אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השורה התחתונה: לרכוב על הענן

השורה התחתונה: לרכוב על הענן

הבאזז שמסעיר בשנה האחרונה את ענף הטכנולוגיה הוא מחשוב הענן, המציע לחברות פתרונות תוכנה ותשתית שמפחיתים פלאים את ההוצאות. לפי התחזיות, בשלוש השנים הקרובות ההכנסות בתחום יוכפלו, ויגיעו להיקף אדיר של 150 מיליארד דולר. גוגל, אמזון ואינטל הן רק חלק מהמניות שייהנו מהטרנד התורן בעולם המידע

24.03.2011, 07:00 | שניר הנדלר

רעש האדמה והצונאמי הקטלני שזעזעו את יפן לפני כשבועיים הביאו לקריסת רשתות התקשורת ופגעו כמעט בכל תשתית חיונית - מלבד רשת האינטרנט. מי שמילאה תפקיד משמעותי בשרידותה של הרשת בזמן החירום היא טכנולוגיית "מחשוב הענן". מדובר בטכנולוגיה המאפשרת צריכה של משאבים ושירותי מחשוב מיחידות קצה, המרוחקות פיזית מהמשתמש.

שירותי הדואר האלקטרוני של גוגל (ג'ימייל), מיקרוסופט (הוטמייל) וספקים נוספים מבוססים, למשל, על מחשוב ענן - וכך הגישה אליהם אפשרית מכל מקום, בין אם מהטלפון הנייד או מהמחשב האישי.

שירותי הענן חוסכים גם בהוצאות רבות לארגונים - באמצעות גישה לגיליונות אלקטרוניים, תוכנות ויישומים שונים המנוהלים על ידי ספקים חיצוניים בתשלום לפי שימוש, וללא צורך ברכישה או בניהול של מערכות המחשוב המספקות שירותים אלו.

לפי הערכות חברת המחקר גרטנר האמריקאית, בשנת 2010 הסתכמו ההוצאות העולמיות על שירותי ענן ב־68.3 מיליארד דולר - עלייה של 16.6% לעומת 2009. מגמת הצמיחה צפויה להימשך בשנים הקרובות, וב־2014 צפוי היקף שוק מחשוב הענן (ארגונים ולקוחות פרטיים) להגיע ל־149 מיליארד דולר.

אמנם, יש הנרתעים עדיין מלהצטרף לבאזז הענן - וחלק מהחששות אפילו מוצדקים. לפני כחודש, למשל, גילו עשרות אלפי משתמשים בשירות ג'ימייל כי תיבות הדואר שלהם נמחקו לפתע. כמה שבועות לפני כן התרחשה תקלה דומה גם בתיבות הדואר של הוטמייל. בשני המקרים הצליחו ספקיות השירות, מיקרוסופט וגוגל, לשחזר את התיבות ואת המידע שנשמר בהן, אך החשש מאיבוד מידע השמור אצל ספק רחוק, שוב קיבל חיזוק.

עם זאת, לנוכח היתרונות הטכנולוגיים והכלכליים המשמעותיים שמציעים שירותי הענן, אין בכוחן של תקלות מעין אלה כדי לעצור את צמיחת השוק.

השוק הארגוני בלבד יוציא, לפי ההערכות, 112 מיליארד דולר על שירותי ענן בחמש השנים הבאות, ובייחוד על שלושה תחומים מרכזיים: SaaS (קבלת שירותי תוכנה), PaaS (פלטפורמות לפיתוח יישומים) ו־IaaS (קבלת שירותי תשתית, שרתים מרוחקים ווירטואליזציה).

 

שירותי תוכנה ברשת

גוגל תקטוף את פירות ההשקעה

גוגל משקיעה משאבים רבים כדי לפתח עוד ועוד שירותים ולשמור על מעמדה כשחקנית מובילה בתחומים הצומחים של ה־SaaS (שירותי תוכנה ברשת) וה־PaaS (כלים לפיתוח תוכנות ויישומים). חבילת Google Apps מציעה, למשל, למשתמשים ניהול אנשי קשר, עריכת מסמכים וגיליונות אלקטרוניים והצגת מצגות - כל אלה בעבודה מקוונת, כאשר המסמכים "באוויר", כלומר אינם שמורים על גבי המחשב האישי.

