות לשווקים שמעבר לצרכן הנהנתן, כדוגמת מערכות החינוך, הבריאות, הביטחון וההצלה.

שיחות קוליות - רק חצי מהתעבורה בסלולר

 

גם השנה יציגו יצרניות ציוד, חברות תוכנה וחברות ייעוץ דרכים לשחרר את הפקק הנגרם בחלק מהרשתות הסלולריות בעולם, בעיקר כתוצאה מהזינוק בצריכת הווידיאו באמצעות החיבורים הסלולריים, והשימוש באינטרנט הסלולרי כתחליף לאינטרנט קווי. מחקר של חברת אנליסיס העריך כי ב-2010 כ-50% מתעבורת הרשתות הסלולריות בעולם הוקדשה למידע ולא לקול, וב-2015 יהיו השיחות הקוליות אחראיות רק על 10% מתעבורת הרשת.

שיחות וידיאו בסלולר. איך מפיקים הכנסות מהשימושים החדשים במכשירים? שיחות וידיאו בסלולר. איך מפיקים הכנסות מהשימושים החדשים במכשירים? שיחות וידיאו בסלולר. איך מפיקים הכנסות מהשימושים החדשים במכשירים?

שימוש יעיל יותר בתדרים הזמינים, הקצאת משאבי רשת רבים יותר לטובת לקוחות המשלמים סכומים גבוהים יותר, והזרמת חלק מהתוכן משרתים הקרובים יותר למיקומו הפיזי של הלקוח - כל השיטות הללו הן רק חלק מהדרכים להפחית את העומס.

חברות הסלולר צופות כבר שנים רבות בהכנסות מהשיחות שיורדות בהתמדה ביחס לעלייה בדקות השימוש, והדרך העיקרית לשימור ההכנסות הכוללות ולהגדלתן היא באמצעות היצע של שירותים זוללי רוחב פס. אלו דורשים מספקיות הסלולר להשקיע סכומים נכבדים בשדרוג יכולות הרשת, והתהליך המעגלי הזה מביא בחלק מהשווקים לשחיקה משמעותית ברווחיהן של החברות, עד שההשקעות ברשת יסתיימו והכסף מהלקוחות יתחיל לזרום.

משלמים לסלולר, עדיין לא איתו

 

השימוש במכשיר הסלולרי כארנק אלקטרוני הנו חזון המושמע כבר שנים רבות, אך כיום הוא מיושם בהיקף קטן מאוד, בעיקר בשני קצוות: תחליף בעולם השלישי למערך כספים מסודר, ופנייה ללקוחות מתקדמים במיוחד בשווקים מוטי טכנולוגיה באסיה. נתונים שפרסמה חברת המחקר גרטנר באפריל 2010 הציגו אמנם 70 מיליון משתמשים סלולריים ששילמו באמצעות המכשיר שלהם ב-2009, אך לרוב מדובר ברכישת שירותים הנצרכים בסלולר עצמו, כדוגמת אפליקציות ותוכן.

הדרך להפוך את השימוש במכשיר הסלולר ותשתית התקשורת שבה הוא משתמש לתחליף אמיתי לשטרות ומטבעות היא בשילוב טכנולוגיית זיהוי אמינה ומהירה במכשיר, שכנוע גופי הקמעונאות להתקין ציוד מתאים במיקומים שאליהם מגיע הצרכן, וחינוך שוק.

בשנה האחרונה נראה שקצב האירועים מואץ, בעת שיצרני המכשירים מכריזים על תמיכה בטכנולוגיית NFC, המאפשרת להעביר את הטלפון הסלולרי בסמוך לקורא מיוחד כדי לאשר קנייה. גוגל תשלב תמיכה בטכנולוגיה זו במערכת ההפעלה אנדרואיד, וגם חברות דוגמת ויזה, מאסטרקארד ואמריקן אקספרס מפעילות מערך שיווקי מיוחד כדי להכין את השוק לעידן בו הטלפון ישמש גם כארנק.

המכונות ימשיכו לדבר ב-WiFi

 

בשנה שעברה הכריזו רבים מראשי תעשיית הסלולר על תחילתו של עידן המכונות המקושרות, או תקשורת Machine to Machine או M2M. לא מדובר בגימיקים כמו מקרר המחובר לאינטרנט ומזמין בעצמו את מוצרי החלב שפג תוקפם, אלא שימוש הגיוני יותר בחיבור שבין יכולות האלקטרוניקה בבית, במכונית, במשרד ובמרכזי מסחר, כדי לשפר את תפקודם ולאפשר להם להציע תכונות חדשות.

בשנה שחלפה אמנם חלה התקדמות בהטמעת תקשורת סלולרית בחלק מדגמי המכוניות, המאפשרת לספקי שירותי ניווט והצלה לקבל מידע רב יותר על מצבו הטכני של הרכב במקרה חירום; אך בתחום הביתי עדיין שולט ה-WiFi ביד רמה, כאשר סטרימרים, ממירים וטלוויזיות מתחברים אלחוטית לנתב הביתי, לצורך שיתוף תוכן והורדת מדריכי שידורים מהאינטרנט.

ספק אם התקשורת הסלולרית מסוגלת להציע בקרוב תחליף כלכלי וטכני ל-WiFi בהקשר זה, ולכן אנו צפויים לראות את פיתוחי ה-M2M ממשיכים להתמקד בשוק העסקי והתעשייתי גם בשנים הקרובות.

תגיות