אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

לאחר הרעש: מהו הנזק לתעשייה היפנית?

מפעלי סאנדיסק ספגו "נזק מתון", סוני הפסיקה פעילות בשישה מפעלים - ויצרניות הרכב הפסיקו את אספקת המכוניות לארה"ב

12.03.2011, 21:48 | סוכנויות הידיעות

רעידת האדמה ביפן גרמה לשיבושים קשים בתעשיות רבות הפועלות במדינה - המשמשת מקור עיקרי של שבבים ורכיבים לתעשיית האלקטרוניקה העולמית, נוסף להיותה יצרנית גדולה של מכוניות, חלקי רכב, פלדה וסחורות רבות נוספות.

חלק גדול מהתעשייה היפנית אמנם הצליח להינצל מנזקי אסון הטבע, בייחוד בשל רמת המיגון הגבוהה של המבנים והתשתיות מפני אסונות מסוג זה. עם זאת, ההשפעה הגדולה של הרעש על החברות היפניות והחברות הבינלאומיות הפועלות ביפן - היצואנית החמישית בגודלה בעולם - תורגש בשבועות הקרובים, שבמהלכם צפויים שיבושים ניכרים בשרשרת האספקה הגלובלית.

המפעלים עצמם, כאמור, לא ספגו נזק גדול במיוחד, אולם לעיכובים הגדולים בייצור תהיה השפעה על התעשיות השונות, שקיימות ביניהן תלות וצמידות רבות. "עדיין אין דרך להעריך את הנזק הישיר שנגרם לכלכלה היפנית או לכלכלה הגלובלית כתוצאה מהאסון", אמר ל"ניו יורק טיימס" קרל ויינברג, כלכלן בכיר בחברת המחקר היי־פריקוונסי אקונומיקס בניו יורק. עם זאת, לדבריו, הנזק ביפן "ישפיע על אנשים או חברות בכל העולם שאמורים לקבל תשלומים הקשורים לפעילות בשוק היפני".

מפעל לייצור שבבים ביפן. שיבושים עשויים להשפיע על כל שרשרת האספקה של מוצרי האלקטרוניקה, צילום: בלומברג מפעל לייצור שבבים ביפן. שיבושים עשויים להשפיע על כל שרשרת האספקה של מוצרי האלקטרוניקה | צילום: בלומברג מפעל לייצור שבבים ביפן. שיבושים עשויים להשפיע על כל שרשרת האספקה של מוצרי האלקטרוניקה, צילום: בלומברג

שבבים: חשש לעליות מחירים

 

רעש האדמה השפיע על פעילותם של עשרות מפעלים מובילים למחצה, והעלה את החששות מפני חוסרים או עליות מחירים בכמה מהרכיבים הנפוצים ביותר - בייחוד זיכרונות פלאש שמאחסנים נתונים במוצרים פופולריים כמו סמארטפונים ומחשבי טאבלט. חברות השבבים שפועלות ביפן אחראיות לכחמישית משוק המוליכים למחצה העולמי. ב־2010 הן גרפו הכנסות בהיקף 63.8 מיליארד דולר. שיבושים בתעשיית השבבים היפנית יכולים להשפיע על כל שרשרת האספקה של מוצרי אלקטרוניקה ברבעון הקרוב, ואף מעבר לכך.

מפעלי שבבים מרכזיים רבים, ובהם רוב המפעלים של חברות כמו טושיבה וסאנדיסק שבהן מיוצר חלק גדול מזיכרונות הפלאש, היו רחוקים ממוקד הרעש, ורובם נמצאים במבנים ממוגנים מפני רעידות אדמה. אולם חלק מהיצרנים יושפעו מבעיות אחרות, בייחוד מהשיבושים בשינוע המוצרים המוגמרים לנמלי הים והאוויר, וכן הקשיים לשנע עובדים וחומרי גלם למפעלים. אפילו שיבושים קצרים יחסית עשויים להקשות על שרשרת האספקה, שפועלת ממילא תחת לחץ רב בשל הביקושים הגדולים בשנה האחרונה למוצרים המבוססים על זיכרונות פלאש.

