אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גם החברות הישראליות ביפן סופגות את ההדף צילום: איי פי

גם החברות הישראליות ביפן סופגות את ההדף

רוב החברות הישראליות שפועלות ביפן מעריכות כי בטווח הארוך, עבודות השיקום יתניעו מחדש את המגזר העסקי של הכלכלה השלישית בגודלה בעולם. "עדיין מוקדם להעריך את המשמעויות של פגעי הטבע"

14.03.2011, 07:05 | כתבי כלכליסט

חברות הביטוח: הערכת העלויות של כלל ביטוח עומדת על 51 מיליון שקל 

כלל ביטוח, שבשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, ממשיכה לספוג מהלומות מאחזקותיה בחברת הביטוח האנגלית ברודגייט שרכשה ב־2001, על רקע גל נזקי הטבע שמכה את העולם. ברודגייט מספקת ביטוחים בגין נזקי טבע למדינות שונות בעולם. מהערכה ראשונית שפרסמה כלל עולה כי הנזק מסתכם ב־28 מיליון שקל  לאחר השתתפות חברות ביטוחי המשנה שבהם מבוטחת ברודגייט בעלות הנזק. כמו כן תידרש ברודגייט לרכוש ערכי כינון לביטוחי המשנה בחברות הביטוח שבהן היא עצמה מבוטחת, המוערכים ב־11–17 מיליון שקל. ההוצאה בגין ערכי כינון נרשמת במקביל להכנסה מפרמיות ולא צפויה לגרום להפסד.

חשיפה זו מתווספת לחשיפת ברודגייט לנזק בגין רעידת האדמה שאירעה בניו זילנד לפני כשבועיים, המוערך בהערכה ראשונית - על בסיס ניסיון העבר של החברה מנזקי רעידת אדמה קודמת שאירעה בניו זילנד בספטמבר 2010, ועל בסיס הערכות השוק לנזק הכולל שאירע בחודש שעבר בניו זילנד - בסכום של כ־32 מיליון שקל, מתוכם 9 מיליון שקל ערכי כינון. כך, יוצא שההפסד הכולל שצפויה ברודגייט לרשום מנזקי האסונות הללו מסתכם ב־51 מיליון שקל.

רחלי בינדמן

הייטק: יפן תורמת כ־11% מהכנסותיה של אורבוטק

אחת החברות הישראליות שלהן מכירות משמעותיות ביפן היא אורבוטק, ספקית ציוד הבדיקה למעגלים מודפסים ומסכים שטוחים, ויותר מכ־11% ממכירותיה ב־2010  כ־60.3 מיליון דולר  הגיעו ממדינה זו.

 

עמיחי שטיינברג, המשנה למנכ"ל אורבוטק, אמר בשיחה עם "כלכליסט" כי "עדיין מוקדם להעריך את המשמעויות של פגעי הטבע ביפן. לאורבוטק אין מתקני ייצור ביפן והארגון ביפן הוא לשיווק, למכירה ולשירות לקוחות. משרדי החברה נמצאים בטוקיו, שבה לא היתה כמעט פגיעה. עם זאת, יפן תורמת כ־11% מהכנסות החברה, שזה לא מעט". אורבוטק מעסיקה כ־107 עובדי שיווק, מכירה ושירות לקוחות ביפן, מתוך 1,770 עובדים ברחבי העולם. שטיינברג אומר כי לאירועים יש שלושה מעגלי השפעה: "המעגל הראשון הוא האנשים שלנו והמשרדים, ובמעגל הזה הכל בסדר. במעגל השני, מעגל הלקוחות והספקים ביפן, אנחנו בתהליך של איסוף מידע. המעגל השלישי הוא ההשפעה על הכלכלה העולמית, ועדיין מוקדם מכדי להעריך איך יתפתח האירוע".

ניר צליק

 

מוליכים למחצה:
המ־לט - "השפעת האירועים בטווח הארוך תהיה חיובית"

המ־לט מקבוצת אי.די.בי, העוסקת במגזר התהליכי ובמגזר המוליכים למחצה, סגרה את מפעל הייצור ביפן בתחילת 2009, ומסרה כי המחסן הלוגיסטי בטוקיו נפגע במידה מסוימת, אולם לא נרשמו נזקים נוספים.

