אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": ענקית נפט מארה"ב מתעניינת בקידוח דלית צילום: אלבטרוס

בלעדי ל"כלכליסט": ענקית נפט מארה"ב מתעניינת בקידוח דלית

ATP פנתה לשותפות המאגר בהצעה להקים מתקן להפיכת הגז לנוזל ולשווקו למזרח הרחוק, ככל הנראה לסין. אם העסקה תתממש, תהפוך הפקת הגז מדלית למשתלמת כלכלית

02.03.2011, 07:04 | גולן חזני

שתי חברות אנרגיה גדולות מנהלות - כל אחת בנפרד - מגעים ראשוניים ביותר עם שותפות תמר ודלית להקמת מתקן להנזלת גז טבעי (LNG - הפיכת גז לנוזל) מול חופי ישראל. ל"כלכליסט" נודע כי מדובר בחברה האמריקאית ATP והשותפות הקוריאנית־נורבגית H&D - DAEWOO & HELMA, שמתמחה בהולכת גז.

ל"כלכליסט" נודע כי ATP הנסחרת בנאסד"ק, שנכנסה לאחרונה לשותפות בכמה רישיונות בישראל, הציעה לרכוש את שותפות מאגר דלית, שנמצא סמוך למאגר תמר, מידיהן של בעלות המאגר - קבוצת דלק (31.25%), ישראמקו (28.75%), נובל אנרג'י (36%) ודור גז (4%) - במטרה להקים מעל המאגר מתקן הנזלה באמצעות אוניות שימירו את הגז לנוזל.

מאגר דלית מכיל כ־25 מיליארד מטרים מעוקבים של גז, והוא קטן בהרבה ממאגר תמר שמכיל 238 מיליארד מטרים מעוקבים. שווי הגז במאגר שנמצא מול חופי חדרה מוערך ב־2.5 מיליארד דולר, אולם עלויות הפיתוח הגבוהות גורמות לו להיות מתומחר כיום בכ־350 מיליון דולר. לשם השוואה, מאגר תמר, שמכיל גז בהיקף של כ־42 מיליארד דולר, מתומחר כיום ב־5 מיליארד דולר.

ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת העסקה הציעה ATP לשלם לשותפות כ־100 מיליון דולר עבור המאגר כולו, אולם השותפות מבקשות יותר וקיים פער בין הצדדים.

בתהליך ההנזלה מקררים את הגז הטבעי לטמפרטורה של מינוס 162 מעלות, שבה הוא הופך לנוזל. במצבו הנוזלי נפחו של הגז הטבעי מצטמק פי 600, כך שבמ"ק נוזל אחד יש 600 מ"ק של גז טבעי. הגז הנוזלי חייב להיות מוחזר למצבו כגז לפני השימוש. היישום החשוב של הפיכת הגז לנוזל הוא באפשרות ההובלה הימית של הגז הטבעי ממקורותיו המרוחקים אל השווקים.

קידוח תמר. השותפות תתחייב למכור ל-ATP את עודפי הגז, צילום: אלבטרוס קידוח תמר. השותפות תתחייב למכור ל-ATP את עודפי הגז | צילום: אלבטרוס קידוח תמר. השותפות תתחייב למכור ל-ATP את עודפי הגז, צילום: אלבטרוס

ישנן שתי אפשרויות להקמת מתקן כזה. האחת ביבשה, כאשר הגז מוזרם למתקן מן המאגר הימי בצנורות, שם הוא מונזל ומובל לשוקי היעד. עלות הקמת מתקן יבשתי היא כ־700–500 מיליון דולר. האפשרות השנייה היא הקמת מתקן ימי קבוע או על גבי ספינה מיוחדת. פעילות כזו עדיין איננה קיימת בעולם וחברת SHELL הבריטית מתכוונת בקרוב לבצע אותה לראשונה. זו הסיבה שגורם בשותפות אמר ל"כלכליסט" כי הצעתה של ATP היא כרגע ב"גדר רעיון בלבד. אין להם מומחיות בתחום הזה, וספק אם הרעיון יבשיל", אמר אותו גורם. לעומתו אמר גורם אחר בשותפות כי "הרעיון הוא טוב. על ATP יהיה להוכיח את היכולת שלה לבצע. היתרון מבחינתנו הוא שהסיכון הטכנולוגי כולו הנו של ATP ושל H&D, ולנו אין סיכונים. אנחנו רק אמורים למכור את הגז".