סאנדיסק מסרה שהמפעלים החדשניים שהיא מפעילה מדרום לטוקיו בשיתוף עם טושיבה, שבהם מיוצרים שבבי NAND המבוקשים על ידי אפל וחברות טכנולוגיה גדולות אחרות, ספגו "נזק מתון". לפי דובר החברה הייצור הופסק זמנית וחזר תוך זמן קצר לתפקוד רגיל, אולם החברה עדיין מעריכה את היקף הנזק הכולל. ככל הנראה נגרם נזק לפלטות הסיליקון ולכמה מתהליכי הייצור העדין. טושיבה הזהירה מפני עיכובים במשלוחים בשל בעיות בכבישים ובמערכת הרכבות.

חברת פריסקייל סמיקונדקטורס, המייצרת שבבים המשמשים כבקרים ליישומים בתעשיית הרכב, נמצאת קרוב יותר למוקד הרעש. המפעל פונה וכרגע מנותק מזרם החשמל. חברת טקסס אינסטרומנטס מסרה כי שני המפעלים שלה במיהו ובאייזו נפגעו, וכן משרדיה בטוקיו.

אלקטרוניקה: סוני הפסיקה פעילות

 

יפן היא יצרנית גדולה של רכיבים אלקטרוניים בעלי חשיבות עליונה כמו קבלים ונגדים, וכן היתה אחראית ב־2010 ל־14% מהייצור העולמי של מחשבים, מוצרי צריכה אלקטרוניים וציוד תקשורת. שיבוש בפעילות מפעלי האלקטרוניקה יסב נזק משמעותי לתעשיות שונות, ובהן תעשיית הרכב, אחרי תקופה של התאוששות ממחסורים גדולים ברכיבים אלקטרוניים.

ענקית האלקטרוניקה סוני דיווחה על הפסקת פעילות בשישה מפעלים בצפון־מזרח יפן. המפעלים שניזוקו מייצרים סלילים מגנטיים, תקליטורי בלו־ריי, נגני בלו־ריי וסוללות ליתיום. פעילותן של סאניו, שארפ ומיצובישי נפגעה בעקבות השיבושים הקשים באספקת החשמל. מפעל ה־LED החדש של שארפ בסאקאי, שנבנה עם מיגון חדשני מפני רעידות אדמה, נסגר אוטומטית ברגע שהורגשו הרעידות הראשונות. חברת פוג'יטסו דיווחה כי אחד ממפעליה ניזוק.

כלי רכב: הופסקה האספקה לארה"ב

 

יצרניות המכוניות דיווחו על הנזקים החמורים ביותר עד כה, דווקא בתקופה שבה תעשיית הרכב העולמית נהנית מהתאוששות משמעותית. מכירות כלי הרכב בארה"ב רשמו בפברואר את הזינוק הגדול ביותר ב־18 החודשים האחרונים, וכן נמשך גל הביקושים הגדול בשוק הסיני.

הונדה, יצרנית הרכב השלישית בגודלה ביפן, דיווחה כי עובד נהרג במרכז המחקר והפיתוח שלה מצפון לטוקיו, וכי פעילותה בשלושה מפעלים הופסקה עד יום שני לפחות. טויוטה מסרה כי שתי חברות־בנות שלה, האחראיות לייצור 420 אלף מכוניות קטנות בשנה המיועדות בעיקר ליצוא, סגרו את מפעליהן בצפון המדינה. טויוטה, יצרנית המכוניות הגדולה ביפן, אמרה כי כל העובדים פונו וטרם הוחלט מתי ייפתחו המפעלים, שנמצאים באזור שספג את הפגיעה הקשה ביותר מרעש האדמה וגלי הצונאמי שבאו בעקבותיו. יש לציין כי המכונית ההיברידית הפופולרית טויוטה פריוס מיוצרת רק ביפן.

חברות טויוטה, הונדה וניסאן הודיעו כי יפסיקו לכמה ימים את אספקת המכוניות לארה"ב. מדובר בדגמי טויוטה יאריס, סקיון XB, סקיון XD והונדה ג'ז. כמו כן צפויים שיבושים באספקת חלפים למכוניות מתוצרת יפן. נציגי מפעלי הרכב מציינים כי אמנם המפעלים הוקמו בהתאם לתקינה מחמירה של עמידות בפני רעידות אדמה, אך נדרשה הפסקת פעילות לצורך בדיקת פסי הייצור ווידוא כי לא נגרמו נזקים חמורים. במפעלים מדגישים כי מערך הייצור בנוי בצורה כזו שיאפשר להדביק את הפערים שייווצרו ולעמוד ביעדים החודשיים של הרכבת מכוניות.

