אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רכבת לילה לרבת עמון: משרד התחבורה יפרסם מכרז להקמת רכבת העמק צילום: רפי דלויה

רכבת לילה לרבת עמון: משרד התחבורה יפרסם מכרז להקמת רכבת העמק

בעבר חיברה הרכבת בין חיפה לדמשק. המסילה הנוכחית תחבר את חיפה עם בית שאן לאורך 60 ק"מ. מאיר דגן יקדם את חיבורה לירדן

06.03.2011, 22:46 | ליאור גוטמן

החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) עומדת להוציא את המכרז הראשון להקמת מסילת ברזל שתחבר בין חיפה לגשר "שייח חוסין" (נהר הירדן) שבעמק בית שאן.

התוכניות השאפתניות של משרד התחבורה מייעדות למסילה זו חיבור עתידי לאירביד שבירדן, אולם בשלב הראשון תסתפק ישראל במתיחת קו לאורך 60 ק"מ בין בירת הכרמל לבירת העמקים. עם זאת, בישראל לא מוותרים על חיבור עתידי לשכנה ממזרח, ולדברי משרד התחבורה, ראש המוסד לשעבר, אלוף (מיל') מאיר דגן, שמונה לאחרונה על ידי השר כץ ליו"ר חברת נמלי ישראל (חנ"י) והממונה על קידום מיזמי תחבורה אזוריים ואסטרטגיים, יוביל את פרויקט רכבת העמק מול השלטונות הירדנים.

הממשלה החליטה להטיל את משימת התכנון לקו זה, כמו גם את המסילה העתידית בין כרמיאל לעכו, על החברה הלאומית לדרכים. יצוין שהתכנית לסלול את הקו כלולה בפרויקט "נתיבי ישראל" במסגרתו תרושת המדינה במסילות וכבישים עד סוף העשור בהשקעה כוללת של 27.5 מיליארד שקל.

מהפכה נדל"נית בעמק

במשרד התחבורה מציינים שרכבת העמק היתה שלוחה של הרכבת החיג'אזית, שהוקמה בשנת 1905 ונסעה בין חיפה, דרך צמח עד לדמשק בסוריה. מסלול רכבת העמק הנוכחי יוביל אותה מחיפה דרך נשר, העמקים, יוקנעם, עפולה, הגלבוע ובואכה בית שאן.

לאורך המסילה יוקמו בשלב הראשון חמש תחנות רכבת מתוך שמונה תחנות שמתוכננות על תוואי הקו: תחנה בלב המפרץ, כפר יהושוע, כפר ברוך, תחנת עפולה, ותחנת בית שאן. עם השלמת סלילת המסילה ב2016 תפעל רכבת נוסעים ומטענים לרוחבה של המדינה כולה. "הירדנים מעוניינים בקידום הפרויקט שיאפשר להם להעביר ברכבת מטעני ייצוא וייבוא ירדנים לאירופה, דרך נמל חיפה. מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הנדל"ן של ישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים", ציין שר התחבורה ישראל כץ.

המכרז הראשון של רכבת העמק כולל הקמת מסילה באורך של כשישה וחצי קילומטרים בין כפר ברוך שליד מגדל העמק לנחל עדשים הסמוך לעפולה. במהלך השנה הקרובה יתפרסמו שאר המכרזים של הפרויקט. עלות סלילת המקטע הראשון נאמדת בארבעה מיליארד שקל.

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, שי ברס, ציין שמסילת הרכבת החדשה מיועדת לנסיעת רכבות נוסעים ומשא עד למהירות של 160 קמ"ש. "השלמתה של מסילת העמק החוצה את המדינה לרוחבה תאפשר תנועה מהירה של נוסעים מבית שאן לחיפה ותנועת מטענים מנמל חיפה תוך צמצום תנועת המשאיות, זיהום אוויר ועומסי תנועה", סיכם.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
למספר 1- הטופוגרפיה שם בעייתית:
הנתיב ההגיוני היחיד להצעה המוזרה שלך הוא עפולה-חדרה דרך אום-אל-פאחם, אחרת יצטרכו לקדוח מנהרה באורך 20 ק"מ באמצע הכרמל. תוואי הקרקע שם גם הררי, מה שאומר שעלות הקמת המסילה תהיה אסטרונומית יחסית לתועלת. עדיף כבר ליעל את מערך הרכבות הקיים ע"י הגדלת תדירות הרכבות כדי להפסיק את המצב המחפיר שבו בשעות העומס אין מקום לשבת ובשאר היום יש רכבת פעם בשעה במקרה הטוב.
מישהו , ישראל  |  07.03.11
5.
תגובה ל-1
חיבור לת"א זה דבר בעייתי כי הקו כבר כיום עמוס מאד וכמעט רווי כך שאם יחברו את הקו לבנימינה (כפי שהוצע בטוקבקים באתרים אחרים) הנוסעים פשוט יתקעו שם ויזלגו באיטיות לרכבת, שעוברת בתחנות אלה כמעט מלאה. גם חיפה היא מטרופולין גדול מאד, וכמובן יש את נושא המטענים,שמוסיף תועלת כלכלית שזה תמיד דבר חשוב, כדי שהקו לא יהיה קו מופסד. בכל מקרה זמן הנסיעה מחיפה לתל אביב ברכבת המהירה ביותר הוא 47 דקות ככה שמי שיהיה במרחק נסיעה של 45 דקות, שזה אמור להיות בערך אמצע הקו, אולי קצת יותר, יגיע לתל אביב בשעה וחצי, שזה לא כל כך נורא וזה הזמן שלוקח לי להגיע מראשון לציון לתל אביב.
אמיר  |  07.03.11
4.
החיבור לחיפה טבעי ונכון רוב האנשים בעמק עובדים באזור חיפה ולא בתל אביב
מי שירצה להמשיך ולהתגורר בעפולה או בית שאן ולעבוד בתל אביב שיבושם לו. חיפה עיר תוססת עם מקומות בילוי רבים במושבה הגרמנית, במפרץ, בחוף דדו שבשיקום ובמתחם מוריה עם עשרות בתי הקפה, מסעדות מצוינות ופאבים. רכבת לחיפה צו השעה. הפחד היחיד ששוב ההצהרות של הפולטיקאים ישארו חסרי כיסוי, כי את מסילת הברזל לעמקים היו צריכים לסיים לבנות לפני 5 שנים. ומה עם הקו לכרמיאל? כ ל ו ם אחד גדול.
נועם , רוממה חיפה  |  07.03.11
3.
זה לא טעות. צריך וכדאי לבסס את חיפה. מספיק לרכז הכל סביב תל אביב.
חיפה היא עיר עם פוטנציאל אדיר. צריך לבטל את כל הקריות. לאחדם לרשות אחת. ויחד עם חיפה לתת ל2 הערים שטחים ותוכניות מתאר מעודכנות. אחרי מנהרות הכרמל ותוכניות המטרון יש לעיר עתיד מזהיר. רק תפנו את אזור התעשיה ושדה התעופה - תקימו פארק. תתנו אישורי בניה והוספת שכונות. והכי חשוב - תנקו את העיר. האויר נוראי והגיע הזמן שעתרה תחזור ליושנה וחיפה תחזור להיות הפנינה של הצפון.
אחמד , ג'לבון  |  07.03.11
לכל התגובות