גדול על דלית

מתקן ההנזלה "גדול" מדי על מאגר דלית שבו כ־14 BCM גז, לעומת כ־200 BCM בתמר, ואיו לו צידוק כלכלי אם השימוש בו ייעשה במאגר דלית בלבד. הכמות המינימלית שמצדיקה השקעה כזו הנה כ־3 BCM בשנה, ואילו מדלית ניתן להפיק כ־1.5 BCM בשנה. לכן, כחלק מהעסקה שעליה מדובר, אמורות השותפות להבטיח כי גם מאגר תמר יזרים גז למתקן.

מאגר תמר מיועד לשימוש מקומי בישראל. צריכת הגז בישראל מסתכמת ב־BCM 8 לשנה בעוד שההפקה מתמר יכולה להגיע ל־12 BCM בשנה. המגעים מדברים על כך ששותפות תמר מתחייבת למכור ל־ATP את ההפרש, BCM 4 בשנה תמורת מחיר שייקבע בין הצדדים, ושגם לגביו ישנן כרגע אי־הסכמות. ATP, על פי המגעים, תממן בעצמה את הקמת הצינור ממאגר תמר לדלית.

הן ATP והן H&D מתכוונות ככל הנראה להעביר את הגז הנוזלי למזרח הרחוק, שם מחירו עומד על 12 דולר וגבוה בכ־70%–80% מהמחיר באירופה. על פי ההערכות, הגז מיועד על ידי ATP ליצוא לסין.

יצוין כי שותפות דלית לא תכננה לפתח את השדה בשנים הקרובות, ובכוונתה היה להשתמש בגז ממאגר תמר שאמור לספק את צורכי האנרגיה של ישראל. היוזמה של ATP, אם תושלם, תביא להפקה של הגז כבר בתקופה קצרה האפשרית אחרי חתימת ההסכם והסדרת ההפקה. המדינה עלולה להערים מכשולים על עסקה זו אם תממש את זכותה לראשוניות ברכישת הגז. במקרה כזה אמורות השותפות להציג את ההסכם שלהן עם ATP אם ייחתם, כמובן, בפני המדינה, ולהמתין לתשובתה אם היא מתחייבת לרכוש את הגז.

ATP מרחיבה השקעה

כאמור, המגעים מצויים בשלבים ראשוניים, ולא ברור אם יסתיימו בהצלחה. ATP חתמה בשבוע שעבר על הסכם לרכישת 50% מרישיון שמשון (40% מישראמקו וכ־10% מחנ"ל ונפטא) ו־40% מדניאל, ותשמש כמפעילת הרישיון. ATP ביצעה גם עסקאות עם השותפויות מקבוצת דלק ותשמש כמפעיל בשטח רישיונות אביה וקרן ותקבל 50% מהזכויות ברישיונות.

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
והטייקונים מנסים להסביר לנו למה אף חברה גדולה לא תרצה להשקיע בישראל....
במשך חודשים ארוכים מנסים הטייקונים בעזרת סוללה של משרדי יחסי ציבור וקבוצת חברי כנסת ושרים לקקנים שאם יאומץ דו"ח שישינסקי אזי אף חברה בעולם לא תרצה להשקיע יותר במדינה. לא עוברים יומיים וכבר רואים חברת ענק שיודעת את התנאים החדשים ובכל זאת מעוניינת להכנס ולהשקיע בפרויקט. ללמדנו- הטייקונים הרי לא טיפשים, הם כמובן ידעו טוב מאוד שעדיין כדאי מאוד להשקיע בפרויקטים במדינה. כל מטרתם היתה אך ורק לנסות לסחוט עוד כמה מליארדים מאזרחי המדינה.
הטייקונים הם מנהלי המדינה האמיתיים  |  02.03.11
לכל התגובות