בנוסף, מציעה חבילת Google Apps גם תוכנות ניהול חשבונות ותוכנות לניהול פרויקטים, שהנן פרי שיתוף פעולה של גוגל עם חברות אחרות. לאחרונה פנתה החברה אף למפתחי תוכנות לימודיות, כדי לשלב בחבילה תוכנות לבתי ספר. כניסה לשוק התוכנות הלימודיות תחשוף את גוגל לשוק של כ־5 מיליארד דולר ובעל פוטנציאל רווח משמעותי. כאמור, גוגל אינה מסתפקת רק בתחום ה־SaaS ומציעה גם שטחים וירטואליים לפיתוח יישומים באינטרנט (Paas).

נכון להיום, הכנסותיה של גוגל משוק הענן עדיין אינן מהותיות. ב־2010 רשמה החברה הכנסות כוללות של 29.3 מיליארד דולר, עלייה של 24% מ־2009 - אך עיקר ההכנסות (96%) נבע מפעילות הפרסום. עם זאת, בגוגל מביטים קדימה. העובדה שהחברה השיגה כבר דריסת רגל משמעותית בתחום הענן תסייע לה בשנים הקרובות לקטוף את פירות השקעתה, כאשר התחום שעדיין בחיתוליו יבשיל ויניב הכנסות משמעותית.

השורה התחתונה:  גוגל השיגה דריסת רגל משמעותית בתחום מחשוב הענן, וממוצבת כאחת ממובילות השוק הצומח.

 

salesforce.com - הכוח שבפיתוח יישומים עסקיים

 

גם חברת Salesforce.com מציעה מגוון רחב של תוכנות בשירות אינטרנטי ופלטפורמות לפיתוח יישומים עסקיים. בתחום ה־SaaS עיקר כוחה של סיילספורס הוא בתוכנות לניהול קשר עם הלקוחות (CRM) ובתוכנות לניהול מכירות.

בתחום היישומים (PaaS) מספקת החברה את הפלטפורמה Force.com, המציעה אפליקציות לניהול כוח אדם, ניהול פרויקטים ויישומים חשבונאיים. בנוסף, מאפשרת סיילספורס למשתמשים לפתח אפליקציות עסקיות משלהם - והכל בסביבת הענן. היתרון עבור לקוחותיה: הפלטפורמה ניתנת בחינם.

לסיילספורס, שנסחרת בוול סטריט לפי שווי שוק של 16.6 מיליארד דולר, לקוחות כמו פייסבוק, גוגל, אורקל, SAP ומיקרוסופט.

בזכות היותה חברה עצמאית, מספקת סיילספורס שירותי ענן לכל חברות הענק - יתרון שהיא עלולה לאבד אם תירכש על ידי אחד מלקוחותיה. ב־2010 הציגה סיילספורס צמיחה של 21% בהכנסות, ומנהליה ישקיעו מאמצים רבים כדי לשמור על קצב זה, אם באמצעות צמיחה אורגנית או דרך רכישות - כמו זו בדצמבר האחרון, אז הודיעה החברה על רכישת הרוקו (Heroku), המתמחה באחסון יישומים המבוססים על שפת התכנות רובי, תמורת 212 מיליון דולר.

השורה התחתונה: סיילספורס תנסה לשמור על קצב צמיחה גבוה, בזכות רכישות כמו זו של הרוקו מדצמבר האחרון.

 

חברות תשתית

אמזון - הווירטואליזציה שחוסכת כסף

אמזון, שמוכרת בעיקר כחברת מסחר אלקטרוני, היא גם מחלוצות שוק הענן, ובייחוד בתחום תשתיות המחשוב (IaaS). אמזון מציעה שרתים וירטואליים, החוסכים ללקוחותיה השקעה יקרה ברכישת כוח מחשוב מתקדם ובאחזקתו. מפעילי אתרי אינטרנט, למשל, שוכרים מהחברה שרתים וירטואליים, ומקבלים את נפח האחסון הדרוש להם ושירותי תשתית IT נוספים בתשלום, כתחליף לתשתית מחשוב עצמאית שלהם.

מעבר לחיסכון בעלויות רכישת החומרה, התוכנה והתחזוקה השוטפת, הלקוח של אמזון משיג גם גמישות עצומה בכמות משאבי המחשב שהוא צורך. אם נפח פעילותו משתנה, הלקוח יכול לשנות בכל עת את כמות משאבי הרשת הנרכשים, ולייעל את הוצאות המחשוב של הארגון.

