אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התביעה שלכם נדחתה? מעכשיו חברת הביטוח לא חייבת להסביר מדוע צילום: shutterstock

התביעה שלכם נדחתה? מעכשיו חברת הביטוח לא חייבת להסביר מדוע

הממונה על הביטוח התיר בחוזר חדש לחברות הביטוח לא לפרט את מלוא נימוקיהן לדחייה של תביעה מצד המבוטח מיד עם הגשתה. זהו עידוד ל"סחבת" של הביטוח

21.02.2011, 15:19 | עו"ד ירון טבצ'ניק

לפני כחודשיים פרסם הממונה על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר חוזר "בירור ויישוב תביעות וטיפול בפניות ציבור", שנכנס לתוקף בתחילת השנה. חוזר זה אמור להגדיר כללים ברורים שיכתיבו את התנהלות חברת הביטוח מול המבוטח במקרה של תביעה. אלא שהחוזר, שהיה אמור להיות יותר צרכני מהחוזר הקודם, מתגלה בסופו של דבר ככזה שמקל על חברות הביטוח אך מקשה על המבוטח בזמן תביעה.

כאשר מבוטח מחליט להגיש תביעה נגד חברת הביטוח, הוא מקבל מכתב שבו חברת הביטוח מקבלת את תביעתו או דוחה אותה. בעבר, על חברות הביטוח לא חלה החובה לפרט את הסיבות לדחיית התביעה. אולם לפני כשמונה שנים החליט האוצר לחייב את חברות הביטוח להתחיל לפרט את הסיבות לדחייה, זאת כדי שהמבוטח יוכל לערער על התביעה או להגיש תביעה לבית המשפט נגד חברת הביטוח.

בחוזר החדש ביקש האוצר ליצור שקיפות גבוהה יותר באמצעות דרישה לפירוט רחב וספציפי יותר לסיבות הדחייה. אבל מתברר שלצד הרחבת השקיפות הוכנסו שני סעיפים שלא הופיעו בחוזר הקודם, אשר מאפשרים לחברות הביטוח לטעון בכתב ההגנה שלהן טענות שלא במסגרת מכתב הדחייה ללקוח.

הסעיף הראשון הוא תנאי ייחודי לאותו לקוח, כלומר אפשרות שחברת הביטוח תוכל לטעון שבפוליסה של אותו לקוח ספציפי היה תנאי שייחודי לו בלבד.

הסעיף השני הוא טענת מרמה - כלומר אפשרות שחברת הביטוח תטען כי הלקוח לא דיווח על פרט מהותי ביודעו שאילו היה מדווח עליו, חברת הביטוח לא היתה מבטחת אותו כלל או מחריגה את הפוליסה. כמו למשל אי־דיווח על בעיה רפואית כלשהי שמעלה סיכון לחברת הביטוח.

מצב זה פוגע במבוטח גם בשל העובדה שהוא אינו יכול לדעת מראש מדוע דחו את תביעתו, שכן חברת הביטוח לא מחויבת להצהיר על כך בכתב הדחייה הראשון. נוסף על כך, חוזר זה מקשה על המבוטח לערער על הדחייה בפני חברת הביטוח, מכיוון שלפי המצב הנוכחי הוא אינו יכול למצוא תמיד בכתב הדחייה פירוט לסיבות הדחייה, דבר שמאלץ אותו לפנות להליך משפטי הכרוך בהוצאות כספיות גבוהות.

מבחינת חברות הביטוח הדבר כמובן משתלם, מכיוון שכאשר מבוטח תובע את חברת הביטוח, החברה, גם במקרים שבהם המבוטח זכה - תשלם הרבה פחות ממה שהיתה צריכה לשלם מלכתחילה, שכן לרוב מגיעים לפשרה. זאת נוסף על כך שההליך המשפטי לוקח זמן ממושך, דבר שמאפשר לחברה דחייה של תשלום החוב בכמה שנים. לכן מוטב היה אם המפקח על הביטוח יוציא תיקון לחוזר, שיחייב את חברת הביטוח לפרט בכתב הדחייה שלה גם את טענת הרמייה וגם את הטענה שמדובר בפוליסה עם סעיף ייחודי. זאת מכיוון שבמקרים שבהם אכן מדובר במבוטח שרימה את חברת הביטוח, הוא ימשוך את תביעתו, וכך ייחסך למערכת בתי המשפט זמן שיפוטי יקר כמו גם הוצאות לשני הצדדים. ואם מדובר בלקוח שבטוח בצדקתו, הוא יוכל להיערך מראש בצורה נאותה לקראת התביעה המשפטית.