 

לדברי מנכ"ל החברה אורי אולינר, בטווח הבינוני־ארוך דווקא צפוי להתרחש שיפור בביצועיה של החברה ביפן בעקבות רעידת האדמה, אולם בטווח הקצר עלולה להיווצר בעיה. "אני יכול להעריך שההשפעה בטווח הבינוני והארוך תהיה חיובי, כי הביקושים יעלו מאוד. המ־לט פונה לשוק התעשייתי בכל התחומים. כשיצטרכו לחדש את התשתיות, ישתמשו גם במוצרים של המ־לט".

לגבי הפעילות ביפן הוסיף אולינר כי החברה משערת שתוכל לספק את הביקושים למוצריה מהמרכזים הלוגיסטיים שלה במקומות אחרים בעולם, כגון צפון אמריקה ואירופה. המ־לט מעסיקה כ־15 עובדים ביפן. כמו כן, לחברה יש כ־5.2 מיליון דולר המוחזקים במטבע הין היפני, שלפי הערכות מומחים עתיד להיחלש בתקופה הקרובה.

ניר צליק

 

 , צילום: סי די בנק צילום: סי די בנק  , צילום: סי די בנק
תעשיית התרופות:
הביקוש לתרופות הגנריות של טבע עתיד לעלות

כמדינה שבה מהפכות מתרחשות לאט, יפן טרם אימצה את הגנריקה, ומשכך נשלט שוק התרופות שם, השני בגודלו בעולם, בידי חברות מקומיות שמפתחות מוצרים מקוריים. אלא שהזדקנות האוכלוסייה, שמגדילה את הוצאות הבריאות הגבוהות ממילא, תביא לבסוף לשינויים רגולטוריים ולפתיחת המדינה לגרסאות גנריות זולות יותר. למרות המאמצים הרבים שמפגין הממשל ביפן, והיעד השאפתני שקבע - הגדלת השימוש בגנריקה ל־30% עד 2012 - טבע עדיין אינה שחקן משמעותי בשוק היפני. לטבע שותפות עם קואה, חברת תרופות גנרית יפנית, והשתיים מעריכות כי ב־2015 יצליחו מכירותיה במדינה לחצות את רף המיליארד דולר.

 

האסון שפקד את יפן אמנם עשוי להאיץ בטווח הקצר את הדרישה לתרופות גנריות אך קשה להעריך כיצד הדבר ישפיע על ההכנסות של טבע במדינה, המוערכות במאות מיליוני דולרים בודדים. ב־2010 רשמה טבע הכנסות שיא של 16.1 מיליארד דולר – צמיחה של 16% לעומת 2009. בשורה התחתונה חתם נשיא ומנכ"ל טבע שלמה ינאי על רווח נקי מתואם של 4.1 מיליארד דולר.

שניר הנדלר

 

יבואניות הרכב: מחירי מאזדה של דלק מוטורס יעלו בעקבות הפגיעה בתשתיות

יבואני הרכב מודאגים מפני עליית מחירים בחודשים הקרובים. "רעידת האדמה והצונאמי עשויים להרעיד את האדמה תחת רגלי יבואניות הרכב היפני", אמר אתמול ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, בהתייחס להשפעת האירועים על דלק מוטורס, יבואנית מאזדה. "משיחה שערכנו עם יבואנית מאזדה עולה שמפעלי מאזדה לא נפגעו, אולם מצב קבלני המשנה של מאזדה אינו ידוע. נוסף על כך קיימת פגיעה בתשתיות - רכבות, כבישים, חשמל ומים, פגיעה שעשויה להביא לעיכובים לוגיסטיים נוספים באספקה". עוד קובע יונגר שעלייה בערך הין תביא לירידה בחוסנה הפיננסי של דלק רכב ולהתייקרות רכבי מאזדה.

 

חשש נוסף הוא שבעקבות קשיי האספקה של מכוניות וחלקי חילוף, תיווצר "מלחמת מחירים" בין יבואנים של מכוניות יפניות במדינות שונות. המחירים שבהם קונים היבואנים הישראלים את המכוניות היפניות נחשבים לנמוכים במיוחד, וזאת מכיוון שבישראל יש מיסוי גבוה, וגם שיטת חישוב שווי השימוש מגבילה את מחירי המכוניות. כעת, אם תיווצר בחודשים הקרובים סיטואציה של מחסור במכוניות, עלולים היבואנים הישראלים למצוא את עצמם במלחמת מחירים מול יבואנים במדינות אחרות, מה שייאלץ אותם לייקר את המחיר לצרכן.

