אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד החוץ: לא לנסוע ליפן; סוכני הנסיעות: אין ביטולים צילום: אי פי אי

משרד החוץ: לא לנסוע ליפן; סוכני הנסיעות: אין ביטולים

אזרחים ישראלים מתבקשים להימנע מלהגיע לאזור Fukushima בו נפגעו מתקני גרעין ולשקול הגעה לאזור טוקיו בשל הפגיעה בתשתיות; בחברות הנסיעות מקבלים טלפונים מנוסעים מודאגים, אולם בשלב זה לא ממהרים לבטל טיולים או להחזיר תשלום מלא על עסקאות שבוצעו

13.03.2011, 16:01 | יסמין גיל

משרד החוץ פרסם היום (א') המלצת נסיעה לאזורים מסוימים ביפן, שבה נכתב כי: "אזרחים ישראלים מתבקשים להימנע מלהגיע לאזור Fukushima הממוקם כ-200 ק"מ צפונית לטוקיו, שבו נפגעו מתקני הגרעין. שלטונות יפן כבר הודיע על פינוי תושבי האזור ברדיוס של 20 ק"מ, כאמצעי זהירות". עוד נמסר כי בעקבות רעידת האדמה בסוף השבוע וגלי הצונאמי ששטפו את החוף בצפון מזרח ובצפון מערב יפן, "ישנם נזקים רבים לתשתיות בעיקר במחוזות Niigata, Ibaraki, Nagano, Iwate, Aomori ו-Fukushima ולאזרחים ישראלים מומלץ שלא להגיע למחזות הללו".

לגבי הבירה טוקיו נכתב בהמלצת הנסיעה: "לאזרחים ישראלים מומלץ לשקול הגעה לאזור טוקיו, נוכח הפגיעה בתשתיות, בתחבורה ובשירותים החיוניים. שדות התעופה פועלים, אולם ייתכנו שיבושים בלוח הטיסות".

בחברות הנסיעות העריכו בסוף השבוע כי רעידת האדמה והצונאמי לא ישפיעו בצורה מהותית על תנועת הנוסעים הישראלים ליפן - בטיולים מאורגנים, בנסיעות עצמאיות ובנסיעות עסקיות - וזאת, בין היתר משום שמסלולי הטיול המסורתיים אינם מגיעים לאזור הצפון שנפגע. אלא שהיום הקולות נשמעים מעט אחרת.

לדברי מנכ"ל החברה הגיאוגרפית, דמיאן יפה: "אנשים מתקשרים לשאול מה קורה, אולם עד שלא נבין את תמונות המצב, אין מבחינתנו שינויים. הכל מאוד ראשוני והמטרה שלנו כרגע היא להרגיע. נראה איך יתפתחו הדברים, בעיקר בנושא הכור, שזה מה שאנשים חוששים ממנו. אנחנו בקשר עם הלקוחות, הוצאנו מייל לכולם ואנשים מבינים".

לגבי ביטולים, אומר יפה כי החברה מצדה לא ביטלה בשלב זה טיולים מאורגנים שמתוכננים להתקיים. הטיול הקרוב צפוי לצאת ב-26 במרץ, לקראת תחילת עונת פריחת עצי הדובדבן: "היו בסך הכל מעט ביטולים", הוא אומר ומסביר כי נוסעים שמבקשים לבטל נדרשים לשלם דמי ביטול, "שכן אנחנו לא מבטלים מצדנו. אנחנו הרי העברנו כספים לחברות התעופה שמפעילות טיסות כרגיל ולספקים בחו"ל. אנחנו גם נערכים לתת אופציות אחרות, אם צריך. יחד עם זאת, התמונה עדיין לא ברורה. נהיה יותר חכמים בימים הקרובים, זה גם המסר שהעברנו ללקוחותינו".

מנכ"ל חברת אופקים, יואל לווינשטיין, מסר כי: "בימים שלישי-רביעי נחליט לגבי ההמשך, אולם זה לא נראה טוב. אנשים התקשרו היום לברר". גם הוא הסביר כי ביטול בשלב זה יגרור תשלום דמי ביטול. זאביק רילסקי, מדריך ומומחה לטיולים בחברת 'לגלות עולם', אמר: "אלה שאמורים לנסוע בשבועות הקרובים מתקשרים כדי לשאול מה קורה. להערכתי כ-50 קבוצות ישראליות בכלל השוק, צפויות לצאת ליפן לקראת פריחת הדובדבן, כמובן לצד נוסעים בודדים. אנשים מתעניינים האם אפשר לקיים טיולים ומה קורה אם מבטלים, אבל לגבי חלק מהתשובות המצב לוט בערפל - כי יש הרבה גורמים שקשורים, כמו למשל חברות התעופה, שהן מבחינתן טסות כרגיל".

"העניין של הכור הוא לדעתי הליבה של הבעיה", ממשיך רילסקי, "היה ובתוך כמה ימים העניין ייפתר, לדעתי רוב הטיולים יוכלו לצאת לדרך. אם הבעיה לא תיפתר, היא תעמיד בסימן שאלה את כל מאות התיירים הישראלים שצפויים לצאת ליפן, ומספרים גבוהים הרבה יותר מבחינת התיירות ברחבי העולם ליעד זה. פריחת הדובדבן זאת העונה השנייה הכי מבוקשת ביפן, אחרי חודש מאי שנחשב לתקופת האביב".