אמזון אינה מפרטת מהו סך הכנסותיה מתחום המחשוב בענן. הכנסותיה הכוללות של הענקית האמריקאית ב־2010 צמחו ב־40% והסתכמו ב־34.2 מיליון דולר. בשורה התחתונה רשמה אמזון רווח נקי של 1.1 מיליארד דולר, והציגה תזרים מזומנים של 3.5 מיליון דולר מפעילות שוטפת.

למרות שיעורי הצמיחה המרשימים, מניית אמזון התאפיינה בתנודתיות רבה בחודשים האחרונים. קרוב ל־50% מהכנסות אמזון נובעות ממכירות ללקוחות מחוץ לארצות הברית, וכך זעזועי־מאקרו בשווקים שונים משפיעים באופן מהותי על מנייתה.

השורה התחתונה: אמזון, מחלוצות תשתיות המחשוב בענן, הציגה צמיחה של %40 בהכנסותיה הכוללות ב־2010.

VMWare - העתיד תלוי בשיתופי פעולה

בשונה מאמזון, הנמנית עם חלוצות תחום המחשוב בענן, חברת התוכנה VMWare שהוקמה ב־1998 נכנסה לתחום תשתיות הענן רק בשנתיים האחרונות.

 

מאחר שהתמחותה כאמור בתחום התוכנה, כדי להביא את המוצר לשוק שיתפה VMWare פעולה עם ספקיות שירותי תשתית רבות.

VMWare פונה בעיקר לשוק הארגוני, בעוד שאמזון מתמקדת בשוק הפרטי, וכך לשתי הענקיות יש מקום רב לצמוח בלי שיפריעו זו לזו. עם זאת, בשונה מאמזון המספקת שירותי תשתית באופן עצמאי, VMWare תלויה ביכולות השיווק של הספקים שאיתם היא עובדת.

VMWare פיתחה מערך שלם של אפליקציות לניהול ושליטה במסגרת "חבילת הענן", ועושה שימוש ברכיבים יקרים יותר מאלו שמציעות חברות מובילות כמו HP, סיסקו ו־EMC. לכן גם עלות המוצר שלה יקרה משלהן.

לפי הערכות האנליסטים המכסים את התחום, היקף השוק הארגוני יגיע בשנים הקרובות ליותר מ־30% מתחום שירותי תשתיות המחשוב בענן. ל־VMWare יש פוטנציאל להיות שחקן משמעותי מאוד בשוק זה.

עם זאת, אפקטיביות השיווק של ספקי התשתיות שעמם משתפת VMWare פעולה, עשויה להגביל או להאיץ את קצב הגדלת נתח השוק של החברה.

 

השורה התחתונה: VMWare פונה בעיקר לשוק הארגוני שצפוי לתפוס נתח של יותר מ־%30 מתחום תשתיות הענן.

 

חברות שירותי אחסון

 

EMC נגד NetApp - מובילת הענף מול הטוענת לכתר

 

הצמיחה החדה הצפויה בעסקי המחשוב בענן תביא לזינוק גם בביקושים לאחסון המידע הרב שיועלה לענן. מובילת השוק העולמי של אחסון נתונים ברשת, נכון להיום, היא החברה האמריקאית EMC, שלה יש כבר אחיזה עקיפה בשוק הענן, באמצעות אחזקה של כ־80% בהון המניות של ספקית שירותי התוכנה ותשתיות המחשוב, VMWare.

 

מי שמאיימת על עליונותה של EMC בתחום האחסון היא חברה אמריקאית אחרת - נטאפ (NetApp) - אשר הכריזה לפני כשבועיים על רכישת אנגניו (Engenio), המפתחת מערכות אחסון חיצוניות תמורת 480 מיליון דולר.

כמובילה בתחום תשתיות וירטואליזציית ה־IT המאוחדות, מציעה נטאפ ללקוחות גמישות והתייעלות באמצעות שימוש במרכזי נתונים מתקדמים. רכישת אנגניו מוסיפה לה כוח אחסון ותאפשר לה כעת פנייה לשווקים צומחים נוספים כגון מתן שירותי וידיאו, מערכות מעקב בווידיאו ואפליקציות מחשוב הדורשות ביצועים גבוהים, למשל לצורך ביצוע מחקרים מדעיים. שווקים אלה צפויים לצמוח ל־5 מיליארד דולר עד שנת 2014.

