אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השורה התחתונה: 4 רשתות קמעונאות מומלצות ושורט אחד צילום: תומריקו

השורה התחתונה: 4 רשתות קמעונאות מומלצות ושורט אחד

להכניס לעגלת הקניות את שופרסל, רמי לוי וטסקו. להוציא את וול מארט

22.02.2011, 06:54 | רימונה פרקש ברוך

רמי לוי

ממליץ: מאיר סלייטר

רשת רמי לוי, שמפעילה 20 סופרמרקטים, מצליחה לשמור על מיתוג כחברה הזולה בשוק למרות הוצאות פרסום נמוכות יחסית. רווחיותה התפעולית גבוהה והסתכמה ב־2010 בכ־7% לעומת ממוצע של 4.1% בענף קמעונאות המזון.

רמי לוי, צילום: ענת זכאי טמיר רמי לוי | צילום: ענת זכאי טמיר רמי לוי, צילום: ענת זכאי טמיר

סיכוי: עליית מחירי המזון מהווה עבור רמי לוי מקור צמיחה יותר מאשר איום, מכיוון שעליית מחירי הסחורות בעולם גורמת לעליית מחירי המזון על מדפיהן של כל קמעונאיות המזון, וכך הרשת יכולה להעלות מחירים - ועדיין לשמור על מחירים נמוכים יחסית למתחרות.

כמו כן, מצבת הסניפים של החברה צפויה לגדול ב־50% בשנתיים הקרובות באופן שיביא לגידול של כ־50% בהיקף מכירותיה וברווחיות.

סיכון: שוק קמעונאות המזון מאופיין בתחרות מחירים עזה, וכל המתחרות פותחות חנויות נוספות.

עם זאת, רמי לוי פועלת במרווחים הגבוהים בענף, ופרוסה במספר ערים קטן יחסית, כך שהיא פגיעה פחות לפתיחת

סניפים והתרחבות של המתחרות.

השורה התחתונה: הרשת צפויה להמשיך ולהתרחב משמעותית בשנתיים הקרובות, תוך שמירה על רווחיות גבוהה מהממוצע בענף.

הכותב הוא אנליסט בדש ברוקראז'

שופרסל

ממליץ: אלון מימון

שופרסל, הרשת הקמעונאית הגדולה בישראל, הציגה ב־2010 מכירות של כ־11 מיליארד שקל ונתח של 22.7% בשוק המזון.

סיכוי: החברה פרסמה לאחרונה תוכנית אסטרטגית שעיקריה הרחבת שטחי המסחר מ־541 אלף ל־626 אלף מ"ר עד שנת 2015 (גידול שנתי של 3% לעומת קצב גידול אוכלוסייה של כ־2%); הרחבת פורמט שופרסל אקספרס מ־13 סניפים לכ־100 והמרת 30 סניפי שופרסל ביג לסניפי שופרסל דיל בתחילת 2011. עד אמצע השנה תזכה הרשת להנחות ספקים בסניפים אלה. החברה ממשיכה להרחיב גם את פעילות המותג הפרטי (כ־1,400 מוצרים) ואת מועדון הלקוחות (כ־1.4 מיליון לקוחות).

סיכון: גודלה של הרשת מאפשר כושר מיקוח רב מול הספקים, אך לאור התחרות, עליית מחירי חומרי הגלם תתחלק בטווח הקצר בין הספקים, הרשת והצרכן. מחירי המכירה צפויים לעלות בשיעור נמוך מעליית מחירי הספקים, והמשמעות הנה גידול במכירות לצד קיטון ברווחיות הגולמית שעמדה על 27.1% ב־2010.

השורה התחתונה: הרחבת שטחי המסחר ופורמט שופרסל אקספרס מהווים מקור צמיחה, אך התייקרות הסחורות עשויה לשחוק את הרווח הגולמי.

הכותב הוא אנליסט בפעילים

סניף שופרסל, צילום: אבי ולדמן סניף שופרסל | צילום: אבי ולדמן סניף שופרסל, צילום: אבי ולדמן

 

צים שיווק

ממליצה: דפנה יגור

צים שיווק, רשת דיסקאונט הפועלת תחת המותג "מחסני כמעט חינם", מונה 27 סניפים ובשנתיים הקרובות צפויה להרחיב את פעילותה משמעותית עם פתיחתן של עוד 10–12 חנויות.

מניית החברה, שהונפקה לפני חמישה חודשים בלבד, זינקה מאז בכ־70%. ברבעון השלישי של 2010 דיווחה החברה על צמיחה של 44% בהכנסות ועל שיפור ברווחיות בעקבות פתיחת חנויות, הגדלת ההכנסות מחנויות קיימות בכ־8%, שיפור תנאי סחר ורכישתה של "תנובת הדרום".

סיכוי: הרחבת הרשת צפויה להביא לשיפור נוסף בשולי הרווח הודות לגידול בכוח הקנייה ופעילות בזכיינות, בשעה שהוצאות ההנהלה אינן צפויות לגדול מהותית.

החברה נסחרת לפי שווי של 608 מיליון שקל המגלם אפסייד נוסף של כ־15%. מכפיל הרווח של 2010 עומד על 18 ומכפיל הרווח העתידי הוא 13.5. תשואת הדיבידנד החזויה היא 3%.

סיכון: לנוכח העלייה החדה במחירי המזון, חשופה החברה לשחיקה במרווחי הפעילות.

השורה התחתונה: פתיחת הסניפים המתוכננת היא הזדמנות להגדלת שולי הרווח. שווי השוק של החברה מגלם פוטנציאל לעלייה של 15% במניה.

הכותבת היא אנליסטית באפסילון

טסקו

ממליץ: אריה טל

קמעונאית המזון הבריטית טסקו (Tesco), בעלת שווי שוק של 32.9 מיליארד ליש"ט (כ־54 מיליארד דולר), הציגה ב־2010 גידול של כ־5% במכירותיה ב־4,900 חנויות ועלייה בשיעור הרווח התפעולי מ־5.8% ל־6.2%. כ־40% ממכירותיה הם בשווקים מתעוררים כמו סין, הודו וטורקיה.

סיכוי: החברה הציבה כיעד את הגדלת הפעילות בעולם תוך התמקדות במדינות מזרח אירופה ואסיה, שבהן שולי הרווח גבוהים בהרבה מאשר בבריטניה. בעשור האחרון הציגה החברה צמיחה שנתית ממוצעת של 28.9% באסיה.

ב־2011 צפויה החברה להציג גידול של 10% במכירות ועלייה בשולי ה־EBITDA ל־9.2%. להערכתנו, המניה מתומחרת בדיסקאונט. מכפילי הרווח וה־EV/Ebitda החזויים שלה הם 11 ו־7.5 בהתאמה לעומת 15.9 ו־9.5 - ממוצע מכפילי המתחרות.

סיכון: קשיים בהגדלת הרווחיות עקב מחירי הסחורות, העלאות הריבית בשווקים המתעוררים וההתאוששות הכלכלית האטית בבריטניה.

השורה התחתונה: פוטנציאל התרחבות הרשת באסיה ובשווקים המתעוררים הוא רב. המניה מתומחרת בדיסקאונט בהשוואה למתחרות.

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר באלומות ספרינט

חנות טסקו, צילום: בלומברג חנות טסקו | צילום: בלומברג חנות טסקו, צילום: בלומברג

 

וול־מארט

ממליץ: אסף דהן

וול־מארט (Walmart), החברה הקמעונאית הגדולה בעולם שמייצרת הכנסות של כ־400 מיליארד דולר בשנה, מחזיקה ב־20% משוק המזון בארה"ב (האחראי ל־64% מהכנסותיה), בפעילות בסין, מקסיקו, בריטניה וברזיל (24.5% מההכנסות) וברשת המחסנים סם קלאב שמוכרת ריהוט ומוצרי חשמל (11.5% מההכנסות).

סיכון: ברבעון השלישי של 2010 דיווחה וול־מארט על עלייה ברווחים הודות לצמיחה במכירות מחוץ לארה"ב, אך בשוק האמריקאי רשמה ירידה במכירות בחנויות הקיימות מעל שנה, זה רבעון שישי ברציפות. למרות העלייה בהוצאות הצרכנים בארה"ב, וול־מארט מאבדת נתחי שוק, כאשר לקוחות מסגמנט נמוך עוברים לרשתות "הכל בדולר", והלקוחות האמידים חוזרים לרשתות היקרות. מספר המבקרים בוול־מארט צנח ב־7% בין יוני 2009 ליוני 2010, בשעה שמספר המבקרים ברשתות כמו Dollar Tree ו־Dollar General עלה ב־2.6%. וול־מארט פנתה לספקי רשתות הזולות כדי שיספקו לה אריזות קטנות, אך השינוי ייקח זמן.

השורה התחתונה: מצב הכלכלה האמריקאית לא מיטיב עם וול־מארט, והרשת מאבדת נתחי שוק לטובת רשתות זולות כבר שישה רבעונים.

הכותב הוא אנליסט בהדס ארזים

תגיות