אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גופי פיקוח בארה"ב ואירופה: בוחנים חקירה נגד אפל בגלל האפסטור צילום מסך: apple.com

גופי פיקוח בארה"ב ואירופה: בוחנים חקירה נגד אפל בגלל האפסטור

לאחר שהחברה הקשיחה את חוקי חנות האפליקציות ועוררה כעס מצד יצרני תוכן, הרגולטורים בוחנים האם יש הצדקה לחקור אותה בשל התנהגות מונופוליסטית

20.02.2011, 10:12 | יוסי גורביץ
תפוח אחד רחוק מדי? גופי פיקוח בארה"ב ובאירופה "בוחנים בעניין" את החוקים החדשים שקבעה אפל להפצת תוכן באפסטור - כך דיווח בסוף השבוע "הוול סטריט ג'ורנל". אפל והגופים הרגולטוריים נמנעו מלהגיב רשמית לידיעה, ועד כה לא נפתחה חקירה רשמית בנושא.

לפני כשבוע פרסמה אפל את הנהלים החדשים, שלפיהם כל ספק תוכן שיש לו גם אפליקציה לאייפון ולאייפד יצטרך לספק את התוכן דרך היישום במחיר זהה או נמוך לזה שבו הוא מוכר את התוכן באתר שלו. החל מסוף חודש יוני ייאסר עליו להפנות את הלקוחות מהאפליקציה לאתר.

אפל גובה עמלה של 30% על כל מכירה שמתבצעת דרך האפליקציה, ועל כן חלק מיצרני התוכן הגיבו בזעם: לדבריהם העמלה שגובה אפל פוגעת קשות בחוקי הרווח שלהם, ושינוי החוקים יגרום להם נזק.

משרד המשפטים האמריקאי וה-FTC, רשות הסחר הפדרלית, בוחנים כעת את הנושא, בנסיון להחליט האם יש הצדקה לפתוח בחקירה כנגד אפל בשל התנהגות מונופוליסטית ועבירה על חוקי ההגבלים העסקיים. שורה של ספקי תוכן אירופאיים כבר פנו לנציבות האיחוד האירופי בדרישה לפתיחת חקירה דומה. דוברת של הנציבות אמרה ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הם מודעים לנושא ו"בוחנים אותו בזהירות".

ספקית המוזיקה רפסודי כבר הודיעה שלא תציית להנחיות של אפל ושהיא שוקלת את צעדיה המשפטיים. בסוף השבוע תקף ריצ'רד ג'ונס, מייסד שירות המוזיקה Last.FM, את אפל במילים בוטות: "הם דפקו אותנו", התלונן ג'ונס.

אם אכן תיפתח חקירה בנושא, זו לא תהיה הראשונה שעמה מתמודדת אפל בשנים האחרונות: הרגולטורים בארה"ב חקרו את החברה וענקיות טכנולוגיות נוספות בחשד שהגיעו להסכמה שלא לאפשר גיוס עובדים זו מזו, דבר שצימצם את כוחם של המועסקים. בסופו של דבר הושג הסכם בין החברות למשרד המשפטים האמריקאי שלפיו יופסק נוהל זה.

כמו כן נפתחה נגד אפל חקירה בחשד שהיא נוקטת בנהלים פוגעניים כלפי אדובי, יצרנית הפלאש - ובתגובה הקלה אפל את ההגבלות על פלאש בספטמבר האחרון. כמו כן נבדקה התייחסותה לתעשיית המוזיקה האמריקאית, מאחר שחנות האייטיונז של אפל חולשת על 70% מהמכירות בשוק המוזיקה הדיגיטלית בארה"ב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות