אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דרוש: מנהל עם שיק פתוח

דרוש: מנהל עם שיק פתוח

מרצדס CLS היא האחות הצעירה והמטורפת של מכונית המנהלים מרצדס E CLASS: אותה שלדה, אותו מנוע, אבל עם מרכב שנותן לה מראה ייחודי. היא אמנם יקרה ב-170 אלף שקל מהאחות הבוגרת, אבל לפי נתוני מרצדס זה לא ישנה ל-80% מהקונים שלה, שמתעניינים רק במראה החיצוני

21.03.2011, 08:21 | תומר הדר

בכביש המפותל שמתחיל באזור התעשייה של כרמיאל ועולה במעלה ההר, זה שהעדות היחידה לקיומו היא שלט ירקרק ודהוי שעליו כתוב "תפן", יש אזור מסוים, שאנשים מסוימים נשבעים שביום גשום וערפילי, עם התאורה הנכונה, נראה כמו טוסקנה.

אבל הוא לא, כי טוסקנה יש רק אחת. הירוק יותר ירוק, האדום יותר אדום והריח הכמעט תמידי של אוויר צלול, מעורב בעשן קמינים וריח גפנים - כזה שגורם לאנשים שפויים לחלוטין לכוון את ההגה של מרצדס CLS החדשה דווקא בכיוון הדרך הארוכה מסיינה לפירנצה, זו שעוברת בין כפרים עתיקים שקשישים יושבים בחזית בתיהם ובוהים בעצלתיים במרצדס האדומה. שאיטלקים ייסעו באוטוסטרדות, אנחנו לוקחים את הכביש המפותל.

את מרצדס CLS ממש אין צורך להציג: דמיינו מרצדס E CLASS, מכונית מנהלים מופנמת ורכה, אנונימית לעתים, כזו שקונים מנהלי מפעלי כימיקלים, רואי חשבון או ספרנים שעלו לגדולה.

עכשיו נכנסת לתמונה אחותה הצעירה והמטורפת CLS. אותה שלדה, אותה פלטפורמה, אך עם מרכב שבמרצדס מכנים מאז שנת 2003 "קופה ארבע דלתות". כלומר שימוש באותה הפלטפורמה כדי לקצץ בעלויות הפיתוח, אך עם מרכב מסוגנן ונאה יותר ועם הקשחה קלה של מערכות המתלים וההיגוי, כזו שלא תגרום ליושבי הרכב להצטער שבחרו להיות מיוחדים.

מסתכלים על הקנקן

הנתונים של מרצדס לא משקרים: 80% מבעלי ה־CLS הקודמת רכשו אותה רק בגלל המראה. להם לא יהיה אכפת שה־CLS החדשה מצוידת במתלה קדמי שלקוח מגרסת־העל של מרצדס E Class, ה־AMG. גם לא שמדובר במכונית שמצוידת במכסה מנוע, רכיבי מתלים ואפילו דלתות מאלומיניום, כדי לחסוך משקל. אולי יהיה אכפת להם מהעובדה שה־CLS החדשה היא מכונית הרבה יותר נקייה, הודות לשימוש בטכנולוגיית "עצור וסע" שמדוממת את המנוע בעת עצירה. אולי גם העובדה שמדובר בדור הראשון של ה־CLS, שמצויד במנגנון הגה שמתוגבר במנוע חשמלי ולא במשאבה הידראולית כדי להפחית במאמץ ובזיהום האוויר, תעניין אותם.

תא הנוסעים. סולידי ומוקפד, רק צריך להיזהר מידית האיתות תא הנוסעים. סולידי ומוקפד, רק צריך להיזהר מידית האיתות תא הנוסעים. סולידי ומוקפד, רק צריך להיזהר מידית האיתות

לרוב המכוניות שבחניון התצוגה של מרצדס באיטליה יש מנועי דיזל שאחראים לעיקר מכירותיה של ה־CLS באירופה, אך לא בישראל. כאן אנו מקבלים מנועי בנזין בעלי שש ושמונה בוכנות. שלי עם שש, צריך לחשוב על הסביבה. איזה מנוע.

מישהו במרצדס הבין היטב שמי שקונה CLS רוצה להרגיש שהוא קנה מכונית מיוחדת. והמנוע בהחלט מתאים. יש לו צליל משגע שנפלט מצמד אגזוזים בשרניים שלא מתביישים לספר לעולם של־CLS יש כוח.

