אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ברצלונה 2011: ההסברים של מנכ"ל נוקיה, כאב הראש שנקרא אנטנות צילום: בלומברג

ברצלונה 2011: ההסברים של מנכ"ל נוקיה, כאב הראש שנקרא אנטנות

מנאומו של אלופ בכנס אפשר ללמוד שהמוצר שנוקיה תמכור בשנים הבאות הוא בעיקר שכנוע. וגם: החברות מנסות להתמודד עם בעיית האנטנות שייצור הדור הרביעי

15.02.2011, 12:48 | גילעד נס, ברצלונה

לאחר שהציג ביום שישי האחרון את תוכניתו לשיתוף פעולה עם מיקרוסופט בפני אנליסטים ורגע לפני פתיחת תערוכת התקשורת, התייצב מנכ"ל נוקיה סטיבן אלופ בפני העיתונאים בברצלונה. נוקיה, שבשנה שעברה הציגה מחוץ לתערוכה והכריזה עם אינטל על מערכת ההפעלה MeeGO, לא תכריז על מוצרים חדשים השנה, בעיקר מכיוון שהיא עסוקה כעת בגיבוש אסטרטגיה שתסייע לה להחזיר את הזוהר מימים עברו.

לאורך כל הערב ניסה אלופ להסביר, הן בנאום והן בתשובות נרחבות למדי לשאלות רבות מהקהל, מדוע שיתוף הפעולה ממנף את שתי החברות. למרות נתח השוק הקטן של Windows Phone, נוקיה מאמינה לא רק ביכולתה להגדילו, אלא גם בשימוש בשירותים האחרים של מיקרוסופט, כדוגמת בינג, מערך הפרסום שלה ברשת, החיבור לשירות המשחקים Xbox ועוד. מיקרוסופט מצדה מקבלת שותף, שמלבד יכולתו לעצב ולייצר טלפונים סלולריים מביא עמו גם שירותי ניווט (Navteq) ופלטפורמה לחנות אפליקציות (Ovi).

מנאומו ומתשובותיו של אלופ ניתן היה להתרשם כי המוצר העיקרי שאותו צריכה נוקיה לשווק בשנים הבאות הוא שכנוע. כל הנחות הבסיס לשיתוף הפעולה בין מיקרוסופט לנוקיה נגזרות מההנחה כי לנוקיה מערך חומרה המניב מוצרים טובים יותר ממתחריה. כדי למנוע את הכרסום בנתח השוק שלה ולגשר על הפער שפתחו מתחריה בתחום מערכות ההפעלה, היא מצטיידת במערכת הפעלה סלולרית ושירותים נלווים הנעים בין עולמות ה-PC והסלולר, כדוגמת בינג.

העובדה הברורה היא שאף שהנהלת נוקיה לא תעבור פיזית לארה"ב, החברה הפינית הופכת לחברה אמריקאית. הכרזותיו של אלופ ביום שישי לגבי קיצוץ בהוצאות החברה בחודשים הקרובים, הצפוי להתבטא גם בפיטורים, הביאו עובדים במשרדי החברה בנוקיה לעזוב את משרדם באמצע היום. אז אלופ ניצל את הבמה בברצלונה כדי להדגיש כי החברה מקדמת מתוך שורותיה "אנשים מוכשרים" לתפקידים בכירים יותר, ואף צירפה אליה כמה בכירים חדשים. כל השמות שהזכיר אלופ היו אמריקאיים, וגם שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט אמור לאפשר לחברה לנסות להגדיל את חדירתה לארה"ב, יבשת שבה לא זכתה להצלחה, בלשון המעטה.

אחת מאותם "מקודמים", ג'ו הארלו, המנהלת את פעילות הסמארטפונים של נוקיה, אישרה כי התמונות שהודלפו לאינטרנט בסוף השבוע של טלפוני קונספט של נוקיה המצוידים ב-Windows Phone היו אכן אמיתיות, אך סירבה להעריך מתי נוכל לראות טלפון ראשון שכזה. "הבוס שלי יהיה מאוד שמח אם טלפון כזה ייצא עד סוף השנה, ואני בדרך כלל שואפת להפוך את הבוסים שלי לשמחים", התלוצצה. עם זאת, בהנחה שעיני כל העולם יבחנו בדקדוק את הטלפון הראשון של שיתוף הפעולה הזה, ייתכן שבנוקיה יעדיפו להעביר אותו סדרת בדיקות ארוכה יותר, שתמנע מבוכה כבר בצעד הראשון להתאוששות.

מבקרים בכנס בברצלונה, צילום: בלומברג מבקרים בכנס בברצלונה | צילום: בלומברג מבקרים בכנס בברצלונה, צילום: בלומברג

איך עוברים בשלום לדור הרביעי?

 

בתערוכת התקשורת מציגות החברות הפועלות בתחום את הפתרון שלהן לבעיה של תחנות הבסיס והאנטנות הסלולריות שעליהן. מדובר בכאב ראש לא קטן לחברות הסלולר - במדינות רבות נדרשים אישורים רגולטוריים רבים להצבת האנטנות, ופריסה שלהן אורכת זמן ממושך. בישראל, למשל, מהווה נושא האנטנות את החסם העיקרי לכניסת מתחרים חדשים לשוק הסלולר, וארבעת הגורמים שמתכוונים להקים חברות סלולר חדשות מקווים כי משרדי הממשלה השונים יוכלו להגיע להסכם שיקל על פריסת אנטנות חדשות.

אך כאב הראש צפוי לגדול כשהחברות יהגרו לדור הרביעי בסלולר. מספר תחנות הבסיס של חברות הסלולר צפוי לגדול משמעותית, כדי לתמוך בכמות העצומה של מידע שכל צרכן יעביר ברשת. יצרנית ציוד התקשורת אלקטל־לוסנט הציגה בשבוע שעבר את Light Radio - קובייה שכל צלע שלה היא באורך כף יד, המהווה מעין מגדל שידור סלולרי ממוזער. אלקטל שילבה בקובייה את הרכיבים הנמצאים כיום בנפרד על גבי מגדלי השידור הקיימים - האנטנה, תחנת הבסיס והחיבורים ביניהם - בניסיון להציע פתרון לפריסת רשתות סלולר, שיצריך שימוש מינימלי בשטחי נדל"ן.

כך למשל, ניתן יהיה להציב קובייה שכזו בראשו של רמזור או עמוד תאורה ברחוב, והיא תספק כיסוי סלולרי לרדיוס שבקרבתה. את השידור של הקובייה ניתן גם למקד לעבר אזור מסוים, כך שבמצבים שבהם לקוחות סלולריים מצויים רק בחלק אחד של תחום הכיסוי שלה, תופחת עוצמת השידור באזור השני וכך יתקיים חיסכון בחשמל והפחתת קרינה.

אתמול חשפה אריקסון את התשובה שלה: Antenna Integrated Radio - AIR. כאן מדובר בעיצוב מאורך יותר שמשלב גם כן את רכיבי האנטנה והרדיו במוצר אחד. לטענת אריקסון, המוצר, שיהיה זמין לחברות הסלולר במחצית השנייה של השנה, חוסך כ-42% מצריכת החשמל של תחנות הבסיס הקיימות, וזמן התקנתו קטן בכשליש מתחנות בסיס מקבילות.

הכותב הוא אורח יורוקום-נוקיה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות