אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבצעים בפול גז: יבואני הרכב נפלו על הראש

מבצעים בפול גז: יבואני הרכב נפלו על הראש

גל של מבצעי הנחות שוטף את ענף הרכב בישראל. מדוע מחזרים לפתע היבואנים אחר הלקוחות ומתי תסתיים החגיגה?

12.03.2011, 11:16 | תומר הדר

בעל הבית השתגע. כך עולה מתוכנם של שלל פרסומים שהופיעו בשבועות האחרונים בתקשורת אודות מבצעי הנחות, הטבות והוזלות בענף הרכב. בניגוד למבצעי הנחות והטבות קודמים, אשר הוגבלו לעיתים קרובות אך ורק לסקטורים מסוימים (מכוניות יוקרה למשל), הפעם מדובר במבצעים גורפים אשר כוללים מכוניות משפחתיות, רכבי מנהלים ואפילו מכוניות סופרמיני. יתרה מזאת, בעוד שבעבר בחרו יבואני הרכב להצניע את ההנחות, ההטבות והמבצעים, הפעם מדובר במהלכים פומביים לחלוטין.

להלן רשימה חלקית של המבצעים וההטבות. בחברת מאיר, יבואנית וולבו והונדה, התקיים השבוע מבצע מכירות לארבעה דגמים. במסגרת המבצע נמכר רכב השטח XC90 ב-399 אלף שקל במקום 455 אלף שקל. וולבו C30 הקטנה נמכרה ב-164 אלף שקל במקום 179 אלף שקל ואילו וולבו S40 המשפחתית נמכרה ב-154 אלף שקל במקום 169 אלף שקל. באולם התצוגה הסמוך הוצעה השבוע הונדה סיוויק 1.8 במחיר של 133 אלף שקל במקום 143 אלף שקל.

לאחרונה הסתיים מבצע נוסף של מאיר, בו נמכרה יגואר XF בהנחה חסרת תקדים של 100 אלף שקל, שהורידה מחירה של מכונית היוקרה הבריטית מ-449 אלף שקל ל-349 אלף שקל.

יגואר XF, צילום: בלומברג יגואר XF | צילום: בלומברג יגואר XF, צילום: בלומברג

חברת מאיר היא לא היחידה שיצאה במבצעי הוזלות והנחות אגרסיביים. כלמוביל, יבואנית מיצובישי, קיימה השבוע מבצע מכירות לדגמי מיצובישי אשר כלל הנחות, הטבות וכמובן מילת הקסם של אנשי המכירות - "תנאי טרייד אין ומימון מועדפים". גם קבוצת קרסו, יבואנית רנו, ניסאן ואינפיניטי, הכריזה על שבוע מכירות מיוחד והציעה את אינפיניטי G37 ו-M37 בהנחה של 27 אלף שקל ממחיר המחירון.  ברנו הציעו השבוע הנחות של עד 12 אלף שקל למספר דגמים כגון רנו סניק ופלואנס. הרשימה עוד ארוכה וכוללת הוזלה של דגמי אלפא רומיאו, מבצעי מכירות סקטוריאליים לשברולט קרוז וקיה פורטה, מתן תדלוק במתנה על מכוניות פיאט והזרוע שעל הארנק עוד נטויה. למעשה, באולמות תצוגה רבים לא יהססו להציע מבצעי הטבות והנחות נוספים על אלה שפורסמו בתקשורת, ואף להגדיל את ההנחות באופן משמעותי, כאשר המסר שמועבר ללקוח הוא שהמחיר גמיש לחלוטין.

מדוע יבואני הרכב, אשר מסרבים בתוקף להעניק הנחות בימים כסדרם, שינו לפתע את מנהגיהם? התשובה מורכבת וכוללת מספר רבדים. ראשית ישנו נושא ציי הרכב. כמעט כל יבואני הרכב בישראל מוכרים מכוניות לציי הרכב, אך השנה, במהלך חודש פברואר, ציי הרכב הגדולים חדלו לרכוש מכוניות. ההצטיידויות הגדולות נעשו כבר בתחילת השנה או בסוף השנה שעברה, בין השאר מכיוון שבתחילת 2011 מחיריהן של מכוניות משפחתיות עלו מכ-118 אלף שקל לכ-120 אלף שקל. כיום, למעט מספר מכרזי ליסינג  קטנים יחסית, אין בשוק הרכב מכרז אשר יכול לפרנס את חברות הליסינג והיבואנים. במצב שכזה יבואני הרכב "נזכרים" לפתע בלקוחות הפרטיים וממהרים להציע להם את מרכולתם בתנאים אטרקטיביים.

שברולט קרוז. מבצעים סקטוריאליים שברולט קרוז. מבצעים סקטוריאליים שברולט קרוז. מבצעים סקטוריאליים

מעיון בהיצע הדגמים של יבואני הרכב שמשתתפים במבצעים ניתן להבין כי אחת הסיבות העיקריות להנחות בכל הנוגע לשוק המכוניות המשפחתיות היא אכן "התייבשות" של שוק מכוניות הליסינג. מדוע? מכיוון שהפעם חלק ניכר מהמבצעים כוללים גם מכוניות כגון רנו פלואנס, שברולט קרוז מיצובישי לאנסר וקיה פורטה, מכוניות נפוצות בציי הרכב. בימים כתיקונם יבואני הרכב לא מציעים הטבות והנחות על כלי רכב אלה באופן פומבי, מחשש שערכם ירד וחמתן של חברות הליסינג תתעורר, אך הפעם, מכיוון שחברות הליסינג החליטו על סגירה זמנית של הברז, ניתן להציע את המכוניות הללו לצרכן הפרטי.