הרכישה של אנגניו תאפשר גם לנטאפ להרחיב את הפריסה שלה בשוק עם עסקי OEM שיגוונו את הערוצים לשוק.

הכנסות נטאפ ב־2010 גדלו ב־15% ל־3.9 מיליארד דולר, והחברה צופה כי רכישת אנגניו תוסיף כ־750 מיליון דולר להכנסותיה בשנת 2012. הרכישה גם צפויה לחזק את מאגר הלקוחות של נטאפ, מאחר שאנגניו מוכרת את מוצריה, בין היתר, ליבמ, לאורקל ולדל.

בשונה מנטאפ השואפת להגיע למעמד של מובילה עולמית בשוק האחסון הצומח, EMC, כאמור, כבר מצויה שם, ויתרון הגודל שלה עשוי לסייע לה לשמור על נתח השוק.

הן נטאפ והן EMC הוזכרו לא פעם כמועמדות לרכישה על ידי יבמ, אורקל או HP, ומניותיהן נישאו על גל השמועות לשווי שוק שהוגדר על ידי כמה אנליסטים כבועתי. עם זאת, בתקופה האחרונה נרשמו ירידות חדות במניות שתי החברות. האם השקעה באחת מהן עדיפה על האחרת?

ב־2004 רכשה EMC את VMWare תמורת 625 מיליון דולר, וכיום היא מחזיקה 80% ממניות החברה־הבת, הנסחרת בוול סטריט לפי שווי של 31.3 מיליארד דולר. שווי השוק של EMC הוא 53 מיליארד דולר כך שבניכוי אחזקותיה ב־VMWare, מתמחר השוק את פעילות EMC נטו בכ־28 מיליארד דולר.

לאור שיעור האחזקות הגבוה של EMC ב־VMWare, היינו מצפים ששינוי במחיר מניית החברה־הבת ישפיע גם על מחירה של מניית EMC. אלא שבשנתיים האחרונות נפתח פער בין השתיים: בעת שמניית VMWare נסקה מעלה, מניית EMC עלתה בצורה מתונה יותר. הדבר מצביע על כך שהמשקיעים אינם מעניקים מספיק קרדיט ל־EMC ולאחזקותיה המשמעותיות ב־VMWare.

אם לא די בכך, מניית EMC נסחרת במכפילים נמוכים בהרבה מאלו של מתחרתה, נטאפ. ב־2010 ייצרה EMC תזרים מזומנים של 4.5 מיליארד דולר מפעילות שוטפת. אם ננכה 80% מתזרים המזומנים שייצרה VMWare, נקבל שפעילות האחסון של EMC (נטו) הניבה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 3.6 מיליארד דולר.

שווי השוק שבו נסחרת EMC משקף מכפיל של 7.7 על תזרים המזומנים (נטו) שהיא מייצרת. מאידך, נטאפ, לעומת זאת, נסחרת במכפיל 18 על תזרים המזומנים שהיא מייצרת. לכן, נראה ש־EMC זולה ממתחרתה נטאפ, ומועדפת עליה כאופציית השקעה בסקטור האחסון.

השורה התחתונה: מניית EMC זולה יותר: נסחרת לפי מכפיל 7.7 על תזרים המזומנים בעוד שנטאפ נסחרת במכפיל 18.

 

חברות אבטחה

 

יבמ ואינטל יאבטחו את תשתית הענן

המחסום הפסיכולוגי המשמעותי ביותר, כנראה, שניצב בפני חברות ולקוחות פרטיים השוקלים לרכוש שירותי ענן, הוא החשש מפני זליגת מידע. לפי נתוני חברת המחקר פורסטר, שוק אבטחת המידע של שירותי ענן צפוי לצמוח מ־200 מיליון דולר ב־2010 ל־1.5 מיליארד דולר בשנת 2015.

 

שתיים מהחברות שעשויות ליהנות מהזינוק המטאורי בביקוש לאבטחת מידע הן דווקא ענקיות הטכנולוגיה יבמ ואינטל. שתיהן סימנו את שוק המחשוב בענן כמנוע צמיחה, ומנכ"ל יבמ אף קבע לפני כשבועיים יעד הכנסות של 7 מיליארד דולר משירותי ענן ב־2015.