בין ישראל ויפן לא פועלות טיסות ישירות, והנוסעים הישראלים מגיעים ליפן באמצעות טיסות המשך, בעיקר דרך אירופה או המזרח הרחוק. חברות תעופה ברחבי העולם עדכנו כבר בסוף השבוע כי נוסעים יכולים לבצע שינויים בכרטיסים שהוזמנו, ללא תשלום קנס, אולם הדבר מותנה בטווח זמנים מסוים ומשתנה מחברה לחברה. "ישנה מדיניות שנקראת Goodwill Policy, לפיה החברות מאפשרות לשנות את מועדי הטיסות", הסביר גורם באחת מחברות התעופה בארץ, "המענה הוא במיוחד עבור נוסעים בודדים, וגם המדיניות הזאת משתנה בכל יום, לפי המצב". אלא שלגבי קבוצות מאורגנות שהתשלום עבורן נעשה דרך חברות הנסיעות, נראה שהליך הביטול מעט יותר מסובך, בעיקר משום שכאמור, הטיסות ליפן פועלות כרגיל.

המועצה לצרכנות: זכויות הצרכנים באשר לביטול עיסקאות

בעקבות האירועים ביפן, מעדכנת המועצה לצרכנות לגבי זכויות הצרכנים באשר לביטול עסקאות. במועצה מסבירים כי מדובר בעסקאות שנפגעות בשל כוח עליון, אולם אין הדבר אומר בהכרח שהצרכן יזכה למלוא כספו בחזרה במקרה של ביטול עסקה מצדו.

"האירועים ביפן הכוללים שילוב של רעידת אדמה, גלי צונאמי וחשש לדליפה רדיואקטיבית, מהווים לעמדת המועצה לצרכנות אירועים הנובעים מכוח עליון. בנסיבות החדשות הנוצרות כתוצאה מאותו כוח עליון, קיום ההעסקה, בתנאים שנקבעו מראש, הוא בלתי אפשרי ובלתי צודק. אומנם ביפן רעידות אדמה הן אירוע צפוי, אולם חוזקה של רעידת האדמה הנוכחית בשילוב גלי הצונאמי והחשש מאסון רדיואקטיבי, הינו מצב נדיר ובלתי צפוי. לעמדת המועצה לצרכנות בנסיבות אלה, לא צודק לחייב את מי מהצדדים לקיים את ההסכם כלשונו, במידה והוא אינו מעוניין בכך, עקב שינוי הנסיבות. בשלב זה, כאשר המצב איננו ברור, כל אחד מהצדדים, לרבות הצרכן, הנאלץ שלא לקיים את ההתחייבויות שלו, יכול לדרוש את ביטולו של ההסכם בטענה שההסכם סוכל על ידי כוח עליון".

האם הצרכנים זכאים להחזרי תשלום במקרה של ביטול?

 

"החוק קובע כי במקרים בהם לא ניתן לקיים את החוזה כתוצאה מאירוע מסכל, נתונה לבית המשפט הסמכות לקבוע כיצד לחלק את הנזק בין הצדדים לעסקה. על בית המשפט להחליט האם יש להשיב כספים, למי ובאיזה סכום. עקרון הצדק המנחה בחוק הוא שעל כל צד לשלם את ההוצאות הסבירות שהוצאו לשם קיום החוזה ולהשיב את יתרת הכספים. הניסיון מלמד כי במקרים דומים בעבר, עסקים בעלי מודעות צרכנית גבוהה, עשו כל שבידם על מנת לסייע לציבור לקוחותיהם ולהקטין את נזקיהם. דומה כי במקרים רבים, ישיבו עסקים לצרכנים את כספם, גם אם לא יעשו זאת ברצון, מתוך מודעות, ייעוץ משפטי ומשקל נאות לסיכון והסיכוי בהליך משפטי. מומלץ ללקוחות לפנות תחילה ישירות אל העסקים ולבקש השבה של הכספים, כשהניסיון מלמד כי לרוב ניתן להגיע להסכמות בדבר השבה חלקית או מלאה, גם מבלי לפנות לערכאות".

נתקעתי ביפן במשך מספר ימים והיו לי הוצאות רבות. האם אני יכול לתבוע את חברת התעופה?

 

"לרוב, במקרים מסוג זה, הן ציבור הצרכנים והן חברות התעופה סופגים נזקים כספיים ולא ניתן להטיל על חברות התעופה את הנזקים שנגרמו לצרכנים".

האם סוכן הנסיעות חייב להשיב לי את הכספים ששולמו?

"בדרך כלל סוכן הנסיעות מעביר את הכספים שהוא מקבל בגין העסקה לספקי השירות, בתמורה לעמלה. בנסיבות סיכול, וככל שהסוכן שילם או נאלץ להעביר כספים לספקים, הוא אינו חייב לספוג את העלויות כתוצאה מביטול העסקאות. לעמדת המועצה לצרכנות, על הסוכן לנסות ולמזער את הנזק. אמינות ורצינות כל סוכן נסיעות, כמו גם רמת השירות שהוא מסוגל לתת לצרכנים, נבחנים דווקא ברגעים הקשים מסוג זה וסוכן נסיעות המתנער מכל אחריות לסייע לצרכנים לקבל את שמגיע להם מהספקים, אינו מעניק את השירות הטוב שמגיע ללקוח".

תגיות