אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": עדויות נוספות בפרשת שופרסל

בלעדי ל"כלכליסט": עדויות נוספות בפרשת שופרסל

העדויות שגבו חוקרי רשות ההגבלים ממנהלים ובעלים בחברות תנובה, יוניליוור, נטו וש.שסטוביץ מספקות הצצה ליחסים המורכבים בין הרשת לספקיה הגדולים

15.03.2011, 11:37 | ענת רואה

"כלכליסט" חושף ארבע עדויות נוספות של מנהלים ובעלים בחברות תנובה, יוניליוור, נטו וש.שסטוביץ. העדויות שגבו חוקרי רשות ההגבלים מספקות הצצה ליחסים המורכבים בין הרשת לספקיה הגדולים.

שופרסל סירבה להגיב על הדברים.

מוטי קרן, לשעבר יו"ר ומנכ"ל יוניליוור: "ההתנהלות של שופרסל היתה מוזרה מאוד"

 

מוטי קרן, צילום: שאול גולן מוטי קרן | צילום: שאול גולן מוטי קרן, צילום: שאול גולן

חוקרי רשות ההגבלים העסקיים הזמינו לחקירה את מוטי קרן, שכיהן בזמנו כיו"ר וכמנכ"ל קבוצת יוניליוור. לפי קרן, שופרסל היא הלקוח הגדול ביותר של החברה ומהווה 18% מהמחזור שלה שמסתכם ב־2 מיליארד שקל. יוניליוור משווקת, למשל, את דגני הבוקר של תלמה, את המותגים קנור, בלובנד ומזולה וכן את מותגי הטיפוח דאב ופינוק ואת מוצרי הניקיון סיף פנטסטיק.

"אפי התקשר ושאל אותי אם ראיתי את המבצע הזה", מספר קרן. "אמרתי לו שלא. הוא סיפר לי שמוכרים מוצר שלנו - פינוק - ב־2 שקלים. אמרתי לו שכמו שהוא יודע, אנחנו לא אחראים למחיר המדף וזה לא היה בתיאום איתנו".

קרן סיפר עוד כי בהמשך הוא שוחח עם מנהל המכירות שלו, וזה אמר: "יש אמירה מצד שופרסל שרוצים להוציא מוצר מסוים שלנו מהגיוון. מדובר במוצר ניקיון, משחת כלים של סיף". לדבריו "כל ההתנהלות של שופרסל היתה מוזרה מאוד. בסוף המוצר נשאר. אמרו לנו שהוא בחוץ, ואז אמרו שהוא לא בחוץ... היתה סמיכות זמנים מוזרה (למבצע של רבוע כחול)... ביקשתי מהאנשים שלנו שיבררו... אמרו שלא מצליחים לקבל תשובות ושמשהו פה מוזר".

עם זאת, קרן הדגיש כי בניגוד לספקיות אחרות, הוא לא היה מודאג. "יש לנו מערכת יחסים עם שופרסל שנבנתה בשנים האחרונות, לאחר המשבר הגדול שהיה לנו עמה. היה מאבק אגרסיבי מאוד בתחילת 2006, אז שופרסל הוציאה לנו כמות אדירה של מוצרים מהגיוון, צמצמו לנו שטחי מדף, הוציאו 200 סדרניות שלי מהחנות מהיום להיום והפעילו המון סנקציות כדי להפעיל עלינו לחץ שנסכים לתת להם תנאים טובים יותר... כתוצאה מכך נבנתה מערכת יחסים שבה כל צד מבין את כללי ההתנהגות ואת הקווים האדומים של הצד השני".

 

יוני שסטוביץ, בעלים ומנכ"ל ש.שסטוביץ: "אם אתה ספק, רוזנהויז אחראי על העתיד שלך"

 

יוני שסטוביץ, צילום: אביגיל עוזי יוני שסטוביץ | צילום: אביגיל עוזי יוני שסטוביץ, צילום: אביגיל עוזי

ליוני שסטוביץ, בעלים ומנכ"ל משותף של חברת ש. שסטוביץ, העוסקת ביבוא ובשיווק מוצרי צריכה בתחומי מזון, טואלטיקה וקוסמטיקה (קולגייט, פלמוליב, ג'ונסון אנד ג'ונסון, ברילה, קלוגס), יש דוגמה לעימות חריג עם שופרסל: "יש לי מוצר מוביל שנקרא פלמוליב לכלים צילינדר", הוא סיפר לחוקרים. "כשפתחו את שופרסל דיל, מכרו אותו במחיר שהוא מתחת למחיר עלות. בשלב מסוים הוא (אפי רוזנהויז - ע"ר) אמר לי שהוא לא מרוויח כסף על המוצר, ואם לא אעזור לו, הוא יוריד את המוצר מהגיוון. אחרי שלא הגענו לעמק השווה, קיבלתי מכתב משופרסל שמודיע לי שמתאריך מסוים הוא משנה את מחיר הקנייה למחיר שמאפשר לו רווח סביר, ואם אני ממשיך לספק החל מתאריך זה, זה המחיר שאני מקבל".

