אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התחומים החמים במדעי החיים: פחות כסף, יותר איכות חיים

התחומים החמים במדעי החיים: פחות כסף, יותר איכות חיים

כנס מדעי החיים של לנדמרק ונצ'רס בניו יורק הצביע על ההזדמנויות העסקיות בטכנולוגיית המידע למערכת הבריאות והרפואה הפרסונלית

15.02.2011, 16:29 | טלי שמיר, ניו יורק

"המגמה הגדולה ביותר ברפואה היא הדרישה לאיכות גבוהה יותר עבור הדולרים. אנחנו רוצים תוצאות טובות יותר ובמחיר שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו", אמר ל"כלכליסט" פרופ' פטר אלקין, סגן נשיא בית החולים הר סיני בניו יורק. “הרפורמה בבריאות בארה"ב מבטיחה ביטוח בריאות לכולם, אבל היא לא אומרת איך אפשר לשלם על זה. רובנו מאמינים שיש במערכת הרבה בזבוז שאפשר למנוע".

אלקין אמר את הדברים בפסגת מדעי החיים בשבוע שעבר בניו יורק, שארגנה לנדמרק ונצ'רס. בפסגה נכחו כ־200 מנהלים, יזמים, משקיעים ובכירים בעולם התרופות והציוד הרפואי.

הכנס הצביע על שני טרנדים בולטים להשקעה: הראשון הוא תחום טכנולוגיית המידע למערכת הבריאות (המכונה HIT), והשני הוא תחום הרפואה הפרסונלית, הידוע גם כרפואה מולקולרית ופרמקוגנטיקה. “רפואה פרסונלית היא מונח מטרייה רחב שכל מי שרוצה להישמע עכשווי ומעניין משתמש בו", טוען אריק שוגר, שותף בכיר בלנדמרק ונצ'רס.

לפי דו"ח של PwC מדצמבר 2009, שוק הרפואה הפרסונלית, שכולל בין השאר בדיקות גנטיות, מידע טכנולוגי ורפואה משלימה, גלגל 232 מיליארד דולר ב־2009 בארה"ב בלבד. לפי הדו"ח, השוק צפוי להגיע ל־452 מיליארד דולר עד 2015".

הרעיון הוא לפתח בדיקות שיאפשרו להתאים את הטיפול לפציינט לפי המבנה הגנטי שלו", מסביר דייב היקי, מנכ"ל מחקר ופיתוח בסימנס שירותי בריאות. "באמצעות הבנת הגנום האנושי, אנחנו יכולים לעשות בדיקת דם ולדעת עוד לפני הטיפול האם המטופל יגיב איליו היטב או לא. זו הדרך הטובה ביותר לשפר את איכות הטיפול ולהפחית עלויות בו-זמנית".

"חברות מחפשות חדשנות מחוץ לארה"ב"

אלא שלצד ההתלהבות, היקי אומר שהשוק עדיין לא בוגר: "סטודנטים לרפואה לא לומדים על יתרונות הרפואה הפרסונלית. כך שלמרות שאני יכול לפתח בדיקה די בקלות, היא לא תאומץ באופן נרחב. השאלה היא מתי זה יהפוך לפרקטיקה שגרתית. ההערכה שלי היא שבעוד 10-8 שנים".

בתחום ה-HIT, לעומת זאת, העתיד כבר כאן: מערכת הבריאות בארה"ב נמצאת בימים אלה במעבר למידע ממוחשב, ומומחים מספרים שזוהי ספרה שמייצרת הזדמנויות רבות עבור חברות סטארט-אפ. "כחלק מחבילת התמריץ, הממשל האמריקאי הקצה השנה 19.2 מיליארד דולר ל-HIT”, סיפר פרופ' אלקין, "בשנה הבאה אנחנו מאמינים שההוצאות בתחום יגיעו ל-46 מיליארד דולר. תחום המידע הטכנולוגי חשוב, כי הוא מאפשר לאסוף את כל המידע על החולים והטיפולים ולדעת מה יעיל ומה לא".

נושא נוסף שבלט הוא חשש מההחמרה בפיקוח של ה-FDA, שלטענת כמה מהדוברים בכנס הופך פעמים רבות את הפיתוח ללא כדאי. חלק מהם אף סיפרו שה"סחבת" של ה-FDA מובילה אותם להעדיף שווקים אחרים על פני האמריקאי. אבל עבור חברות מחוץ לארה"ב, בישראל למשל, ההחמרה בתקנות ה-FDA עשויה לשמש הזדמנות עסקית. "חברות מחפשות חדשנות מחוץ לארה"ב", אומר שוגר, "לכן, תחומי המיזוגים, הרכישות והשותפויות האסטרטגיות חמים מאוד".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות