אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל HOT: "הפרדת התשתית מייקרת ב-40% את האינטרנט" צילום: אלי דסה

מנכ"ל HOT: "הפרדת התשתית מייקרת ב-40% את האינטרנט"

אבי גבאי, מנכ"ל בזק: "הבעיה כיום היא הטרטור בהתנהלות של הצרכן מול שני גופים כשהוא רוצה לקנות אינטרנט"

21.02.2011, 18:57 | גילעד נס

נציגי תשתיות התקשורת בישראל התעמתו היום (ב'), במושב הסיכום של כנס איגוד האינטרנט הישראלי. מנכ"לי HOT, בזק וחברת החשמל החליפו עקיצות הדדיות, לאור התחרות הקיימת והעתידית ביניהם.

בהתייחסו לכניסתה הצפויה של חברת החשמל לתחום התקשורת, אמר מנכ"ל HOT, הרצל עוזר: "מדינת ישראל לא נותנת לעובדות לבלבל אותה, וממשיכה לנסות ולקדם תשתית רוחב פס נוספת, למעשה התשתית השישית, בנוסף לשתי חברות נייחות ושלוש סלולריות. לא כל הצרכנים רוצים 100 מגה, וזה לא בגלל המחיר: המחירים בישראל נקבעים גם בגלל כפיית ההפרדה המבנית, שלפי חישובינו תביא לייקור של 40% של עלות האינטרנט לעומת תסריט שבו לא היתה הפרדה מבנית, וספק התשתית והקישוריות היו גוף אחד".

אבי גבאי, צילום: רונן טופלברג אבי גבאי | צילום: רונן טופלברג אבי גבאי, צילום: רונן טופלברג

"אפשר להציג שהמחיר בישראל הוא הכי זול והכי יקר, תלוי מה רוצים להראות, ואנחנו כבר התעייפנו מלהתווכח בנושא הזה", אמר בדיון אבי גבאי, מנכ"ל בזק . "הבעיה הצרכנית היא לא מה יש היום לעומת מה יכול להיות בעוד שלוש שנים, אלא הטרטור בהתנהלות של הצרכן מול שני גופים כשהוא רוצה לקנות אינטרנט.

עמוס לסקר, מנכ"ל חברת החשמל, אמר בכנס "אף אחד לא מסבסד את חברת החשמל, והיא אפילו מנועה מלהשקיע כסף בחברת התקשורת שתקום, והמשקיע הפרטי שיזכה במכרז ישקיע את הכסף. בניגוד למשחקי ההפרדה המבנית בחברות הקיימות, המדינה דאגה להפרדה מבנית אמיתית במיזם התקשורת של חברת החשמל. אם מנכ"לי חברות התקשורת טוענים שהכל בסדר, הם לא צריכים לפחד מתחרות, שהרי התחרות תקרוס". עוזר השיב לו כי HOT ובזק מתנגדות לתחרות שאינה שווה, והמתחרה החדש נעזר ביתרון שמעניקה לו המדינה, בעוד היא מסרבת לסייע לבזק ול-HOT.

לסקר העריך כי בשבועות הקרובים, לאחר קבלת הרישיון ממשרד התקשורת, יתפרסם המכרז להכנסת משקיע חיצוני לחברת התקשורת של חברת החשמל. "עד היום היו אצלנו 14 משקיעים פוטנציאלים שהתעניינו בכניסה למיזם, וכמובן שיש הפרש גדול בין התעניינות לבין השקעה בפועל, אבל למיזם הזה יש היתכנות כלכלית. אני מאמין שבעוד כמה שנים נראה שהערך המוסף של המיזם הזה גדול יותר ממה שנדמה כיום".

