אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שכחו את האגזוז צילום: אריאל בשור

שכחו את האגזוז

מעצב המכוניות פרנק סטיבנסון חתום על ההצלחה של מיני קופר החדשה. העקרונות שלו יושמו כעבור כמה שנים גם בסודה סטרים

28.02.2011, 11:18 | ירון קופל

לפני קצת יותר משנתיים הוזמנתי להרצות בכנס העיצוב "גראוויטי פרי" שנערך בשיקגו, לצד אנשי שיווק ועיצוב מדיסציפלינות שונות. היו שם מעצב המוצר קארים ראשיד, ארכיטקטים ידועים, מעצבי תפאורות לסרטים זוכי אוסקר, מעצבי טרנדים וגם מעצבי מכוניות, שאחד מהם הוא פרנק סטיבנסון, האוחז בתיק העבודות שלו יצירות כמו ב.מ.וו X5, מיני קופר החדשה ופיאט 500 החדשה.

בסיום הוועידה ישבנו סטיבנסון ואני בבר חביב במרכז שיקגו, ללילה ארוך של בירות וסיפורים. פרנק סיפר לי על תהליך העיצוב הגרנדיוזי של המיני קופר החדשה. האתגר היה גדול: איך יוצרים המשכיות למיני הישנה, יצירת מופת ואחד האייקונים הבולטים של שנות השישים. ב.מ.וו, בעלת הזיכיון לייצור המיני, מינתה חמישה צוותים שהתחרו ביניהם על פיצוח המשימה ועיצוב פניה העתידיים של המכונית.

האגזוז של המיני קופר. הברקה האגזוז של המיני קופר. הברקה האגזוז של המיני קופר. הברקה

הגישה של סטיבנסון היתה מבריקה: הוא בנה כמה דגמי מיני, אחד לכל עשור; מהמיני של שנות השמונים הוא יצא למיני של שנות התשעים, וממנה גזר את עיצוב שנות האלפיים. בלילה שלפני הפרזנטציה הסופית, סיפר פרנק, הוא עבד עם צוות אמנים איטלקי על מודל חימר בגודל מלא למכונית, אמנות שהאיטלקים משמרים באדיקות. בניית הדגם הסתיימה בפתיחת בקבוקי שמפניה, אך לפתע פרנק החוויר. "שכחנו את האגזוז", סינן לעבר ראש הצוות האיטלקי, שסינן בתורו סדרת קללות עסיסיות.

כמוצא אחרון, שעות ספורות לפני סיור בכירי ב.מ.וו בין המתחרים, קילף סטיבנסון את העטיפה מעל פחית שתיה, והתקין את גליל האלומיניום כאגזוז. למחרת בחרה הנהלת ב.מ.וו פה אחד ההצעה של סטיבנסון, אך למעצב הראשי כריס באנגל היתה הסתייגות: חבל על הכסף והזמן שהושקעו בעיצוב המפורט של האגזוז. "לא היה לי לב לספר לו", צחק פרנק.

מאז אותו לילה עלתה המציאות על הציפיות: בחלומותיה הוורודים קיוותה הנהלת ב.מ.וו למכור 100 אלף מכוניות מיני קופר בשנה, אך המספר בפועל כפול. ההצלחה הפכה את המיני החדשה למשפחת דגמים - מיני עם גג פתוח, מיני קלאבמן ובקרוב גם מיני 4X4 - ויצרה קטגוריה חדשה של מכוניות פרימיום קטנות, כמו אלפא רומיאו מיטו ואאודי A1.

הסיפור של המיני הוא עוד דוגמה להצלחה הענקית של עיצוב המשפיע על הנפש וגורם להתאהבות במוצר. העיצוב החווייתי עומד בבסיס לא מעט מוצרים נחשקים ומובילי קטגוריה, כמו אייפוד, אייפון, מיקסר קיטשן אייד וכמובן סודה סטרים - מוצר ארכאי ודועך שהתעורר בעקבות עיצוב מחדש, עד להנפקה בנאסד"ק לפי שווי חברה של 700 מיליון דולר.

הכותב הוא סמנכ"ל שיווק וחדשנות בבית ההשקעות אקסלנס נשואה, ובעברו היזם והמייסד של החברות ZER4U, נרות בשנקין ו־Te Casan בארה"ב

תגיות