המתחרות נושפות בעורף הקופה שמגדילות את הקופה מרצדס אמנם המציאה את מכונית הקופה בעלת ארבע הדלתות, אך המתחרים הוותיקים מגרמניה לא שקטו על השמרים תומר הדרלכתבה המלאה

למרבה המזל, למנוע משודך גם גיר מצוין בעל שבע מהירויות. עם זאת, דווקא במצב "ספורט" הגיר עושה עוול למנוע, הוא יותר מדי עצבני וקופצני. עדיף לשלב מצב רגיל ולשייט.

ל־CLS החדשה גם חסר משהו שהיה לדגם הישן, שהיה יותר הרפתקני, מחודד וייחודי. הדגם החדש, עם הפנסים הקדמיים שלקוחים ממכונית הספורט SLS, מאבד כיוון - במיוחד לאור העובדה שמתחרותיה של מרצדס, אאודי וב.מ.וו, מיהרו להודיע בשנים האחרונות על מתחרות ישירות וייחודיות לא פחות ל־CLS.

היגוי ישיר, אך מבלבל

הגשם מפסיק. כוסות אספרסו ריקות מושלכות אל דלפק של בית קפה זעיר בכפר אנונימי, מטבעות מצלצלים על השיש המבהיק, העיתונאים נעלמו, המרצדס טסה. יש לה הגה שאמור להיות מהיר מאוד; במרצדס קוראים למערכת, בפרץ של היגיון גרמני בריא, בשם "היגוי ישיר", אך במציאות ההגה מבלבל.

מרצדס CLS. מתחת למראה הספורטיבי מסתתרת מכונית מנהלים מופנמת מרצדס CLS. מתחת למראה הספורטיבי מסתתרת מכונית מנהלים מופנמת מרצדס CLS. מתחת למראה הספורטיבי מסתתרת מכונית מנהלים מופנמת

ככל שמסובבים יותר כך הוא מתקשח, ככל שמיישרים יותר כך הוא מתרכך. לא כל נהג יאהב את חוסר האחידות במידע שזורם מן ההגה. עדיף להוריד את הרגל מהגז, לפתוח חלון וליהנות מהנוף.

גם השלדה, טובה ככל שתהיה, לא מתאימה למשחקים פרועים. ל־CLS יש מערכת מתלי אוויר שבמרצדס מכנים "איירמאטיק". במצב ספורט, ביחד עם תיבת ההילוכים האגרסיבית, נדמה לעתים שה־CLS מנסה יותר מדי. יותר מדי נוקשה, קופצנית ואגרסיבית. עדיף להחזיר את הידית אל מצב שיוט, לתת לתיבת ההילוכים כמה שניות להחליט לבדה מה לעשות וליהנות מתא הנוסעים.

בניגוד לזה של ה־CLS הקודמת, שהיה יותר מדי ממוקד בנהג, תא הנוסעים של ה־CLS החדשה שפוי ונעים יותר. בניגוד לדגם היוצא, יש אפילו מקום ליושבים מאחור. כמו ב־E CLASS שעליה ה־CLS מבוססת, גם כאן יש מנגנון מעצבן שמנפח את כריות התמיכה של המושב בסיבובים שעדיף לנתק, וידית אחת למערכת האיתות ולמגבים, ששוכנת בסמוך לידית בקרת השיוט. רוצים לאותת שמאלה ב־CLS? צריך להיזהר, קל מאוד להפעיל את המגבים תוך כדי תאוצה פראית.

סוף יום, CLS אדומה ומטונפת חוזרת לנקודת האיסוף. בישראל היא עולה 700 אלף שקל, 170 אלף שקל יותר ממרצדסE CLASS שעליה היא מבוססת. האם הפער, כמחירה של מכונית משפחתית, מוצדק? התשובה היא שהנתונים של מרצדס על אותם 80% שקונים את המכונית בגלל המראה מדברים בעד עצמם. מי שקונה CLS לא ירצה מלכתחילה להיראות במרצדס E CLASS, הוא לא יספור את השקלים בארנק ויתהה שמא עליו לרכוש מכונית שהשכנים יאהבו. הוא פשוט יקנה. וה־CLS, למזלם של הקונים הפוטנציאליים, היא הרבה יותר מעוד פנים יפות.

תגיות