אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות אופנה יציגו "מדד ירוק" לבדיקת עמידות הבגדים צילום: סולבה סנדסבו

חברות אופנה יציגו "מדד ירוק" לבדיקת עמידות הבגדים

H&M, וול מארט וטימברלנד הם חלק מקואליציית אופנה חדשה שתיצור מדד עמידות והשפעה סביבתית של כל פריט לבוש שהן מייצרות; ישקיעו בכלי החדש 2 מיליון דולר השנה

01.03.2011, 19:56 | סוכנויות הידיעות
באמצעות כמה הקשות על העכבר בגוגל מפס (Google Maps) כל אחד יכול להסתכל בתמונת לוויין של צבע כחול וכימיקלים אחרים שזורמים במורד הנהר ממפעלי הטקסטיל בקסינטנג, סין - בירת ייצור הג'ינסים הכחולים בעולם.

אבל הצרכנים האמריקאים, כשהם הולכים לרכוש ג'ינס בחנויות, לא יכולים לקשר בין הצבע המזהם - או כל השפעה סביבתית אחרת - לבין הג'ינס האהוב עליהם. בהרבה מן המקרים, החברה ששמה מופיע על התווית לא מודעת הרבה יותר להשפעות הסביבתיות של הייצור שלה.

איגוד חדש של יצרניות וחנויות בגדים, ארגונים סביבתיים ואקדמאיים מתכננים לשנות את זה. האיגוד קורא לעצמו "הקואליציה ללבוש בר-קיימא" (Sustainable Apparel Coalition), מתכנן להודיע היום (ג') שהוא מפתח מאגר נתונים מקיף של ההשפעות הסביבתיות של כל יצרן, רכיב ותהליך בייצור פרטי לבוש, במטרה להשתמש במידע כדי שבסופו של דבר כל פריט לבוש יקבל דירוג עמידות.

מאוחר יותר, הקואליציה מקווה לייצר תווית שתספק לקונים מידע על העמידות של הבדים, הריצ'רצ'ים, הצבע והרכיבים האחרים שמרכיבים את הבגדים שהם קונים, כמו כן מה ההשפעה שיש לייצור הבגדים על אנשים ועל הסביבה.

הקואליציה כוללת חברות כמו וול מארט, ג'יי סי פני ו-H&M וטימברלנד. החברות המייסדות כוללות גם אירגונים סביבתיים כמו הסוכנות להגנת הסביבה ואוניברסיטאות כמו אוניברסיטת דיוק.

האמריקאים הוציאו כ-340 מיליארד דולר על ביגוד והנעלה בשנה שעברה, שמהווים כ-45% מהשוק העולמי, כאשר כמעט כל המוצרים - 99% מההנעלה ו-98% מהביגוד - יוצרו בארצות אחרות. הרבה מן הבגדים יוצרו על ידי כל כך הרבה יצרנים שונים (חלקים שונים של הבד, הצבע וכו') שקשה לעקוב אחר ההשפעה הסביבתית של הבגד כולו.

בצעד הראשון, הקואליציה רוצה לעזור לחברות לנקות את רשת הייצור שלהם. חברות יסכימו להשקיע כספים כדי להתחיל במאמץ - ריק רידגווי, יו"ר הקואליציה החדשה מעריך כי עד סוף שנת 2011 ישקיעו 2 מיליון דולר בפיתוח הכלי.

תגיות