האם ההנחות, ההטבות ומבצעי הטרייד אין והתשלומים יימשכו זמן רב? כנראה שלא. הסיבה אינה העובדה שמדובר בהטבה "לזמן מוגבל", אלא העובדה שיבואני הרכב נתונים לחסדי חברות הליסינג ויסירו את המבצעים למכוניות המשפחתיות ברגעי שחברות הליסינג ישובו לקנות.

חברות הליסינג אינן הסיבה היחידה למבצעים שבהם פצחו יבואני הרכב. אחרי הכול, חברות ליסינג לא רוכשות רכבי יוקרה. כאן נכנסים שלל שיקולים נוספים אשר מניעים את יבואני הרכב, וכדי להבינם צריך לפנות אל טבלת מסירות הרכב של חודש פברואר. על פי הטבלה נמסרו בפברואר 18,500 מכוניות לעומת 20,700 מכוניות שנמסרו בינואר. הסיבה לירידה: עיקר המסירות של חודש ינואר התבססו על לקוחות שרצו לרשום את מכוניתם כ"מודל 2011". בפברואר עדיין היו לקוחות שביצעו רכישות כאלה, וגם מבצעי מכירות סקטוריאליים, אך במרץ כבר לא נמצאו לקוחות שיעשירו את הקופה, וכאמור גם לא עסקאות ציים. יתרה מזאת, אפריל צפוי להיות חודש חלש בגלל חג פסח שנחשב ל"תקופה יבשה" בענף. היבואנים חייבים להקדים למכה תרופה וליצור מכירות מלאכותיות.

בשוק היוקרה, לעומת זאת, מדובר בתופעה הבסיסית והקדומה ביותר שעליה מתבססים חוקי ההיצע והביקוש: הלקוחות פשוט לא רוצים לקנות. עיקר העסקאות של תחילת השנה בשוק היוקרה כבר בוצעו, המאזנים הכספיים כבר נסגרו וחלק מהיבואנים נתקעו עם מכוניות שבקרוב תחלוף שנה ממועד הגעתן לישראל, מה שיאלץ את היבואן לרשום אותן כמשומשות. מצב שכזה, מעבר להיותו אידיאלי עבור הצרכן הפרטי בימים אלה, ממחיש את קיומם של שני שווקי רכב בישראל אשר פועלים בניתוק מוחלט זה מזה, פרט למספר הזדמנויות נדירות כפי שמתרחש השבוע. שוק אחד הוא שוק חופשי, כזה שבו מתקיימים כללי היצע וביקוש ומכונית מדגם מסוים שאינה נמכרת בהצלחה מועברת על ידי היבואן ל"מדף המבצעים". לעומת זאת ישנו שוק רכב שבו מומחשת תלותם של היבואנים בחברות הליסינג, שבו גם דגם כושל אינו מסוגל להימכר בהנחה ללקוחות פרטיים מחשש לירידת ערך.

השבוע, כאמור, נפגשו שני השווקים. עם זאת, עדיין לא מדובר בתמונה אידיאלית. בקרב הדגמים הנמכרים ביותר לציי הרכב אין אף פעם ירידה במכירות ולכן אין מבצעים. הסיבה היא שכפי שיבואני הרכב מסייעים לחברות הליסינג בהנחות, כך גם חברות הליסינג מסייעות ליבואנים ו"מתגייסות" לרכוש מלאים של מכוניות מדגם פופולארי במיוחד, גם אם אין להן רוכש. מדובר במעגל קסמים שבו ערכה של מכונית אינו יורד.

היכן נכנס לתמונה הצרכן הפרטי? ובכן, כעת מגיעה שעתו הגדולה להתמקח. יבואני רכב רבים, גם כאלה שאינם מפרסמים את מבצעי ההנחות שלהם באופן פומבי, מציעים מכוניות מדגמים רבים בהנחה. חיפוש אינטרנטי פשוט של המילים "מבצעי רכב חדש" מעלה מספר הזדמנויות "לגולשי אתר זה" לרכוש מכוניות כגון קיה פורטה או שברולט קרוז בתנאי מבצע. ברוב המקרים יבואן שמפרסם את מרכולתו באופן שכזה ישמח להעניק הנחות והטבות למי שמגיע לאולם התצוגה.

בכל הקשור במכוניות יוקרה, יש לציין שההנחות שרוב היבואנים מציעים אינן נחשבות ליוצאות דופן ולמעשה, בחלק ניכר מן המקרים, ניתן לקבלן בכל מקרה באולם התצוגה. כאן השמיים הם הגבול, ויכולות המיקוח של הלקוח, מכוניתו המשומשת אשר דורשת עסקת טרייד אין ונכונותו לשים מזומן על השולחן הם אלה שיקבעו אם ההנחה תהיה סבירה, או ניכרת.

תגיות