הכותב הוא מנכ"ל טבצ'ניק יועצים פנסיוניים

תגיות

34 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

33.
עוד תמיכה העושק המבוטחים
יש לחייב בחוק כי על חברות הביטוח להודיע למבוטח מיד משנודע להם כי יש עילה או עשויה להיות עילה לא לשלם את נזקי הביטוח. הרבה חברות ביטוח יודעות מראש כי יש להם עילה לכאורה לא לשלם נזקים, אך לא מידעים על כך את הלקוחות בכדי להמשיך לקבל תשלומים מהלקוחות ולעשוק אותם. הצרה האמיתית היר כי הממונה על החסכון והביטוח תומך בחברות הביטוח ובאפשרויות שלהם לחמוס את הציבור. האם צפיה למשרה עתידית אצל בעלי חברות הביטוח היא מאחורי הממונה על החסכוון והביטוחו? אולי תמורה ישירה יותר? חברי בכנסת ברובם גם הם לא יתמכו בחוק כנ"ל מאחר וכנראה (ראה פרשת טיקוני הגז) גם הם מצפים לתמורה ראויה.
מ הררי , דרום  |  14.03.11
31.
ארגונים להגנת הצרכ/חן - אייכם?
רבות נאמר ונכתב על הגזרות והעוולות הנרקמות בחשאי על בסיס אינטרס אישי וכלכלי, בין גורמי השוק החזקים לאוחזים בשלטון, ושוב, כמו תמיד, הצרכן/צרחן, מוחה ומשתלח בטוקבקים מתוך נוחות הכורסה. אלו אותם הנקראים מעמד הביניים ומעלה אשר עדיין נהנים, אולי בדוחק, מרווחה סבירה, בלי לתת את הדעת שהאדישות וחוסר המעש לנוכח הנעשה, מקרבים גם אותם לשפל כלכלי בו מצוי רוב גדול של ציבור, שכל זמנו ומרצו מושקעים במאמץ לשרוד את היום והרגע, אין בכוחו למחות וקולו לא נשמע. כדאי, רצוי ואפשר לעשות היום/עכשיו, כדי למנוע את הנזק הצפוי. לא מספיק ולא יעיל לשחרר קיטור עם מקלדת. יחד עם חבריי עושים פעולות נקודתיות שאינן מספיקות, אך אנו, ה'משכילים, אינטליגנטים ודמוקרטים', יכולים בהחלט לאמץ את השיטה ודרך המחאה של ה'אנאלפאביתים', ביציאה המונית ועיקבית לרחובות עד לשינוי. במבחן התוצאה היא הוכיחה את עצמה. השינוי בתודעה הצרכנית והחברתית של כולם על הכוח שבידינו לשנות, יועיל בכל התחומים. לכל הדעות, ארגונים צרכניים וזכויות, יכולים וצריכים להשמיע קולם, לעזור בשינוי התודעה ולהוביל מחאה ראויה.
dezire , lostland  |  22.02.11
30.
המפקח לא יכול לדרוש מהחברות את מה שהוא לא מקיים
הפיקוח על הבטוח הוא "בדיחה גרועה" של האוצר. מי שפנה בתלונה ליחידה לפניות הציבור של המפקח , יודע שהסיכוי שהוא יפעל כנגד החברות הוא אפסי. תשובותיו מתחמקות מאחריות ואנמיות. יש לאנשי הפיקוח כנראה סיבות טובות להעדיף את טובת החברות על פני העדפת טובת המבוטח וטובת הציבור.
דודו  |  21.02.11
לכל התגובות