"הדרישה לפרסום מהירות אינטרנט מינימלית – אומללה"

"להכניס חברה ממשלתית לשוק מסויים אינו דבר פשוט", אמר מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל. "רגולטור לא יכול לבצע מהלך שיפגע בכדאיות ההשקעה בתשתיות, ולכן הדאגה שמביעות בזק ו-HOT  ברורה, וצריך גם להיות אמפתיים לטענות שלהן. הן מבצעות השקעות שמקדמות את השוק בישראל, אבל זה לא מונע את הצורך בהכנסת תשתית נוספת. זו לא סתם עוד תשתית, אלא כזו שמשנה את חוקי המשחק, מבחינת המהירויות והסימטריות שהיא מציעה. מדובר למעשה על חברה פרטית שבתחילה חברת החשמל מחזיקה בה בפחות מ-50%, ובהמשך השיעור הזה ילך וירד. צריך להבין שזו לא חברה של חברת חשמל, אלא חברה שחברת החשמל שותפה בה בטווח הקצר. להערכתי בשבוע הבא כבר תהיה מוכנה הצעת מחליטים שתעלה לאישור הממשלה ותאפשר להתניע את הפרוייקט הזה".

עוזר התייחס בדבריו גם לשימוע שמקיים משרד התקשורת בתקופה האחרונה, בו הוא מתכוון לדרוש מחברות האינטרנט (תשתית וקישוריות) לפרסם לא רק את המהירויות המקסימליות שלהן, אלא גם את המהירות המינימלית, במטרה להציג שקיפות מול הלקוחות. "הדרישה מחברות האינטרנט לפרסם את המהירות המינימלית היא אומללה", אמר עוזר. "המהירות המינימלית היא 0, כיוון שקיימים מקרים שאינם בהכרח בשליטת ספקית התשתית, שבהם המהירות נפגעת. אז אם רוצים שנפרסם מהירות מינימלית, נפרסם שהמהירות המינימלית היא 0, והצרכן לא ידע יותר ממה שהוא יודע היום".

בר טל השיב לעוזר באמרו כי "אם HOT תפרסם שהמהירות המינימלית שלה היא 0, יהיו חברות אחרות שיתאמצו להוכיח שהמהירות המינימלית שלהן גבוהה יותר, ואז נראה כמה זמן HOT תוכל להמשיך ולטעון שהיא לא יכולה לפרסם מהירות מינימלית".

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
בזק מוציאה את המיץ ללקוחות נאמנים.
לבזק לא די בכך שאני מחובר לקו הטלפון ומוציא כ 90+ שקלים מדי חודש. היא גם רוצה מעל 70 שקלים לחיבור אינטרנט של 2.5 מגה. לזה קוראים שימור לקוחות (אני בחברה כבר 6 שנים)? אני באמת ובתמים מקווה שבזק מתכוונת לכך כאשר היא מצביעה בעד ביטול ההתקשרות עם ספק ונותן תשתית בנפרד. בדיוק כפי שהיא מציעה כיום חבילת דקות הכוללת בתוכה את עלות קו הטלפון (בלתי נשמע לפני חצי שנה). באנגלית אומרים "שהאמת בפודינג". נראה את בזק מרימה את הכפפה!
בדק בית נדרש  |  22.02.11
6.
להלן מסקנות תהליך הייעוץ הארגוני לחברת הוט
מר עוזר היקר, להלן מסקנותינו: 1. אין דרישה למהירות גלישה רבה בישראל. הישראלים מעדיפים להוריד סרט במשך יממה ולצפות בקטעי וידאו מקוטעים. על שיחות וידאו בזמן אמת אין מה לדבר - זה לא יתפוס. 2. מהירות ההעלאה, שהיו כאלה שטענו כי היא הבעיה המרכזית, לא רלוונטית למסעודה משדרות, לכן לא רלוונטית לשאר הציבור. 3. אין צורך החיבור נוסף של ישראל לשדרת האינטרנט העולמית. בשם השוויון, יש להותיר על כנו את המצב בו לקוחות במהירויות גלישה שונות נהנים מרשת איטית במיוחד בשעות העומס, ובכלל. 4. הלקוחות אינם דורשים שירות טוב יותר, זו סתם יחצנות. מכיוון שאין למעשה תחרות והשוק הוא דואופולי, אפשר להותיר את השירות המזעזע והמקיאוולי על כנו, ואולי אפילו להחמיר, סתם שיהיה נעים. בהצלחה, י. ישראלי, יועץ ארגוני
שקר כלשהו  |  22.02.11
לכל התגובות