רדיט במקום דיג: הגולשים בוחרים את המלך החדש של החדשות החברתיות
ב-Reddit קוצרים את הפירות מנפילת אתר שיתוף הלינקים Digg, ותופסים את הבכורה בתחום אתרי החדשות החברתיים. מנהל הקהילות אריק מרטין מספר ל"כלכליסט" על הדרך לפסגה, שכללה גיוס תרומות מהגולשים כדי לקנות שרתים
המהפך באתרי החדשות החברתיים הושלם: Digg, ששלט בתחום ביד רמה, קורס, ואת מקומו תופס Reddit. מספר המבקרים ב-Digg צנח בשנה החולפת בחדות, ולאחרונה נטש המייסד קווין רוז את החברה לאחר שבע שנים, וכבר הספיק לגייס יותר ממיליון דולר עבור חברת סטארט-אפ חדשה שהקים.
הנפילה של Digg היא אחת הסיבות העיקריות לצמיחה של Reddit ב-2010. אתר שיתוף הלינקים הפופולרי האפיל בשנים האחרונות על Reddit, אבל השקת הגרסה החדשה שלו, שהעלימה חלק מהתכונות הפופולריות, עוררה זעם רב בקרב המשתמשים, שנטשו בהמוניהם למתחרה. בשיא המחאה, באוגוסט האחרון, 15 מתוך 16 הקישורים בעמוד הבית של Digg הפנו ל-Reddit. גם החזרת חלק מהפיצ'רים לא עזרה - Digg איבד את הכתר.
בינואר האחרון צבר Reddit יותר ממיליארד צפיות בעמודים (Page Views), כ-80 אלף מהן מישראל - צמיחה של 400% לעומת השנה הקודמת. ב-Reddit מדווחים כי האתר פופולרי מזה של "הניו יורק טיימס", כשאת Digg הם עקפו עוד ביולי 2010.
אריק מרטין, מנהל הקהילות של האתר, מספר ל"כלכליסט" כי באותו חודש נספרו 8 מיליון משתמשים ייחודיים, "ועכשיו יש לנו 14 מיליון. זה מראה שהעלייה בכניסות היא ברובה ממשתמשים קיימים, שפשוט התחילו לבלות יותר זמן באתר".
כרוניקה של צמיחה
"Reddit הוקם בסתיו 2005 על ידי אלכסיס אוהניין וסטיב הופמן - שני בוגרי קולג' שרצו אתר כדי לשתף ולדבר על חדשות, קטעי וידיאו, תמונות ולינקים מעניינים", מספר מרטין. "בהתחלה לא היו קטגוריות נפרדות עבור נושאים שונים, ו-Reddit כולו היה מוכוון אל עבר מתכנתים ומהנדסים".
בדומה ל-Digg, אתר הלינקים והנמסיס הנצחי, ב-Reddit כל משתמש יכול להצביע לחיוב או לשלילה על כל שרשור או תגובה, וכך התוכן הגרוע נדחק למטה. אבל ב-Reddit אפשר לפרסם גם טקסט, ולא רק לינקים. "זו יכולה להיות שאלה, קיטור בנושא פוליטיקה או אפילו סיפור על משהו שקרה לך", מסביר מרטין. "שליש מהלינקים ב-Reddit מובילים לאתר עצמו, זה מוביל לקהילה חזקה מאוד".
תכונה חשובה נוספת ב-Reddit, כמו גם ב-Digg, היא מנגנון ההצבעה. כל משתמש יכול להצביע לחיוב (Upvote), או לשלילה (Downvote) עבור כל ידיעה או תגובה, וכך התוכן הגרוע נדחק למטה בצורה הכי דמוקרטית שאפשר.
"אני חושב שהיכולת לדרג שרשורים ותגובות עושה את עיקר העבודה עבורנו", אומר מרטין, "גם אם מישהו יפרסם משהו טיפשי ולא רלוונטי, אנשים יעשו Downvote וידחקו אותו למטה מהר מאוד. ככה אתה לא חייב להתאמץ כדי לאתר את התכנים הטובים ביותר - הכל כבר ממויין עבורך. ככל שיותר ויותר אנשים ישתתפו בדיונים, ידרגו ויקחו חלק ב-Reddit, האתר רק ילך וישתפר”.
אלוף טריוויה וילד בן 4
Reddit מציע גם תתי-קהילות, Subreddits, שבהם מתפרסמים השרשורים. יש Subreddits שעוסקים בנושאים כמו פוליטיקה, טכנולוגיה או הומור, אבל האתר ברובו מורכב מתתי-קהילות ייחודיות, כמו קהילה להחלפת ממתקים (ביצי קינדר תמורת חטיף צ'יפס), או קהילה שחבריה מספרים את סיפורי היומיום המתסכלים באמצעות קומיקסים המורכבים מדמויות עם הבעות קבועות (Rage Faces).
אחת הקהילות הפופולריות, בת כשנה בלבד מאפשרת לאנשים עם סיפור ייחודי לפתוח שרשור ולענות על שאלות. בין העונים הפופולריים ניתן למצוא את אלוף הטריוויה קן ג'נינגס, שנוצח על ידי מחשב העל ווטסון, וגם את הקומיקאי סטיבן קולבר, חבר קונגרס וילד בן 4.
"כל אחד יכול ליצור את ה-Subreddit שלו, ומהרגע שהשקנו את האופציה הזו, קצת אחרי הקמת האתר, ראינו צמיחה מאוד גדולה", מסביר מרטין. "אנשים הקימו קטגוריות שבחיים לא היינו חושבים עליהן בעצמנו".
אנשים לא מזדהים אצלכם כמו בפייסבוק. איך אתם יכולים לדעת מה הזהות של מי שכותב אצלכם?
"Reddit מעולם לא היתה רשת חברתית באותו מובן כמו פייסבוק וטוויטר. הדברים שאתה עושה וכותב אצלם מקושרים אליך כאדם, ואתה חייב להיות מאוד זהיר לגבי מה שאתה מפרסם. אמנם חלק מהמשתמשים שלנו מזדהים בשמם האמיתי, אבל הם המיעוט. ב-Reddit אתה דן בנושאים שקרובים לתחומי העניין שלך. יש דיונים על נושאים אישיים מאוד, אתה כמעט לא רואה את זה בפייסבוק וטוויטר".
מה הביא לצמיחה ב-2010, לבד מהעיצוב החדש של Digg?
"אנחנו נמצאים בגדילה מתמדת מאז 2005, כאשר בממוצע אנחנו מכפילים את עצמנו כל שנה. העיתונות פתאום הבינה שאנחנו ייחודיים מאוד והתחילה לקחת אותנו ברצינות. ב־Reddit יש המון סיפורים ייחודיים ובלעדיים, ובעבר עיתונאים ובלוגרים לקחו סיפורים ואמרו שזה התפרסם באינטרנט. עכשיו הם מציינים שזה הגיע מ-Reddit. אני חושב שהיכולת לדרג שרשורים ותגובות עושה את עיקר העבודה: ככל שיותר ויותר אנשים שולחים תכנים, מגיבים ומדרגים את התוכן באתר, האיכות שלו עולה".
כמה משתמשים פעילים (Active Users) יש באתר כיום?
“האופי של Reddit מקשה לתת מענה לשאלה הזאת. להרבה אנשים יש יותר מחשבון אחד, וחלק מהמשתמשים יוצרים חשבונות מיוחדים, שנועדו לייצג צד מסוים באישיות. יש מי שיוצרים חשבונות סתמיים כדי לספר סיפור פרטי שלא יקושר לחשבון הרגיל שלהם. חלק אפילו יוצרים חשבון עם שם מיוחד רק בשביל להשתמש בו פעם אחת בשביל בדיחה בדיון כלשהו. קשה מאוד לדעת כמה משתמשים יש ב-Reddit, כי אנחנו אפילו לא דורשים דואר אלקטרוני בהרשמה".
צוות מצומצם
כשנה לאחר היווסדו נמכר אתר Reddit ל-Condé Nast, אחת מקבוצות התקשורת המשפיעות בעולם שבבעלותה מגוון עיתונים, אתרים ומגזינים, כמו "Wired", "ווג", "Ars Technica" ו"הניו יורקר". המייסדים עזבו את Reddit שלוש שנים לאחר מכן, באוקטובר 2009.
החיבור בין שתי ישויות התוכן ידע עליות ומורדות. באוגוסט האחרון קונדה נאסט הטילה וטו על פרסומות שעסקו בהצעת החוק בקליפורניה ללגליזציה של מריחואנה, בעוד שאנשי Reddit שמחו לפרסם את המודעות. הוויכוח הסתיים בכך שהמודעות התפרסמו בחינם, באקט של מרדנות מצד Reddit.
חודש קודם לכן פורסם בבלוג הרשמי של Reddit עדכון לפיו האתר נמצא בקשיים כלכליים וזקוק לתרומות. צוות האתר ייסד יוזמה בשם Reddit Gold, שהפכה את התורמים למשתמשים עם פיצ'רים ייחודיים. לפי הבלוג, באמצעות התרומות נרכשו 46 שרתים חדשים ואף גייסו לראשונה זה זמן רב איש צוות חדש. "כמו כן", נכתב בבלוג, "התרומות עזרו לנו לשכנע את אתם-יודעים-מי בכך ש-Reddit הוא אתר משגשג עם עתיד ורוד".
מה השתנה מאז?
"הגענו למצב שלמפרסמים נהיה בלתי אפשרי להתעלם מאיתנו. אנחנו עדיין צוות מאוד קטן, פחות מעשרה אנשים, ועם הצמיחה של התעבורה יש לנו המון דברים שצריך לטפל בהם כל שנייה. האתר עדיין במצב לא פשוט וקשה להרוויח ממפרסמים, אז יש כאן אתגר. אבל אנחנו כבר לא במשבר".
בימים האחרונים התברר ששניים מהמתכנתים באתר עוזבים, ו-Reddit נשאר עם מפתח אחד ושני מנהלי רשת. אחד מהם עידכן בשבוע שעבר: "היתה לנו פגישה עם נשיא קונדה נאסט, שאמר שהם מרוצים באופן בלתי רגיל מהאתר והקהילה, ורוצים להקצות לנו עוד משאבים ומימון. הם אפילו נתנו לנו אישור להעסיק יותר כוח אדם ממה שתכננו".
מרטין מספר שחלק מהעבודה שלו הוא לדבר עם חברות ומפרסמים פוטנציאליים. "מה שאנחנו מנסים כל הזמן להסביר הוא שאם יש לך עסק כלשהו, קרוב לוודאי שקיים Subreddit בשבילו. ככל שהמספרים שלנו ממשיכים לגדול, העניין מצד המפרסמים גדל בהתאם".
מה בדבר פרסומות ממוקדות יותר, שידרשו מהגולשים להזין יותר מידע על עצמם?
“אנחנו לא רוצים לבקש פרטים אישיים מהמשתמשים שלנו. יש לנו קהילות מקומיות ב-Reddit, אז אפשר לכוון פרסומות למשתמשים של אזור מסוים על פי ה-Subreddit שלו. זה משהו שאנחנו כל הזמן מנסים לשפר: למצוא עוד מפרסמים כדי להפוך את הפרסומות לרלוונטיות לגולשים מאירועים מקומיים ועד מסעדה בעיר מסויימת".
ואינטגרציה עם אתרים אחרים?
"אנחנו לא נעשה את זה. העובדה שאנשים מבלים כל כך הרבה זמן באתר זו הסיבה שזו קהילה כל כך חזקה. אם Reddit היה מפוזר בכל רחבי האינטרנט ואנשים היו משתמשים בו מבלי להיות חלק ממנו, הוא היה שונה מאוד מאשר היום”.
תגובה אחת לכתיבת תגובה