אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גיורא רום על חוק הטיס: "לא פחות מחוק היסטורי" צילום: עמית שעל

גיורא רום על חוק הטיס: "לא פחות מחוק היסטורי"

לאחר למעלה משנה הסתיימו דיוני ועדת הכלכלה על הצעת חוק הטיס החדשה. ח"כ יצחק וקנין, שניהל את הדיונים, העריך כי תוך שבועיים יעבור החוק לקריאה שנייה ושלישית

07.03.2011, 16:20 | יסמין גיל

לאחר 35 דיונים שארכו מעט יותר משנה, סיימה היום (ב') ועדת הכלכלה של הכנסת לדון בהצעת חוק הטיס החדשה. ח"כ יצחק וקנין, שניהל את הדיונים על הצעת החוק, אמר ל"כלכליסט" בסיום הדיון: "ההערכה שלי שבתוך שבועיים החוק יעבור לקריאות שנייה ושלישית. כולם תמימי דעים שזה יסתיים עד סוף מושב החורף, וכולי תקווה שזה אכן יקרה".

בעקבות מחלוקת לגבי הסעיף המתייחס לחיסיון החקירות הפנימיות בחברות התעופה, הוחלט לפצל אותו ולדון בו בוועדת הכלכלה בהמשך. המשנים ליועץ המשפטי לממשלה מתכוונים לדון בנושא יחד עם הגורמים הרלוונטיים, על מנת לגבש את הסעיף ולצרף אותו בעתיד לחוק הטיס. ח"כ וקנין הבהיר כי בכוונתו לעמוד בראשות הדיונים בנושא זה.

מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), גיורא רום, אמר ל"כלכליסט": "אני חושב שזה לא פחות מחוק היסטורי. מדובר בחוק מורכב שמכיל קרוב ל-80 אלף מילים. עבדנו עם עשרות גופים על מנת לטפל בסוגיות משפטיות מודרניות שלא כוסו בעבר על ידי החוק, בין היתר בנושאים כמו הגנה על עובדי טיס והיחסים עם חיל האוויר. מאז שהחוק הונח על שולחן הוועדה, דברים השתנו, אבל בסופו של דבר העברנו חוק פנומנלי".

עוד אמר רום כי כעת, לאחר שטופלה החקיקה הראשית, יש צורך לטפל בחקיקה המשנית שעיקרה עדכון 600-500 תקנות, חלקן צריכות לעבור בוועדת הכלכלה. הוא הוסיף כי: "אני מקווה שהצעת החוק תעבור עד סוף המושב", וביקש להודות ליועצת המשפטית של רת"א, עו"ד רננה שחר, "שריכזה את כל עבודת הענק".

גם ח"כ וקנין הודה בסיום הדיון לגורמים השונים שנטלו חלק בדיונים הממושכים: "אנשי רת"א, רשות שדות התעופה (רש"ת), צה"ל, אל על, איגוד הטייסים, איגוד הפקחים, החוקר הראשי והמשטרה". הוא הודה לאנשי הוועדה, בהם ליועץ המשפטי, עו"ד איתי עצמון, והוסיף: "השתדלנו לעשות את הדברים בלי לדרוס אף אחד בדרך".

"החוק הזה לוקח את מדינת ישראל למקום אחר", אמר ח"כ וקנין, "זה לא עוד חוק, זה חוק גדול מאוד, מעל 80 שנה לא נגעו בתעופה האזרחית. זאת הייתה עבודה לא קלה, נערכו ישיבות וסיורים בכל המערכות, כדי להוציא חוק שתואם לסטנדרטים הבינלאומיים".

אישור חוק הטיס החדש הוא אחד המהלכים העיקריים שמבצעים הגורמים הרלוונטיים להחזרת בטיחות התעופה האזרחית של ישראל לדירוג הגבוה, קטגוריה 1, של מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA) - דירוג שהורד לפני למעלה משנתיים. החוק המוצע מתייחס לנושאים שונים, בהם: הגדרת סמכויות רת"א ויכולת האכיפה שלה, חקירת אירועי בטיחות ורישוי עובדי טיס, חברות תעופה, שדות תעופה ובתי ספר לטיסה, והסדרת התיאום בין התעופה האזרחית, הצבאית והמשטרה. מטרת החוק החדש היא להחליף את חוק הטיס הנוכחי שנכתב ב-1927.

תגיות