על פי "הוול סטריט ג'ורנל", יצרנית המשאיות השבדית וולוו המעסיקה 10,000 עובדים ביפן היתה בין הנפגעות העיקריות, לאחר שמתקן הייצור המרכזי של החברה ביפן הושבת עקב נזקים שגרם רעש האדמה. גם דיימלר הגרמנית דיווחה על נזקים במפעליה ביפן, אולם לדבריה תהליך הייצור נמשך, ואילו חברת ניסאן הפסיקה פעילות בחמישה מפעלים עד יום שני לפחות. לדבריה, עד אז היא תסיים להעריך את הנזקים שנגרמו לפעילותה ולפעילות הספקים שלה.

הצונאמי ביפן. כל נמלי הים נסגרו, צילום: איי פי הצונאמי ביפן. כל נמלי הים נסגרו | צילום: איי פי הצונאמי ביפן. כל נמלי הים נסגרו, צילום: איי פי

 

תחבורה ושילוח: ספינה נסחפה ונעלמה

 

אחת הבעיות האקוטיות ביותר כרגע ביפן היא הפגיעה הקשה ברשת התחבורה, בעיקר בעקבות השיבושים באספקת החשמל. חברות שנותקו מזרם החשמל יהיו סגורות למשך חצי שבוע לפחות. רשות הנמלים היפנית מסרה כי כל נמלי הים הגדולים במדינה נסגרו, ופעילות הפריקה הופסקה לאחר רעש האדמה. ספינה שעליה 100 נוסעים נסחפה וגורלה אינו ידוע. רכבת אחת סטתה מהפסים, וכן נותק הקשר עם ארבע רכבות לאורך קו החוף של יפן.

לדברי מומחים, ייקח זמן רב עד שמערכות השינוע וההפצה ישובו לפעול כרגיל. נמלי הים הגדולים ביפן, שרובם נמצאים מדרום לטוקיו, משחקים תפקיד מכריע בכלכלה היפנית, המבוססת ברובה על יצוא. היצוא היפני, בעיקר של מכוניות, מוצרי צריכה ומכונות, עלה בכ־25% ב־2010 — העלייה הראשונה זה שלוש שנים.

השבתה ארוכה של הנמלים עשויה לגרום לעיכובים יקרים בשרשרת האספקה העולמית. כמה נמלי תעופה גדולים, ובהם נמל התעופה נאריטה בטוקיו, נסגרו. חברות תעופה יפניות ביטלו בסוף השבוע מאות טיסות, קרקעו אלפי נוסעים, ואילו חברות תעופה אחרות שינו מסלולי טיסה או השעו את הטיסות לטוקיו. חברת השילוח פדקס מסרה כי הפסיקה את כל פעילויות האיסוף והשילוח במזרח יפן.

קמעונאות: פגיעה במפעלי נסטלה

 

ענקית המזון השוויצרית נסטלה מסרה כי שניים מהבניינים של החברה נפגעו. נסטלה מחזיקה בשלושה מפעלים ביפן, שבהם מועסקים 2,200 עובדים.

כמו כן, דווח כי פרוקטר אנד גמבל הפסיקה את פעילותה במפעל בעיר טקסאקי שבו מיוצרים חומרי ניקוי לבדים. במקביל, מפעילת אתר דיסנילנד אוריינטל לאנד החליטה אתמול לסגור את פארקי השעשועים טוקיו דיסנילנד ודיסני סי בפאתי טוקיו. בשני הפארקים היו כ־70 אלף מבקרים בעת רעש האדמה.

האזור שנפגע על ידי הצונאמי ידוע כמקום לגידול אורז, ואזורי גידול אורז נוספים עשויים להיות מוצפים בעת שמחירי המזון בעולם כבר עולים. עם זאת, בן סבאג', מנהל חטיבת האורז בחברת ג'קסון אנד קו הפועלת בלונדון, אמר לסוכנויות הידיעות שלצונאמי ככל הנראה לא תהיה השפעה משמעותית על מחירי האורז בעולם, מכיוון שהאורז נוטה להיות עמיד בפני חדירה זמנית של מי מלח.

תגיות