אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השורה התחתונה: יצרניות משחקי הווידיאו מציגות: מציאות מאתגרת

השורה התחתונה: יצרניות משחקי הווידיאו מציגות: מציאות מאתגרת

משחקי המחשב החינמיים שמציעה פייסבוק מכרסמים ברווחי יצרניות משחקי הווידיאו. עם זאת, אלה עדיין מציגות עלייה ברווח התפעולי. מה ההסבר?

22.02.2011, 06:54 | Standard & Poor's - מיוחד ל"כלכליסט"

משחקי המחשב החינמיים שמציעות הרשתות החברתיות כדוגמת פייסבוק, מאיימים על שוק משחקי הווידיאו. היקף מכירות משחקי הקונסולה רשם בשנים 2009 ו־2010 התכווצות עקב ירידה נמשכת בהוצאות הצרכנים. וכך, למרות העובדה ששוק המשחקים הניידים הוא בעל פוטנציאל להפגין בעתיד צמיחה משמעותית, כלכלני S&P סבורים כי בתנאי השוק הקיימים, יצרניות משחקי וידיאו שמניותיהן נסחרות בבורסה יתקשו לתפקד תחת הלחץ החזק המופעל על המחירים.

נכון, מפתחות משחקי וידיאו הצליחו לאחרונה לקצץ בהוצאות המו"פ, במיוחד בקרב המשחקים הפחות פופולריים שלהן, כאשר במקביל הצרכנים החלו להתמקד ולרכוש בעיקר את המשחקים החזקים, הנחשבים בשוק לרבי־מכר. עם זאת, להערכתנו, הרווחיות בשוק זה נותרה נמוכה. עם זאת, למרות היעדר צמיחה משמעותית בהכנסות, חלק מיצרניות משחקי הווידיאו ממשיכות לדווח על רווח תפעולי גבוה יותר, המושג באמצעות צמצום בהוצאות התפעוליות.

גמישות בניהול ההכנסות

התרגיל החשבונאי שעומד לרשות יצרניות משחקי וידיאו הוא להכיר בעלויות הכרוכות בפיתוח תוכנה הוצאה מהוונת, או הוצאה שוטפת - שתי השיטות קבילות לפי עקרונות חשבונאיים מקובלים. היוון הוצאות פיתוח תוכנה מאפשר לחברות להתאים באופן טוב יותר את עלויות פיתוח המשחק למכירות שלו. לעתים, פיתוח משחק רב־מכר יכול להימשך כמה שנים, וכך באמצעות היוון עלויות הפיתוח, הוצאות אלו לא מופיעות בדו"ח רווח והפסד של החברה, אלא נרשמות במאזן כנכס עד למועד השקת המוצר. וכך, במועד ההשקה החברה יכולה להפחית את הוצאות הפיתוח על פי היחס בין המכירות בפועל ברוטו וסה"כ המכירות ברוטו החזויות.

בפועל, שיטה חשבונאית זו מעניקה ליצרניות משחקי הווידיאו גמישות בניהול הכנסותיהן. באמצעות הבחירה באילו מהמשחקים להוון, תוך התבססות על תחזית המכירות של המוצר, חברה יכולה לשנות את עלויות הפיתוח המדווחות שלה. למשל, אם תחזית המכירות עבור משחק מסוים עולה מ־2 מיליארד דולר ל־4 מיליארד דולר, סכום הפחת יוקטן בחצי כאשר המכירות יגיעו לסכום של מיליארד דולר.

חברה אחת אשר מהוונת את הוצאות פיתוח התוכנה שלה היא יצרנית המשחקים THQ. בין השאר, החברה הצליחה לשפר את שיעור הרווחיות שלה הודות להתמקדות בייצור מספר קטן יותר של משחקים. אולם, לצד זאת, החשש שלנו כלפי החברה נובע מהעלייה בהוצאות הפיתוח עבור משחקים אלה. יתרת נכסי פיתוח התוכנה של THQ גדלה בעקביות, עד 233 מיליון דולר נכון לדצמבר 2010, לעומת 162 מיליון דולר במרץ 2009. להערכתנו, הדבר ישפיע על הרווח העתידי, או במילים אחרות: חלק מהמשחקים לא יעמדו בתחזית המכירות שסיפקו החברות.

 

חששות בנוגע לרווחים

דרך נוספת המאפשרת ליצרנית משחקי וידיאו לצמצם את הוצאות התפעול היא שינוי הטיפול החשבונאי ברישיונות הקניין הרוחני. יצרנית המשחקים Electronic Arts ארגנה לאחרונה מחדש חלק מהסכמי הרישוי והפיתוח שלה, כך שבמקום להפחית הוצאות פיתוח במקביל למכירות, החלה החברה לרשום את ההוצאות הללו כהוצאות שוטפות בדמות חיוב חד־פעמי. כתוצאה מכך, ההוצאות העתידיות של פיתוח משחקים קשורים לא ייכללו תחת ההוצאות, ובכך יגדילו את הרווח לפני מס, שיסתכם ב־0.44 דולר למניה, לפי הערכתנו.

שתי דוגמאות אלה מראות כי השיפור ברווחיות שמציגות חלק מיצרניות משחקי הווידאו בענף, אינו מייצג בהכרח שיפור באיתנות הפיננסית שלהן. אם מוסיפים לזה את התגברות התחרות בענף, עמדתנו באשר להשקעה במניות יצרניות משחקי הווידיאו הופכת לזהירה יותר.

 

השורה התחתונה: כלכלני S&P מעריכים כי התחזקות משחקי המחשב החינמיים באינטרנט יוצרת תחרות קשה, ומכרסמת ברווחי יצרניות משחקי הווידיאו. כמו כן, כדאי לשים לב שהשיפור שמציגות היצרניות ברווחיות התפעולית לא מעיד בהכרח על האיתנות הפיננסית שלהן.

נכתב ע"י ג'ים ין, אנליסט מניות בסטנדרד אנד פור'ס.

© הסכם מיוחד בין S&P לכלכליסט

תגיות