תומר הדר

 

ספנות: צים רואה הזדמנות להעברת סחורות מאירופה לאסיה

צים היא אחת החברות החלוצות בשוק המכולות ליפן. החברה פועלת בקווים הבינלאומיים מיפן לאירופה ולארה"ב, וגם בשווקים הפנימיים של פנים־אסיה.

 

מתניה שוורץ, סמנכ"ל שיווק צים ישראל, אמר ל"כלכליסט" כי החברה מעסיקה כמה עשרות עובדים מקומיים וכי הוא מעריך שלא צפויה השפעה מהותית על עסקיה. "כרגע אין אוניות של צים באזור ולכן ההשפעה לא מהותית", אמר.

שוורץ ציין כי עוד מוקדם לדעת את היקף הפגיעה בשוק התובלה הימית, אך הוא מאמין כי ממשלת יפן תפעל לפתיחת הנתיב במהרה.

עוד אמר שוורץ כי בצים רואים הזדמנות במשבר, בעיקר בהעברת סחורות מהשווקים באירופה ובארה"ב לצפון־מזרח אסיה. כמו כן, בימים אלה נמצאת צים בתהליך של פתיחת קו אוניות גדולות בין אירופה לאסיה, שיוכלו לסייע בשיקום יפן.

טל ליטמן

 

צים. רואים במשבר הזדמנות, צילום: אלעד גרשגורן צים. רואים במשבר הזדמנות | צילום: אלעד גרשגורן צים. רואים במשבר הזדמנות, צילום: אלעד גרשגורן

מערכות השקיה: מכירותיה של נטפים עשויות להיפגע בטווח הקרוב

גם בחברת ההשקיה נטפים עקבו בסוף השבוע האחרון בדאגה אחר ההתרחשויות ביפן. אחת מ־30 החברות־הבנות של נטפים ברחבי העולם פועלת מיפן זה יותר מעשור. משרדי החברה ממוקמים בסמוך לטוקיו והיא מעסיקה במדינה 23 עובדים, חלקם מקומיים.

 

איתן מרקוביץ', מנהל הפעילות של נטפים ביפן, מסר אתמול כי לכל העובדים שלום, וגם משרדי החברה לא נפגעו.

אתמול סירבה נטפים להתייחס להיקף פעילותה ביפן ולתת הערכות לגבי ההמשך, אולם על פי הערכות בשוק, 3%–5% ממחזור ההכנסות של החברה, שעמד ב־2010 על 600 מיליון דולר, מקורו בשוק היפני, ומכירותיה עשויות להיפגע בטווח הקרוב כתוצאה מבלימת ההתקדמות של פרויקטים מתוכננים, שהחברה היתה אחראית על השקייתם. בטווח הארוך הפעילות צפויה לחזור לאיזון.

טל ליטמן

ביוטכנולוגיה: קריסת מערכות התחבורה תקשה על גיוון אימג'ינג

בגיוון אימג'ינג, מפתחת גלולות האבחון למערכת העיכול, הופתעו בסוף השבוע מממדי האסון ביפן. גיוון סימנה את השוק היפני כיעד מרכזי וכמנוע צמיחה של החברה.

 

ב־2010 הסתכמו הכנסותיה של גיוון בכ־158 מיליון דולר, אך רק 4% מהם מגיעים ממכירות מוצריה ביפן - בעיקר ממכירות גלולת הדגל שפיתחה, PillCam SB, שנועדה לאיתור מחלות במעי הדק.

גם כאן עדיין מוקדם להעריך את השפעת האסון על פעילות גיוון בכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

סמנכ"ל הכספים של גיוון אימג'ינג, יובל ינאי, אמר ל"כלכליסט" כי "במשרדי החברה ביפן לא נגרם כל נזק בנפש או ברכוש. מבחינת הפעילות העסקית של גיוון, ייתכן שקריסת מערכת התחבורה בטוקיו תקשה על העסקים, אבל הנחת העבודה שלי היא שלא צפויה להיות לכך השפעה מהותית על גיוון".

שניר הנדלר

תגיות