יבמ מעורבת כבר כיום באלפי עסקאות למכירת שירותים מבוססי ענן, ובחודש האחרון חשפה החברה פתרון אבטחה ארגוני מבוסס חומרה המסייע בהגנה על נתונים ותשתיות מפני חדירה, שאינו מעיב על ביצועי מערך המחשוב.

מתחרתה של יבמ, אינטל, השלימה בחודש שעבר את רכישת חברת תוכנות האבטחה מק'אפי תמורת 7.7 מיליארד דולר. מק'אפי התמחתה, בין היתר, באספקת שירותי אבטחה בתצורת מחשוב ענן, וצפויה להרחיב את יכולות האבטחה שלה למגוון מכשירים ניידים.

המיזוג עם מק'אפי יאפשר לאינטל לאבטח מידע כבר בעת בניית רכיבי החומרה והכנסת מערכות ההפעלה אליהם. העברת ניהול האבטחה ישירות אל החומרה תאפשר למכשירים ניידים לתקשר בזמן אמת עם שירותי האבטחה שתפתח מק'אפי בענן.

השורה התחתונה: יבמ ואינטל צפויות להנות מצמיחת שוק אבטחת המידע בענן ל־1.5 מיליארד דולר ב־2015.

 

חברות משחקים ובידור

 

נטפליקס ואונלייב תחרות לחברות התוכן המסורתיות

 

שירותי המחשוב בענן, עם נפח האחסון הגדול, הזניקו את צריכת הבידור והמדיה ברשת: סרטים, קטעי מוזיקה ומשחקים. אחת החברות שתרגמו את הפוטנציאל למקור הכנסה משמעותי היא ענקית ה־VOD נטפליקס, המאפשרת דרך אתר האינטרנט שלה צפייה ללא הגבלה בתוכניות טלוויזיה ובסרטים תמורת תשלום חודשי של 8 דולר.

כעת נראה שנטפליקס החליטה לאיים גם על רשתות הטלוויזיה: בשבוע שעבר נחשף כי היא חתמה על עסקה להפקת סדרת טלוויזיה בכיכובו של קווין ספייסי תמורת 100 מיליון דולר, וגברה על הצעות שהגישו ספקיות תוכן כמו HBO.

גם חברת המשחקים אונלייב (Onlive) פעילה בתחום הענן, עם שירות משחקים. השירות של אונלייב מאפשר להריץ את המשחק על שרתי החברה במקום על מחשב המשתמש, והזרמת התמונה והצליל למחשב האישי מתבצעת באמצעות תוסף לדפדפן. אונלייב חתמה על הסכמי הפצה עם חברות משחקים מובילות, ובהן EA ויוביסופט. בשונה מנטפליקס, אונלייב היא חברה פרטית, אך לאחרונה גברו השמועות שהיא מתכננת הנפקה ראשונית בוול סטריט.

בפברואר הודיעה יצרנית הסמארטפונים החמישית בגודלה בעולם, HTC, על כוונתה להשקיע 40 מיליון דולר באונלייב, כך שהשקעה ב־HTC עשויה לחשוף את המשקיעים גם לחברת המשחקים המקוונים.

השורה התחתונה: נטפליקס מתרחבת להפקת תוכן. אונלייב נהנית מהשקעה של ענקית הטלפונים HTC.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
וזה רק התחלת של פריצת הדרך
אני כבר שנים מדבר עם אנשים להשקיע בחברות האלה. וזה רק ההתחלה . אח"כ המשתמש הפרטי עובר לזה.. ושם הכסף הגדול היה. אנשים יקנו מחשבים זולים יותר, (וכך היצור של המחשב זול יותר. וכך גם יחליפו מחשבים יותר מהר) וזה מחשב חלשים יותר. זה אומר וקל יותר. צורך פחות חשמל. והכסף אתה תצטרך לקנות מחשב בענן. תשלום חודשי או שנתי וכן אלה. כי לא יצטרכו מחשב חזק. כי הכול היה בענן. מחשב קומפלט. אתה מדליק את המחשב מכניס סיסמה והופ אתה בתוך המחשב שלך. אל נשכח את ספקיות האינטרנט שלהם הולך להיות עבודה קשה לדאוג לאינטרנט מהיר. ולכן לא היה צורך במחשב שהוא עם מעבד i5 וכן האלה.
בנימין  |  24.03.11