היוטיוב כולו נגדנו
במקום להאשים את אתר הסרטונים באפלית תכנים פרו-ישראליים, מוטב שמערך ההסברה הישראלי ילמד סוף סוף להשתמש בו כראוי
בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת יצאה נציגת דובר צה"ל במתקפה חריפה נגד יוטיוב וטענה כי האתר מפלה לרעה תכנים ישראליים, לעומת תכנים פלסטיניים. "במבצע עופרת יצוקה העלינו ליוטיוב כ-120 סרטונים. יוטיוב הורידו ארבעה סרטים בתוך 12 שעות בלבד, בגלל לחץ פלסטיני, ורק אחרי טלפונים וויכוחים הצלחנו להחזיר אותם", טענה סא"ל אביטל ליבוביץ'. "גם במהלך המשט הם הורידו תוך שעות ספורות שני סרטים שצולמו על ידי מזל"ט, שזה זמן שיא".
דוברים אחרים בדיון טענו גם הם כי יוטיוב מפלה את ישראל לרעה, אך תיאור של גוגל כדמון שונא ישראל לא יכול לחטוא לאמת בצורה גדולה יותר. זה קרוב לחמש שנים שהחברה מפעילה סניף עסקי רחב ומסועף העוסק בקידום מוצרי גוגל בקרב משתמשים ישראלים. בקרוב אף צפויים משרדי גוגל ישראל לעבור למיקום גדול ומרווח יותר, על רקע הגדילה המשמעותית בפעילות המקומית.
בנוסף מפעילה החברה מרכז מו"פ גדול בחיפה כבר קרוב לחמש שנים, אשר אחראי למספר רב של פיתוחים מרכזיים שנמצאים בשימוש יומיומי של משתמשים מכל העולם. אתר יוטיוב עצמו מבצע פעילות רבה לקידומו בישראל, בתחומים שונים. ולמעשה, ההאשמות עלו יום אחד לפני שהשיק האתר, בשיתוף יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, יוזמה לפתוח ערוץ יוטיוב אישי לכל 120 הח"כים.
תאשימו את פייסבוק בזה שאתם לא מקבלים לייקים?
אבל מעל לכל הטיעונים האלו ניצבת עובדה מעשית אחת: בניגוד למה שמיהרו לטעון באותו דיון רווי השמצות, הסרטונים לא מוסרים מהאתר בגין פעילות מונחית ומכוונת מצד יוטיוב. מנגנון הורדת הסרטונים באתר הנו אוטומטי בחלקו ומבוסס בעיקר על תלונות גולשים. אם גולשים רבים יסמנו, בתוך זמן קצר, סרטון כלשהו כבעייתי - הסרטון יורד מיד ויוחזר רק לאחר בדיקה (שעלולה להימשך זמן מה) שתוודא שהתכנים בו אינם פוגעניים.
מדובר, למעשה, לא במדיניות מכוונת של יוטיוב וגוגל, אלא בהתארגנות מכוונת של פעילי רשת מתנגדי ישראל המרכזים את מאמציהם בהורדה, ולו הזמנית, של סרטוני יוטיוב המקדמים את התעמולה הישראלית. ההאשמות שהועלו בכנסת שקולות לטענות (בדיוניות, בינתיים) כי פייסבוק מפלה את ישראל מכיוון שסטטוסים פרו-ישראליים לא מקבלים מספיק לייקים.
במקום להאשים את גוגל ויוטיוב בכישלונותיו, כדאי שדובר צה"ל ישפר את מערך פעילותו המקוונת במדיה החברתית. הנה המלצה לצעד ראשון: לשכור אנשים שמבינים איך המדיה הזו באמת עובדת.
15 תגובות לכתיבת תגובה