אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
החברה שיודעת למצוא את דרכה גם בחושך צילום: גלעד קוולרציק

החברה שיודעת למצוא את דרכה גם בחושך

פליר סיסטמס, המייצרת ציוד ראייה תרמי, הצליחה לעבור את המשבר בלי לחוות האטה. המשקיעים בה מעודדים גם מהתחזיות להמשך

16.02.2011, 07:06 | אילון ג'דה

פליר סיסטמס (סימול: FLIR) היא יצרנית של ציוד ראייה תרמי. למי שלא מכיר, מדובר במכשירים דמויי משקפות שמאפשרים לזהות עצמים באמצעות החום הנפלט מהם. (קרינת אינפרה־אדום). האסוציאציה המיידית קושרת את החברה לשימוש ביטחוני, למשל עבור איתור מטרות או אנשים בתנאי ראות מוגבלת. עם זאת, יחד עם השוק הצבאי התפתח ביקוש למוצרים אלה גם בשוק האזרחי.

בין השימושים האזרחיים ניתן לציין מערכת המותקנת בכלי רכב, שמאפשרת לנוהגים בהם לזהות הולכי רגל או עצמים שונים גם שלא בלילות ירח. גם כלי שיט המנווטים בלילה עושים שימוש במערכות ראייה תרמיות המאפשרות להם לזהות אוניות אחרות, מכשולים, סימני דרך או אנשים בסביבתם הקרובה.

מערכות של פליר גם נמצאות בשימושים תעשייתיים שונים, שכן יכולתם של המכשירים לאתר הבדלים קלים ביותר בטמפרטורה של עצמים שונים הפכה אותם לכלי מוצלח לאיתור כשלים המתפתחים בתוך מכשירים או מנועים, לפני שהם הופכים לתקלה משביתה.

מכשיר לראייה תרמית של פליר מכשיר לראייה תרמית של פליר מכשיר לראייה תרמית של פליר

עד לפני שנים ספורות אמצעי הראייה התרמיים היו עסק יקר מאוד - כזה שרק צבאות היו יכולים להרשות לעצמם. יוקר המערכות היה קשור בצורך לקרר את עדשות הראייה, כך שתגבר יכולתן לקלוט הבדלי טמפרטורה בין עצמים שונים, גם במרחק רב מהעדשה.

עם זאת, פיתוח טכנולוגי מואץ מאפשר כיום להפעיל עדשת אינפרה־אדום גם ללא קירור ולקבל תוצאות טובות למדי. פיתוח זה הביא להפחתה משמעותית של עלות ייצור העדשה והקטין מאוד גם את מחירה לצרכן הסופי. אחד המוצרים שבהם מתגאה פליר הוא משקפת אינפרה־אדום בעלת תג מחיר שחצה לראשונה את רף ה־2,000 דולר כלפי מטה. מוצר זה הנו התקווה העיקרית של החברה להמשך צמיחה בשוק האזרחי.

אבל גם בלי הגאדג'ט החדש, העניינים אצל פליר נראים די טוב. מאז 2003 צמחו מכירותיה בקצב שנתי ממוצע של 24% עד לרמה של 1.38 מיליארד דולר בשנה האחרונה. פליר הנה גם חברה רווחית יחסית כששיעור רווחיותה התפעולית נע בין 22% ל־30% בשנים האחרונות.

עובדה יוצאת דופן היא כי החברה לא חוותה כל האטה בעסקיה במהלך המיתון ב־2007–2008. בעוד מרבית החברות האמריקאיות נאבקו אז על חייהן, פליר הציגה בשנים אלו צמיחה מרשימה של 35%–40%. התלות המצומצמת של פליר בשוק האמריקאי עשויה לספק את ההסבר לתופעה (כ־40% ממכירות החברה מופנות לשווקים מחוץ לארה"ב). עם זאת, מכירותיה בארצות הברית ידעו צמיחה דו־ספרתית גם בשנים הקשות.

יחד עם פרסום תוצאות 2010 שחררה פליר גם צפי חזק ל־2011. על פי אומדני החברה, בשנה זו יצמחו מכירותיה ב־18%–25%. במקביל, צפוי הרווח למניה לעלות בכ־7%–14% בלבד - מה שמרמז על שחיקה צפויה ברווחיות. עם זאת, במכפיל של 18–19 על רווחי השנה הקרובה, השוק מאותת כי הוא סומך על החברה שתדע למצוא את דרכה.

השורה התחתונה: לא קל למצוא חברות שצלחו את המשבר, תוך שרשמו צמיחה נאה. פליר, המייצרת ציוד ראייה תרמי, עשתה זאת בזכות התעוררות הביקושים למוצריה בשוק האזרחי.

 

הכותב הוא יועץ לאסטרטגיה פיננסית וניהול סיכונים

תגיות