 

שסטוביץ אומר כי הוא סירב להיכנע: "הפסקתי את האספקה של המוצר הזה, ומספר חודשים לא קטן הוא היה ללא המוצר הזה על המדף... אפי מכיר אותי כבר הרבה שנים. הוא איש קשה, ולצערנו, אנשים לא ראו את הנולד...אני חושב שיש היום גוף שנקרא שופרסל שאם אתה ספק בתחום המזון ולא מסתדר איתו, אתה יכול לסגור את העסק. אפשר להגיד שאפי כוחני, ואם אתה ספק, אפי אחראי על העתיד שלך. על פיו יישק דבר ועל פיו השוק יתיישר".

שסטוביץ מספר כי ביום שבו פורסמה מודעת המבצע של רבוע כחול, רוזנהויז צלצל אליו וביקש להוציא אותו דחוף מישיבה. "הוא שאל אם אני מבין איזה נזק המודעה הזאת גורמת, שהיא קובעת את ערך המוצר ב־3.99 שקלים, ושזה אומר שהוא יצטרך למכור את המוצר בפחות. הוא לא ביקש שאעשה כלום... כאשר אפי מתחמם, הוא נובח... "אפי, שהוא לקוח מרכזי בשסטוביץ, יכול לגרום הרבה נזק ולגרום להרבה סנקציות שיפגעו במותגים שלי".

 

דוד עזרא, יו"ר מועצת המנהלים בנטו: "רוזנהויז הוריד לחברות הגדולות את המוצרים"

דוד עזרא, צילום: א. סהר דוד עזרא | צילום: א. סהר דוד עזרא, צילום: א. סהר

דוד עזרא, יו"ר מועצת המנהלים של חברת נטו, שאחד ממוצריה - טונה ויליגר - השתתף במודעת מבצע של רבוע כחול, מספר כי קיבל שיחת טלפון מרוזנהויז לגבי המבצע: "אני לא יודע על מה הוא כעס יותר, על זה שדלפו לו המוצרים למגה או על המחיר עצמו. נראה לי שהוא כעס יותר שדלפו לו המוצרים. גם אתה היית כועס אם אותם עשרה מוצרים שפרסמת היו מתפרסמים גם אצל אחר".

 

עזרא מספר בעדותו ברשות ההגבלים: "אמרתי לאפי, 'לא מכרת עוף ב־99 אגורות?', הוא אמר שזה לא אותו הדבר. שעוף זה מוצר של קומודיטי, אין עליו שם ואין עליו זהות. לטונה יש שם".

בעדותו מסביר עזרא מדוע רוזנהויז לא איים עליו ולא נקט סנקציות כלשהן. לדבריו, רוזנהויז "הלך לחברות הגדולות והוריד להן את המוצרים שהם יותר הבטן הרכה שלהם. מה הוא יוריד לי? את הפטריות? יש לו פטריות ויליגר לכל שנת 2009 שהוא כבר קיבל. בנוסף מכרנו לו שמונה קונטיינרים של פטריות שופרסל במותג שלו. לכן הוא גם לא איים עליי להוריד לי מוצר. אם למשל הוא היה מאיים שיוריד לי את הקבב, שאני 40% מהשוק וגם עושה לו את המותג הפרטי, זה ברור שזה לא היה רציני. הוא לא יהרוס לעצמו את העסק... אני לא הייתי נכנע לשום דרישה שלו. זה המוניטין שלי בשוק, של לא נכנע... אם אני לא אמכור לשופרסל, אמכור אצל מישהו אחר. בבשר למשל, שזה כמעט 30% ממחזור המכירות שלי, אנחנו כמעט שלא מוכרים לו כלום".

 

אייל מליס, מנכ"ל תשלובת החלב בתנובה: "שופרסל ביקשה תשלום על הכנסת מוצר חדש"

אייל מליס, צילום: אביב חופי אייל מליס | צילום: אביב חופי אייל מליס, צילום: אביב חופי

מנכ"ל תשלובת החלב בתנובה אייל מליס אמר בעדותו: "היתה שיחת טלפון שלי לאפי, כיוון שמנהל חטיבת המכירות שלי לא היה בארץ, בנושא השקת קו מוצרים חדש של תנובה - סדרת פיתויים. הם לא הכניסו את המוצר לגיוון. קיבלתי החלטה שאני עולה לפרסום אף שהלקוח, שופרסל, המהווה 60% מהשוק המאורגן, לא הכניס את המוצר. אנחנו מאוד מאמינים במוצרים שלנו, ראיתי לנכון לעשות את הטלפון כדי שלא נאבד את המומנטום. היה מו"מ מסחרי בין תנובה לשופרסל, אינני בקיא בפרטים, נדמה לי שחלק מהדרישה של שופרסל היתה שנשלם להם על הכנסת הסדרה החדשה לגיוון. כיוון שהסדרה מחליפה חלק מהמוצרים הקיימים לא חשבתי שנכון שתנובה תשלם על כך.... לאחר כמה ימים שופרסל הכניסה את הסדרה למגוון, כנראה לחץ הצרכנים והפרסום עשה את שלו".

תגיות