אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": תושבי תל ברוך הישנה נלחמים בתוכנית בת 40 שנה צילום: אוראל כהן

בלעדי ל"כלכליסט": תושבי תל ברוך הישנה נלחמים בתוכנית בת 40 שנה

תוכנית להרחבת כביש קק"ל בתל אביב הוציאה את שכונת תל ברוך למאבק: התושבים טוענים כי ההפקעות יחייבו הרס בתים ויגרמו נזק של 70 מיליון שקל. העירייה: ההפקעה תאפשר הפחתת שימוש ברכב פרטי

20.03.2011, 10:18 | דותן לוי

תוכנית פיתוח בת 40 שנה שעיריית תל אביב החזירה לחיים מעוררת התנגדות בשכונת תל ברוך הישנה, שתושביה התארגנו כדי לסכלה. התוכנית העירונית מבקשת להרחיב את כביש קק"ל בקטע שבין מחלף קק"ל ועד רחוב בני אפרים מארבעה נתיבים לשישה, ולהוסיף שבילי אופניים ומפרצי חניה מצדיו. לטענת התושבים, ההרחבה תחייב הפקעת שטחים נרחבים על חשבון חצרותיהם הפרטיות והריסה של כמה בתים. דו"ח שמאי שהזמינו התושבים מעריך את הנזק שייגרם להם ב־70 מיליון שקל.

שכונת תל ברוך נוסדה ב־1946, ובשנים 1948–1950 יישבו אותה עולים מבולגריה. מרבית הבתים באזור הם צמודי קרקע דו־משפחתיים שהורחבו עם השנים, אם כי רבים מתושבי השכונה המקוריים או יורשיהם עדיין מאכלסים אותה. השכונה נחשבת ליוקרתית, ובקטע שבו עוסקת תוכנית הפיתוח מתגוררים בכירים במשק כמנכ"לית הבורסה לני"ע אסתר לבנון והיזם דודי אפל.

33 מתוך 70 המשפחות המתגוררות בקטע הרחוב המיועד להרחבה התאגדו למאבק משפטי נגדה, והם מיוצגים בידי עו"ד ענת בירן. התושבים טוענים כי העלאתה מהאוב של התוכנית, 40 שנה לאחר שתוכננה, מעלה תהיות לגבי התועלת שתופק ממנה. לדבריהם, התוכנית המקורית נערכה ללא בדיקות נאותות המקובלות כיום, ובהן בחינת תחבורה, מיגון, אקוסטיקה ושמאות.

לטענת התושבים, בשנים שחלפו חלו שינויים רבים בשכונה והתוכנית אינה בודקת האם הרחבת הכביש תפתור את בעיות התנועה בו. לדבריהם, גם אם ההרחבה תפתור את בעיית הפקקים, היא רק תועבר כמה עשרות מטרים משם לצומת הבא. לפי דו"ח שהכין השמאי עדי צביקל עבור התושבים, בחלק מהבתים החצרות יצטמקו עד לחצי משטחן. בנוסף טוענים התושבים כי הכביש יעבור סנטימטרים ספורים מקו הבתים, ויהפוך את המגורים בהם ללא ראויים. במכתב שהעבירו התושבים לעירייה באמצעות עו"ד בירן נכתב, "מדובר בהפקעות בעלות השלכות דרמטיות על בתיפ שבהם מתגוררים תושבים, חלקם זה עשרות שנים, כאשר משמעות ההפקעה היא הריסת בתי מגורים ו'רעידת אדמה' מבחינת המשפחות".

תגובת העירייה: "ההפקעה הינה על פי תוכניות תקפות. על פי פסיקת בית המשפט, תם פרק הזמן שאסר את הפקעת השטח ומימושה יאפשר יצירת מערך של תחבורה ציבורית שתפחית את השימוש ברכב הפרטי ותאפשר במקביל שימוש בטוח באופניים".

תגיות

35 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

35.
כולנו נהנים מהצמחייה
מעבר לשיקולים התחבורתיים-סביבתיים, שקיבלו כאן ייצוג ראוי, כדאי לשים לב לכך, שלא רק הדיירים, כי אם כל העוברים בדרך נהנים מהצמחייה העשירה שמצדדיה. זה קרוב לארבעים שנה, שאני משתמש בדרך זוֹ כמעט יומיום וּמשתאה לפלא של דרך עירונית כה ידידותית מבחינה חזותית ואקלימית. כולנו נפסיד מהפיכתהּ לעוד מדבר של אספלט.
אלון אלירן , רמותצהלה  |  20.08.11
32.
לא יעלה על הדעת שיפנו אזרחים מבתיהם במדינת ישראל . אחד למען כולם וכולם למען אחד
עם אחד עם שיר אחד המנגינה לעולם תישאר עם אחד עם שיר אחד נשיר לכם כי אתם לא לבד כולנו ביחד למען כולם בתקווה שנגיע וישמע העולם עם אחד עם שיר אחד. אני בטוחה שהם היו הראשונים שהתנגדו ושיתנגדו בעתיד לפינוי תושבים יהודים מבתיהם, אין לי ספק שהם עמדו על רגליהם האחוריות והפעילו את קשריהם הענפים למען כל תושב יהודי/ישראלי שפונה מביתו ולכן אני איתם! אני בטוחה שהם תרמו ממונם ומזמנם למען מפוני גוש קטיף.
עמי שׂרֶאל , אחד העם  |  20.03.11
לכל התגובות