אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": חברות הדלק הגדולות יזומנו לשימוע על רווחיהן צילום: יותם פרום

בלעדי ל"כלכליסט": חברות הדלק הגדולות יזומנו לשימוע על רווחיהן

בכוונת משרד התשתיות לערוך את השימוע לפז, סונול, דלק ודור אלון לקראת הורדה של עשרות אגורות במחירו של ליטר בנזין. חברות הדלק צפויות לצאת למאבק על מרווחי השיווק שלהן

17.02.2011, 06:57 | ליאור גוטמן

משרד התשתיות יקיים באמצע מרץ שימוע לחברות הדלק הגדולות לפני שיקבע בכמה לצמצם את מרווח השיווק, שהוא מקור הרווח של חברות הדלק ממכירת בנזין. ל"כלכליסט" נודע כי אתמול הוציא משרד התשתיות מכתב אישי לחברות הדלק פז, סונול, דלק ודור אלון, ובו הוא מבקש מהן לקבל התייחסות לחישובי הרווח שערך המשרד, עד 1 במרץ. השימוע, שייערך בפני ועדת המחירים במשרד התשתיות, יתקיים כשבוע לאחר מכן.

אתמול נחשף ב"כלכליסט" שמשרד התשתיות הזמין וקיבל לידיו דו"ח שהכין משרד רואי החשבון לאון אוליצקי, ובו נבחנו נתוניהן הכספיים של חברות הדלק ביחס ישיר לדיווחי הבורסה התקופתיים של ארבע החברות. מבדיקת "כלכליסט" עולה שלצורך הכנת הדו"ח למשרד נעשה שימוש בדו"ח מ־1996 (דו"ח סוארי) לבדיקת רווחיות החברות הנמצאות בפיקוח מחירים לצורך תיקון מחיר בסיסי, שבו נבחנו הכנסות חברות הדלק השונות בצד ההוצאות שלהן, ישירות ועקיפות.

עם המשתנים שנבדקו בדו"ח הנוכחי של משרד התשתיות, שחלקם אף לא מופיעים בדו"חות הכספיים של החברות, נמנים עלויות שכר, הוצאות הובלה ואחסנה של דלקים, השקעה בפתיחת תחנות חדשות ועלויות סליקת האשראי. העבודה על נושא זה מתארכת זה כשנה וחצי במשרד התשתיות - עיכוב שזכה לביקורת נוקבת של ועדת הכלכלה של הכנסת, שדנה אף היא בנושא.

השורה התחתונה של הדו"ח קבעה שיש מקום להורדה שהיקפה עד 35 אגורות במחירו של ליטר בנזין ברמת אוקטן 95. זהו המחיר היחיד שמפוקח כיום על ידי מינהל הדלק במשרד התשתיות הלאומיות.

בכיר בחברות הדלק אמר ל"כלכליסט" שצעדי הממשלה בזמן האחרון נראים כאילו המדינה "ירתה חץ ורק לאחר מכן היא רצה לסמן את המטרה". זאת מאחר שטרם נבחנו כל הכנסות החברות וטרם נערך שימוע, אבל הן שר התשתיות עוזי לנדאו והן ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר הודיעו זה מכבר ובאופן פומבי על הכוונה לצמצם את מרווחי השיווק. ממשרד התשתיות אישרו שהמשרד שלח את הדו"ח לעיון חברות הדלק, וכשיתקבלו הנתונים תתקבל החלטה בעניין, שתפורסם באופן מסודר.

תגיות

35 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

35.
הבעיה של הממשלה הדפוקה הזאת
שהם תמיד נכנסים למילכוד 22 חברות הדלק הן חברות פרטיות, והרווחים שלהם זה באמת לא עניינה של הממשלה. חברה שתציע את המחיר הכי זול לצרכן תהייה זו שיתדלקו אצלה הכי הרבה. אני למשל נוסע לתחנת דלק שרוחקה מביתי אך בדרך לעבודה לתדלק באופן קבוע, כי הדלק שם מוזל ב 30 אגורות באופן קבוע - תחנה של סד"ש בראשון אם מישהו תהה. מה שכן אם הממשלה תבוא "לטובת הציבור" ותפגע במרווח השיווק של חברות הדלק, מי שייפגע יהיו העובדים הפשוטים של תחנות הדלק, המתדלקים כי הם אלו שייפגען, הרי לא יורידו בשכר הבכירים יוצא בכל מקרה שהציבור נדפק רוצים לעזור לציבור?? תורידו את המס על הדלק, ותעודדו מעבר לגז טבעי למשל ע"י חקיקת חוק שרכבים חדשים המוסבים לגז עדיין יהיו באחריות וכו' יש המון דרכים להפחית מחרים ולעזור לציבור הכנסיה לכיסן של החברות הפרטיות בסופו של דבר תגולגל לכסיו של הציבור כמו שתמיד קורה
17.02.11
32.
הדלק
פשוט עובדים עלינו בעיניים אתם יודעים מה היה המחיר בשנת ינואר 2009 4.84 לליטר ועדין חברות הדלק הרויחו ולא קיטרו אז מה זה אומר על המחירים של היום שהרווחים שלהם היוםפ הרבה יותר והם משחקים לנו אותה מסכנים הרי הם לא מבינים ככל שהמחיר יהיה יותר נמוך כל הצריכה של הדלק תהיה יותר מבחינת האנשים הגיון חברים מקווה שמישהו רציני יראה את התגובה ויקח לתשומת ליבו או שלא ואם לא אז אין מה לעשות רק להמשיך להתךונן ולהתאונן......................
הדלק , השרון  |  17.02.11
לכל התגובות